Pagina 10 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 201910
bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Ook de manier waarop bedrijven
innoveren zal moeten veranderen. The Next Big Thing wordt niet
ontwikkeld in een geïsoleerde onderzoeks- en ontwikkelingsafde-
ling van een enkel bedrijf of zelfs in een garagebox. Het vermogen
om zich open te stellen, samen te werken en kennis te delen
belooft meer succes dan eerdere strategieën waarmee bedrijven
de complexiteit verminderen door zich te specialiseren in een
beperkt productsegment. Het ontwerp van partnerschappen
met toegevoegde waarde en de integratie van het bedrijf in een
digitaal ecosysteem zal het toekomstige succes van het bedrijf
bepalen. Ik denk persoonlijk dat Duitsland de mogelijkheden van
de technologische verandering kan benutten.”
Volgens Bauer heeft Lapp in dit opzicht al een prima positie.
In de Lapp Technology Advisory Board, waarvan Bauer eveneens
lid is, wisselt het topmanagement van het bedrijf vier keer per
jaar technologische trends uit met vooraanstaande wetenschap-
pers uit verschillende disciplines. De leden bezoeken bedrijven of
onderzoeksinstellingen en ontwikkelen gezamenlijk de techno-
logiestrategie van Lapp. Het bedrijf werkt daarvoor ook samen
met innovatiespecialisten zoals Launchlabs, waar we te gast zijn
in Berlijn (zie kader). Maar er wordt ook intensief met klanten
samengewerkt om nieuwe producten of diensten voor nieuwe
toepassingen te ontwikkelen.
Levenscycli industrie zijn lang
De vraag is natuurlijk; willen klanten in de machinebouw
wel allerlei vernieuwingen? Ze produceren immers machines en
installaties die jarenlang mee moeten gaan. “Om eerlijk te zijn,
moet een onderscheid worden gemaakt tussen consumenten-
producten en de industriële B2B-bedrijven,” legt Georg Stawowy
uit. Volgens Stawowy, Chief Technology and Innovation Officer
bij Lapp moeten fabrikanten van smartphones hun producten elk
jaar opnieuw uitvinden omdat de levenscyclus van hun producten
kort is. “De situatie is anders bij de industriële bekabelings- en
Openheid en samenwerking
Bauer pleit voor meer innovatie-inspanningen van Duitse
bedrijven, een grotere openheid en bereidheid tot samenwerking.
“Samenwerking is ‘the next big thing’. Daarbij is digitalisering niet
een probleem, maar juist een deel van de oplossing. Het helpt
om processen te stroomlijnen, te versnellen en geheel nieuwe
||| LAUNCHLABS BERLIJN
Launchlabs Berlijn is gevestigd in een klassiek
pand in de ‘start-up’ wijk Kreuzberg. De
kracht en specialiteit van Launchlabs is het
ondersteunen van gevestigde bedrijven om
net zo snel, soepel, flexibel en creatief te
gaan werken als succesvolle start-ups. De
workshops van Launchlabs zijn ontwikkeld
op basis van ervaring met diverse klanten
van over de hele wereld. Tot de klantenkring
behoren bekende bedrijven als Siemens,
Festo, Daimler, Adidas, Audi en BASF (e.v.a.).
De kern van workshops is gebaseerd op
de inhoud die Launchlabs in 2007 voor
Swisscom en de School of Design Thinking
van het Hasso Plattner Institute, Universiteit
van Potsdam, heeft ontwikkeld. Launchlabs stelt teams in staat om creatieve oplossingen te ontwikkelen en te implementeren voor
complexe problemen. De praktische modules bieden een solide basis voor innovatieve teams en bouwen voort op de feedback van
eindgebruikers, en bevorderen een empathisch begrip van hun behoeften en het leren door middel van feedbackloops
(www.launchlabs.de).
De product-levenscycli
in de industrie zijn
lang, tal van machines
en producten blijven
jarenlang in het
programma van een
fabrikant staan >
08-09-10-13-14_lapp.indd 10 16-10-19 17:04