Pagina 56 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2018

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 201856
1
ton
1
ton
Vrachtton-efficiëntie is een populaire manier om de energieintensiteit te bepalen die gekoppeld is aan het vervoer van vracht
van punt A naar B. Dit omdat deze methode het gewicht van de te verplaatsen lading koppelt aan het brandstofverbruik.
De meting van de efficiëntie van de Starship truck is gecontroleerd door een onafhankelijke derde partij: the North
American Council for Freight Efficiency (Noord-Amerikaanse Raad voor vracht-efficiëntie). Hierbij is gebruik gemaakt
van een telematicasysteem aan boord van de truck. De volgende parameters zijn gemonitord waarbij gebruik is
gemaakt van minimaal twee onafhankelijke methoden:
Eén truck met 1 ton lading= 10 MPG
:tem tnelaviuqE:tem tnelaviuqE
10 ton/mijl per gallon 140 ton/mijl per gallon
4,25 kilometer per liter
3,54 Engelse mijl per gallon
Primair: Kilometerteller
Secundair: GPS data
Primair: Motormanagementsysteem
Secundair: Begin- en eindniveau van de
brandstof inclusief toegevoegde
brandstof
Primair: Aflezen van een gecertificeerde schaal
Secundair: Berekende waarde van motordata
Eén truck met 20 ton lading = 7 MPG
2,98 kilometer per liter
2,48 Engelse mijl per gallon
Hoe wordt de
vrachtton-
efficiëntie
berekend?
afgelegde
afstand
(kilometers)
verbruikte
hoeveelheid
brandstof (liters)
gewicht van
de lading
(tonnen)
X
DE DEMONSTRATIE VAN DE STARSHIP RIT
LIEP VAN SAN DIEGO TOT JACKSONVILLE.
San Diego, CA Gila Bend, AZ
Comfort, TX
Houston, TX
Biloxi, MS
Jacksonville, FL
Totale afstand
3700 km
(2,315 mijl)
E
en laboratorium op wielen’ wordt de Starship res-
pectvol genoemd door haar ‘founding fathers’
Shell en AirFlow Truck Company. En niet voor niets.
Begin juni van 2018 maakten de bedrijven namelijk
de resultaten bekend van de eerste proefrit die
de grote geoptimaliseerde truck maakte van San
Diego naar Jacksonville. Een reis van 3700 km, van
kust-tot-kust waarbij het gewicht van de truck en lading geza-
menlijk ongeveer 33.112 kg bedroeg (het laadvermogen is 18.098
kg). Een ‘echt’ transport onder echte omstandigheden; inclusief
ongeplande stops en zware regenbuien.
Met deze rit wilden beide partijen aantonen dat het door
toepassing van huidige, bewezen technologieën, mogelijk is om
de zogenaamde ‘vrachtton-efficiëntie’ bijna 2,5 keer te verbeteren.
De berekening van de vrachtton-efficiëntie staat beschreven in
het kader en is een populaire meeteenheid omdat het zowel de te
transporteren lading in de berekening betrekt als de hoeveelheid
brandstof die hiervoor nodig is. In concrete cijfers reed de truck
uiteindelijk 3,8 km op 1 liter diesel en versloeg hiermee ruim het
gemiddelde verbruik in de Verenigde Staten dat ligt op 2,7 km per
liter. Het meest optimale verbruik gedurende de reis is gemeten
op 4,2 km per liter; een verbetering van bijna 224 procent.
De ontwikkeling
De initiatiefnemer voor deze efficiënte truck is Robert Sliwa
die na zes jaar regionaal truckchauffeur voelde dat hij klaar was
voor het starten van zijn eigen truckbedrijf. Hierbij merkte hij al
snel op dat de trucks niet bijzonder zuinig waren met een ver-
bruik van 1 liter per 1,9 km. Hierop besloot hij te starten met het
verbeteren van de trucks, beginnende bij de aerodynamica van de
cabine; een ‘lesson learned’ uit de tijd dat hij aan autoracen deed.
Deze stap was de eerste van een lange reeks verbeteringen
die hij stuk voor stuk realiseerde door bestaande oplossingen,
materialen of componenten te analyseren, verbeteringen te testen
door te rijden in de echte omgeving, zijn bevindingen nauwgezet
te documenteren en tot slot door te voeren. Daarbij werkte hij
samen met diverse bedrijven en specialisten waaronder Shell
Lubricants. “Wanneer de twee miljoen trucks die de Verenigde
Staten rijk is, met deze efficiëntie hun goederen kunnen trans-
porteren, hebben we het over een besparing van 229 miljoen ton
CO2-emissie per jaar,” aldus Sliwa.
Samenwerking
De samenwerking met andere partijen is zeer waardevol
gebleken. Zo heeft Shell uiteindelijk volledig meegewerkt in
de ontwikkeling en daarbij onder meer kennis ingebracht over
de toepassing van energie-efficiënte smeermiddelen. Verder is
letterlijk niet de meest eenvoudige weg gekozen. Mike Roeth,
uitvoerend directeur van de Noord-Amerikaanse Raad voor
vrachtefficiëntie: “De bedrijven wisten dat ze deze truck wilden
laten rijden, maar zijn daarbij verder gegaan dan de meeste
andere bedrijven,” geeft hij aan.
Zo werd bij de eerste lange testrit een aanzienlijk zwaardere
vracht vervoerd dan gemiddeld en tevens werd een langere weg
afgelegd in een ongecontroleerde omgeving. Daarbij gebruikma-
kend van weliswaar bestaande technieken, maar ook technieken
die nog niet onder dit type omstandigheden waren getest. Roeth:
“Ook voor onze Raad, als onafhankelijke partij, dus een waarde-
volle mogelijkheid om te zien wat de uiteindelijke presentaties
zijn van de truck die eerst op papier is ontworpen. Een mooie
reis waarbij wij een bijdrage hebben kunnen leveren door de
resultaten van de rit te verifiëren met onze meetapparatuur en
het onboard telematicasysteem. Daarbij beschouwen we deze
metingen als een soort ‘tussenstand’. Ook na deze rit zal de zoek-
tocht naar nieuwe mogelijkheden tot een nog hogere efficiëntie
immers gewoon doorgaan.”
Energiebesparende maatregelen
De besparingen in het brandstofverbruik zijn hoofdzakelijk
gerealiseerd door een geoptimaliseerde aerodynamica, aanpas-
singen in de aandrijflijn en het toepassen van lage viscositeit
smeermiddelen. De aerodynamica is onder meer verbeterd
door de vormgeving van de cabine die bovendien vervaardigd
is van lichtgewicht, koolstofvezel-versterkte kunststof. Verder
‘
||| WAT IS VRACHTTON-EFFICIËNTIE?
De Starship is ontwikkeld en gebouwd om te demonstreren wat er allemaal mogelijk is met betrekking
tot energiebesparing in vrachtvervoer. Hierbij wordt gebruik gemaakt van beschikbare technieken die
de hoeveelheid energie – benodigd voor het transport van goederen van punt A naar B – minimaliseert.
>
54-55-56-57_shell.indd 56 18-10-18 08:35