17
Indien het toerental van de RI(B)-motoren niet voldoende
is, worden de motoren uitgerust met tandspoelwikkelingen.
Zij worden voorzien van gelamineerde rotors met ingebedde
magneten. Door de gelamineerde magneethouder worden de
wervelstroomverliezen tot een minimum beperkt. De rotor
De RMF-serie wordt
gekenmerkt door een
uitstekende gelijkloop
en een bijzonder rustige
loop
Schaeffl er beheerst alle
motortopologieën en
optimalisatiemogelijkheden
van torquemotoren tot in de
puntjes
wordt minder verwarmd en is niet langer de beperkende factor
voor het vermogen van de motor. Deze serie heet RKI(B) en is op
technologisch gebied toonaangevend wat betreft de combinatie
van het grootste koppel en het hoogste toerental bij een laag
vermogensverlies.
Dynamiek en wikkelingsontwerp
Als bij de ontwikkeling van torquemotoren wordt gespro-
ken over dynamiek, wordt naast het bereikbare toerental ook de
realiseerbare stroomstijgsnelheid bedoeld. Deze snelheid is van
essentieel belang voor het acceleratievermogen van de motor
tijdens de exacte baanbeweging. Grote inductiviteiten reduceren
de stroomstijgsnelheden, kleine inductiviteiten bieden hoge
stroomstijgsnelheden. Ook hier is de gekozen topologie van de
motor bepalend voor de mogelijke performance. Maar ook het
wikkelingsontwerp heeft zeer grote invloed op de dynamiek,
aangezien stroom, spanning, toerental, windingsgetal en induc-
tiviteit fysisch vast met elkaar in verband staan.
Senior engineer Dr. Wolfgang Heinrich van Schaeffl er zegt
hierover: “Dat is ook de reden dat wij een en dezelfde motor in
dezelfde behuizing met tien verschillende wikkelingen aanbieden.
Zij worden op basis van de eisen van de klant ontwikkeld voor
bepaalde stroom-/spanningsrestricties, het gewenste nominale
toerental of bepaalde lastcollectieven. Dat is ook de speciali-
teit van ons bedrijf, en dat is precies wat de klant tegenwoor-
dig verlangt. Wij hebben de pretentie op het gebied van directe
aandrijvingen toonaangevend te zijn op de wereldmarkt. Onze
verschillende motortopologieën, die worden weerspiegeld in de
verschillende series motoren, vormen hiervoor een uitstekende
basis.”<
www.schaeffl er.nl
14-15-16-17_schaeffler.indd 17 17-10-18 17:03