Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2018

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Rens Sturrus
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2018 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd
en/of overgenomen, in enige vorm of op enige
wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door
fotokopieën of enige andere manier, zonder
voorafgaande schriftelijke toestemming van de
uitgever. Uitgever en auteurs aanvaarden dan ook
geen enkele aansprakelijkheid voor schade, van
welke aard ook, die het gevolg is van handelingen
en/of beslissingen die gebaseerd zijn op bedoelde
informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd
te gebruiken, maar af te gaan op hun professionele
kennis en ervaring en de te gebruiken informatie te
controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
T
ermen als energieverbruik, energie-efficiency, groene energie,
grijze energie, duurzame energie, en dergelijke mogen
inmiddels als gewoon bestempeld worden. De laatste tijd
wordt er ook steeds meer gesproken over energieopslag.
Want hoewel we ook veel energie verbruiken, willen we het
ook graag beschikbaar hebben als het ons uitkomt. Daarom is in een ver
verleden al een keer de batterij uitgevonden. Tegenwoordig hebben we allemaal een batterij op zak
of in onze handtas, tik ik deze column lekker buiten in de tuin met een batterij op schoot, bouwt
ondertussen mijn buurman met een batterij in zijn hand aan een oudhollandse kapschuur en rijden
er wereldwijd steeds meer (gesubsidieerde) batterijen op grote wielen rond. Echter al deze batterijen
hebben een probleem; je moet ze elke keer weer opladen. Om dat duurzaam te doen willen we graag
gebruikmaken van duurzame energie uit windmolens, zonnepanelen en bio-installaties. Maar wanneer
laden we onze batterijspullen het liefst op? Juist, in de nachtelijke uren met overdag de ‘duck curve’ in
het netwerk als gevolg. Lees het artikel in deze editie maar over Rotterdam als transitieproeftuin.
Wat zou het heerlijk zijn als je niet meer of veel minder hoefde op te laden. Je smartphone zelden
opladen of met je elektrische auto probleemloos naar Spanje rijden. Volgens wetenschappers van
de TU Twente (er komt daar zelfs een Batterijcampus) is dat over tien jaar de gewoonste zaak van de
wereld, las ik onlangs in het AD. Heeft vooral te maken met een verschuiving van gewone batterijen
met een gel of vloeistof als elektrolyt naar vaste stof batterijen. Dit in combinatie met andere grond-
stoffen en nanotechnologie. In plaats van het dure en zeldzame kobalt wordt straks meer gebruik
gemaakt van mangaan, natrium, calcium of zelfs silicium, maar ook de applicatie is van belang. In een
smartphone zal een heel ander type batterij komen dan in een elektrische auto. Echter zijn sommige
stoffen niet stabiel genoeg en daar wordt nu keihard aan gewerkt. De belangen zijn immers groot en
denk maar niet dat de TU Twente de enige is die hier onderzoek naar doet. Persoonlijk denk ik dat als
de batterijtechnologie probleemloos wordt én betaalbaar, het snel kan gaan qua elektrificeren van de
maatschappij. Maar hoe zal dit de wereldeconomie gaan veranderen? Sommige olieafhankelijke landen
en industrieën zullen dit als een bedreiging zien, andere landen juist als een kans. Nu maar hopen dat
de politiek eens de juiste ‘probleemloze’ keuzes gaat maken.
De probleemloze batterij
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Windturbine op hydrauliek | Meegroeicompressor met digitale tandwielkast | Hairpin-technologie uitkomst e-mobility?
| Topologie
torquemotoren van
essentieel belang
#7 | 2018
01_cover.indd 1 16-10-18 13:23
Schaeffler torquemotoren
worden op basis van de eisen
van de klant ontwikkeld
voor bijvoorbeeld een
bepaald lastcollectief, een
gewenst nominaal toerental
of specifieke stroom-/
spanningsrestricties.Dat
is de specialiteit van het
bedrijf en precies wat een
high-end machinebouwer
tegenwoordig verlangt.
Schaeffler Nederland BV
Gildeweg 31
3771 NB Barneveld
www.schaeffler.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 17-10-18 16:30