verbindingstechnologie, waarin wij als Lapp al 60 jaar succesvol
producten leveren. De product- levenscycli in de industrie zijn
lang, tal van producten blijven jarenlang in het programma van
een fabrikant staan. Onze klanten eisen niet dat we voortdu-
rend het wiel opnieuw uitvinden, maar eerder een betrouwbare
invulling van normen, standaarden en eisen van de toepassing.
Immers genereren wij nog steeds een groot deel van onze omzet
met producten die jaren en decennia geleden al bestonden.”
Georg Stawowy, Lapp:
“Partnerschappen en
samenwerking met
andere bedrijven en
wetenschappelijke
instituten zijn een
belangrijk onderdeel bij
innovatie”
31
>
13
||| DE INTELLIGENTE KABELHASPEL
Een voorbeeld van innovatie en samenwerking is de
intelligente kabelhaspel die Lapp samen met Schildknecht
AG heeft ontwikkeld. Een mechatronische module telt de
omwentelingen van de kabel bij het afrollen. Software berekent
hoeveel kabel er nog op de haspel zit. De gegevens worden via
een Schildknecht radiomodule naar de cloud en naar Lapp of
het bedrijfsnetwerk van de klant verzonden. De software kan
automatisch een nieuwe haspel bestellen als de voorraad op
de oude onder een bepaalde drempel komt. Zo vermindert de
klant de voorraad en is ook bescherming tegen diefstal door
middel van GPS mogelijk. Lapp denkt ook na over volledig
nieuwe bedrijfsmodellen zoals Pay-Per-Use, waarbij doorlopend
gefactureerd wordt op basis van het werkelijke kabelverbruik.
Innovatie als fundamentele waarde
Is innovatie dan minder belangrijk voor Lapp? “Integendeel,
innovatie is altijd belangrijk voor ons geweest, zoals onze missie,
die ons al jaren oriëntatie geeft, bewijst dat,” benadrukt Stawowy.
“Innovatie is een van de vier kernwaarden, en uiteindelijk is het
eigenlijk een ander facet van ‘klantgerichtheid’. Voor Lapp bete-
kent het genereren van innovaties dat men de klant begrijpt, hem
centraal stelt in het dienstenaanbod en voortdurend nieuwe,
08-09-10-13-14_lapp.indd 13 16-10-19 17:04