Power Transmission Intake (PTI) maakt de inzet van zowel dieselelektrisch als diesel-diesel
mogelijk
voor deze ZF-transmissie is de toepassing van de zogenaamde
Power Transmission Intake of kortweg: PTI. Hiermee is de aan-
drijfas naar wens en wisselend te koppelen met een diesel- of
een elektromotor, al naar gelang de wensen en situatie. Een
optionele extra reductie in de PTI compenseert de verschillen
in toerental van de elektromotor en de hoofdmotor. Door het
specifieke tandwielontwerp is daarbij een grote energiedichtheid
te behalen. Snoek: “Richting de scheepvaart garanderen we de
mogelijke afkoppeling van de elektromotor. Mocht hier immers
kortsluiting ontstaan, dan moet het altijd mogelijk zijn om over
te stappen op de dieselmotor. Een onbestuurbaar schip is wel
het laatste wat je wilt.”
De transmissies zijn echter niet uitsluitend bedoeld voor
het combineren van een elektro- en een dieselmotor. Het is ook
mogelijk om hiermee twee dieselmotoren samen te voegen. In
alle gevallen bieden de combinaties de mogelijkheid om precies
het vermogen beschikbaar te stellen dat het schip op dat moment
nodig heeft. Dat lukt bij een enkelvoudige aandrijving praktisch
nooit omdat deze is ontworpen op het maximaal benodigde
vermogen. Binnenvaartschepen maken over het algemeen maar
2 procent van de tijd gebruik van dit vermogen.
Elektrische aandrijving
De door ZF speciaal ontwikkelde elektrische aandrijving, de
ZF CeTrax, is al langer succesvol in gebruik op het land (bewezen
techniek) en aangepast voor specifiek hybride aandrijvingen in de
scheepvaart. In feite is het een combinatie van een elektromotor
met een downstream planetaire trap; dezelfde trap die ook is
toegepast in de ZF EcoLife transmissie. De 3-fase asynchrone
tractiemotor is verder watergekoeld en biedt een additioneel
De ZF CeTrax,
lichtgewicht en
compact en door de
koeling met water
geschikt voor hoge piek
en continu vermogens;
hier afgebeeld op een
ZF8300 transmissie
(FOTO: ZF)
31
>
2
18-19-20-21-23-24_ads.indd 21 17-10-19 09:32