06
De dieselmotor is dood, lang leve de dieselmotor! Dieselmotoren staan de laatste tijd vaker
in het nieuws. Niet altijd even positief, sterker nog, de hetze tegen de dieselmotor zorgt
ervoor dat dieselauto’s sneller afschrijven in waarde en steeds meer steden een dieselverbod
pretenderen. Toch draait een groot deel van de wereldeconomie nog steeds op de diesel-
motor. Vrachtwagens, schepen, landbouwvoertuigen, bouwmachines, personenvervoer,
ga zo maar door. Maar er is een kentering gaande. Op de afgelopen IAA Trucks in Hannover
werden meer vrachtauto’s en bestelbusjes gepresenteerd met alternatieve aandrijvingen.
Zelfs trailers krijgen elektrische assen, zodat een vrachtwagen met een kleinere motor uit
kan. Op de komende Bauma 2019 in München staan meer hybride en elektrische bouw-
machines en ook componentenleveranciers steken elkaar vaker de loef af met elektrische- of
waterstofaandrijvingen. Dieselmotorfabrikanten gaan het moeilijk krijgen, is de prognose.
Toch liet het Italiaanse FPT Industrial dit jaar zien dat dieselmotoren eigenlijk heel mooie
stukjes techniek zijn. Hun nieuwste Cursor 16 liter dieselmotor, normaal toegepast in zware
combines en hakselaars, werd aangepast voor een maritieme applicatie met een vermogen
van meer dan 1700 pk. De laatste generatie Common Rail technologie, nieuwe turbo’s met
variabele technologie en een speciaal single-direct koelsysteem maakten dit mogelijk. In
combinatie met een powerboat van FB Design, bleek uiteindelijk op het Comomeer een
snelheid mogelijk van 277,5 km/h! In ieder geval goed voor een vermelding in Guinness
World Records 2018, als snelste speedboot met een dieselmotoraandrijving. Een laatste
stuiptrekking? Wie weet, maar het blijft een mooi stuk techniek!
P
A
S
S
IE
V
O
O
R
T
E
C
H
N
IE
K
AANDRIJFTECHNIEK | oktober 2018
TEKST / Paul Quaedvlieg
FOTO / FPT Industrial
06-07_fotospread.indd 6 17-10-18 16:30