Pagina 14 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 201914
betere oplossingen vindt voor zijn behoeften.” Stawowy geeft
een voorbeeld. “In de Lapp-catalogus is een kabel opgenomen
die bestand is tegen temperaturen tot +100°C. Als een klant nu
precies deze kabel nodig heeft, maar voor temperaturen tot
+125°C, omdat hij zijn aandrijfconcept heeft gewijzigd, zullen onze
ingenieurs een nieuwe kunststof-formule voor de buitenman-
tel ontwikkelen.” Kortom: de klant krijgt zijn kabel voor hogere
temperaturen. Innovatie betekent vaak het ontwikkelen van een
oplossing voor een specifiek klantprobleem. “Lapp positioneert
zich als een klantgericht bedrijf, wat ons weer onderscheidt van
concurrenten die alleen maar catalogusproducten verkopen,”
vervolgt Stawowy. “Deze concurrenten kenden vaak niet eens
de gebruikers van deze producten, bijvoorbeeld omdat er een
system integrator bij betrokken is of uitsluitend via de handel
wordt verkocht.”
Tempo innovatie neemt toe
Verdere uitdagingen komen voort uit de globalisering en de
verschillende verwachtingen van klanten in verschillende markten
– dit zorgt ervoor dat het ‘innovatiewiel’ nog sneller draait. Lapp
is in staat om deze uitdaging aan te gaan met zijn wereldwijde
aanwezigheid en distributeurs die de lokale klanten begrijpen,
maar wel wereldwijd via een netwerk gecoördineerd worden.
“Lapp wacht echter niet tot een klant met een probleem op de
proppen komt,” zegt Stawowy. “We kijken op dezelfde manier
naar technologische ontwikkelingen die nieuwe oplossingen
mogelijk maken. Lange tijd richtte Lapp zich minder op deze
technologie dan op de marktwerking. Dat wil zeggen, de vraag
van klanten naar stapsgewijs geoptimaliseerde producten zoals
de meer temperatuurbestendige kabel. Maar de zelfopgelegde
claim om technologisch leider te zijn omvat ook het oppikken van
belangrijke technologische trends, nog voordat klanten om de
bijbehorende producten vragen. Een technologieradar en de LAPP
Technology Advisory Board met gerenommeerde onafhankelijke
deskundigen zijn belangrijk voor het identificeren en beoordelen
van nieuwe technische mogelijkheden en hun potentieel.”
Van ‘fail fast’ naar ‘learn fast’
Tijdens het event in Berlijn komen twee voorbeelden langs
van innovaties die middels het Stage Gate proces zijn ontwikkeld:
cloud marking en predictive maintenance. “Daar hebben we wel
lessen uit geleerd,” aldus Stawowy. “In het eerste geval werd de
technische implementatie vergeten, in het tweede geval de klant
en het business model. De les voor ons: het Stage Gate proces is
niet geschikt voor innovatieprojecten met een onzekere uitkomst.
Duimen omhoog of omlaag doet geen recht aan de complexiteit
van dergelijke ideeën. Voor ons was deze ervaring de gelegenheid
om na te denken over een nieuw innovatieproces dat transformatie
en disruptieve ideeën kan begeleiden en tot succes kan leiden.”
Dit heeft twee gevolgen voor Lapp: “We hebben een nieuw
innovatieproces voor transformatieve innovaties ontwikkeld,”
vervolgt Stawowy. “Dit werd begin 2019 geïntroduceerd en moet
zich nu stap voor stap bewijzen in het dagelijks leven. Creativiteit
en efficiëntie moeten een evenwicht vinden.” Aan de andere kant
moet het bedrijf volgens Stawowy werken aan de cultuur en het
begrip van innovatiemanagement. “Innovatie verwijst minder
naar producten en meer naar alles wat we doen. We moeten
creativiteit, openheid en een cultuur van fouten eisen en tot
voorbeeld strekken. En aan de andere kant moeten we discipline,
duidelijk leiderschap en het vermogen om kritiek te leveren bevor-
deren, zodat het niet slechts een ‘fail fast’ wordt, maar een ‘learn
fast’ gegarandeerd is. Deze houding wordt ook door een nieuwe
innovatievisie in het bedrijf doorgevoerd.
Uiteindelijk is Stawowy ervan overtuigd dat innovatie van bin-
nenuit moet komen. “We hebben externe kennis en impulsen van
buitenaf nodig. Daarnaast zijn partnerschappen en samenwerking
met andere bedrijven en wetenschappelijke instituten een belang-
rijk onderdeel. De kerncompetenties moeten echter wel organisch
vanuit de organisatie worden ontwikkeld. Innovatie gaat iedereen
aan en moet worden gedragen door al het personeel, niet alleen
door een kleine denktank vanuit het management.” <
www.lappbenelux.com
||| PREDICTIVE MAINTENANCE
Predictive maintenance, het voorspellen van onderhoud, is een van de grote
verwachtingen van Industrie 4.0. Lapp doet onderzoek of het falen van een kabel
te voorspellen is voordat deze het daadwerkelijk opgeeft. De engineers van de
kabelfabrikant vonden tips om de verouderings- en faalkans van een kabel af te
leiden uit een afnemende functionaliteit. Daartoe werden bepaalde technische
parameters van de kabel tijdens de werking gemeten en vergeleken met de
uitgebreide meetgegevens van het Lapp testlaboratorium. Het probleem was dat
de oplossing technisch veeleisend was, vandaar dat de engineers zich lange tijd
uitsluitend op de technologie hebben gericht. Niemand vroeg zich af welke klanten
het nodig hadden en hoeveel ze bereid waren ervoor te betalen. Echter in het Lapp
FutureLab op de Hannover Messe 2019, waar deze oplossing voor het eerst werd
getoond, was de belangstelling enorm. Lapp gaat nu samen met enkele pilot-klanten
de oplossing verder ontwikkelen om tot een geschikt businessmodel te komen.
08-09-10-13-14_lapp.indd 14 16-10-19 17:04