Pagina 27 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2018

27
< Bij het pilot project BMW i Charge
Forward in de VS krijgen deelnemers
betaald voor het ter beschikking stellen
van hun PHEV of EV als opslagmedium in
een smart grid. Wil je zeker zijn van een
volle batterij bij het wegrijden dan kun je
dat via je smartphone aangeven
zelf uitproberen. BMW had een klein leger aan hybride auto’s
neergezet en er was keuze uit een aantal sportieve i8 modellen,
5-serie plug-ins en Mini Countryman plug-ins. Alle auto’s waren
op de eventlocatie gekoppeld aan The Battery van Alfen. Na het
loskoppelen kroop Aandrijftechniek op de achterbank van een
Mini Countryman PHEV en er ging vanuit BMW een engineer mee
om het systeem uit te leggen.
“Zodra een auto het Electric City Drive-gebied nadert, ver-
zoekt de auto via het centrale informatiedisplay op het dash-
board de bestuurder om handmatig over te schakelen op de
volledig elektrische modus. Voor dit pilotproject is een speciale
Electric City Drive-app ontwikkeld. Deze wordt gekoppeld aan het
ConnectedDrive-systeem van de BMW of Mini. De app houdt bij
hoe vaak de deelnemer zijn/haar auto laadt en emissievrij rijdt
binnen het Electric City Drive-gebied en kent vervolgens punten toe
als beloning, op basis van verschillende factoren, zoals het aantal
oplaadmomenten per 100 kilometer, het aantal geladen kWh’s per
100 kilometer, het percentage van emissievrije kilometers binnen
en buiten het Electric City Drive-gebied en het percentage van
ritten afgelegd met de app Electric City Drive. Via de app kunnen de
deelnemers statistieken bekijken over opladen en elektrisch rijden
en hun resultaten vergelijken met andere deelnemers.”
Tijdens de demo blijken de diverse auto’s andere routes te
volgen en bij aankomst op het RDM-terrein blijken wij ineens de
vierde plaats te hebben bereikt terwijl we als tiende van start waren
gegaan. Wat blijkt, we hebben meer kilometers puur elektrisch
afgelegd dan enkele andere deelnemers. Gamifi cation? Het werkt!
Aanpassing voertuigsoftware
Het pilotproject maakt gebruik van BMW en Mini PHEV-
modellen en een app die draait op de smartphone van de bestuur-
der. Het doel voor de middellange termijn is een scenario waarbij
de software van het voertuig een Electric City Drive-gebied her-
kent en de auto zelfstandig overschakelt op elektrische aandrij-
ving. De aanpassing van de software van het voertuig, waardoor
de app overbodig wordt, bevindt zich momenteel in de testfase.
Bij een succesvolle uitkomst van het pilotproject in Rotterdam
zal bovendien elke fabrikant de Electric City Drive-technologie
kunnen gebruiken door de software van hun PHEV-model aan
te passen en, minstens zo belangrijk, elke stad kan het concept
implementeren. En aangezien er veel meer andere merken PHEV’s
rondrijden zal het dan ook meer zoden aan de dijk zetten.
Het Electric City Drive-project vindt gedurende vier maanden
plaats tussen september en december van dit jaar. Het onderzoek
wordt uitgevoerd door de Erasmus Universiteit in Rotterdam. De
pilot helpt BMW Group en gemeente Rotterdam op talrijke gebie-
den, zoals de identifi catie en eliminatie van barrières die PHEV-
rijders ervan weerhouden om elektrisch te rijden of op te laden. <
De twintig BMW’s en Mini’s stonden volledig
opgeladen klaar dankzij The Battery van Alfen
Als elektrische voertuigen onderdeel gaan uitmaken van een smart
grid, gaat de ‘duck curve’ er anders uitzien. Bovendien kan er
overdag veel effi ciënter gebruik worden gemaakt van duurzame
energiebronnen
24-25-26-27_rotterdambmw.indd 27 17-10-18 17:04