AANDRIJFTECHNIEK | oktober 201920
Een volledig elektrische aandrijving zou de voorkeur hebben,
maar is vooralsnog niet mogelijk door de beperkte capaciteit van
accu’s ten opzichte van het vermogen dat een schip nodig heeft
voor de eerdergenoemde processen. Een hybride aandrijving –
waarbij een dieselmotor wordt gecombineerd met een elektrische
aandrijving – wordt op dit moment dan ook gezien als de beste
oplossing tussen een volledig diesel-aangedreven schip en het
streven om in 2050 volledig klimaatneutraal te varen.
Power Transmission Intake
Speciaal voor deze hybride aandrijvingen levert ADS van STIGT
de ‘hybrid-ready’ ZF-transmissies (tandwielkast met keerkoppe-
ling) voor motoren met een vermogen van 600 – 11.500 kW. In
de lagere klassen zijn de transmissies te combineren met elek-
tromotoren en converters tussen 150 – 600 kWe. Kenmerkend
||| AANDRIJVINGSMOGELIJKHEDEN MET PTI EN ELEKTROMOTOR
In het schema is te zien dat de elektromotoren twee extra mogelijkheden bieden voor de aandrijving van een schip. Als aanvulling op de volledig elektrische of
conventionele mode is de elektrische vermogensunit in te zetten als ‘booster’ in het geval van een hoger gewenste vaarsnelheid of paaltrek. In de economische mode is
hij toe te passen als generator om het boordnet te voeden en bespaart de gebruiker verder op brandstof. In alle gevallen profiteert de omgeving van nul emissies terwijl
het comfort aan boord er niet onder te lijden heeft.
De vermogensrange van elektromotoren voor PTI-transmissies
18-19-20-21-23-24_ads.indd 20 17-10-19 09:31