Pagina 55 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

TECHNIEK Hydraulisch
www.AT-aandrijftechniek.nlOKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 55
zich ontwikkeld tot een specialist in hy-
draulische systemen.
Vijf jaar geleden heeft Valeria Tirelli het
bedrijf overgenomen van haar vader, de
grondlegger. Zij heeft geïnvesteerd om de
productenrange verder uit te breiden en
de servicegerichtheid te vergroten. Addi-
tive manufacturing is één van de nieuwe
technologieën die ze hiervoor inzet.
In alle sectoren
“In het begin dachten we erover om onze
3D-geprinte oplossing alleen voor speci-
ale toepassingen aan te bieden. Nu, na
enkele jaren ervaring, zien we grote kan-
sen in alle sectoren waarin hydrauliek
wordt toegepast,” steekt Tirelli van wal.
“Met name in toepassingen die speciale
eisen stellen, waarvoor de traditionele
maaktechnieken niet toereikend zijn.”
Toepassingen waar men bij Aidro concreet
aan denkt, zijn hydraulische componen-
ten voor windturbines, hoge snelheids-
treinen, sportwagens, landbouwmachi-
nes, draagbare energie-opslagsystemen,
maar ook de jachten- en botenbouw. Dit
geeft al aan hoe breed 3D-metaalprinten
inzetbaar is. Recent heeft Aidro de nieuwe
technologie vrijgegeven voor productie.
Het eerste product is een overdrukventiel
voor een ééncilinder aandrijving, 3D-ge-
print van roestvast staal. De inwendige
kanalen in het overdrukventiel kunnen
dankzij de laagsgewijze opbouw geopti-
maliseerd worden voor een efficiëntere
vloeistofstroming. De kleppen kunnen
veel complexer zijn dan momenteel haal-
baar is met giet- en CNC-technologie.
Doordat men gemakkelijker materiaal
weg kan laten – wat bij 3D-printen boven-
dien de productietijd en dus de kosten
reduceert – valt het gewicht lager uit. Het
gewicht van het overdrukventiel dat eer-
der dit jaar op de Hannover Messe werd
getoond, is 60 procent lager ten opzichte
van een klassiek geproduceerd blok van
verzinkt staal.
Optimaliseren stroming
Tirelli noemt het optimaliseren van de
stroming een van de grootste voordelen
van 3D-metaalprinten. In plaats van recht-
hoekige en schuine kruisingen van kana-
len, worden deze bij additieve productie
vloeiender. Daarmee wordt drukverlies
voor een belangrijk deel voorkomen. Hoe-
wel het lastig is om hier een exact getal
aan te koppelen, omdat dit sterk afhangt
van het hydraulische circuit, zegt Tirelli
wel dat het drukverlies door 3D-metaal-
printen geminimaliseerd wordt.
“Additive manufacturing stelt ons in staat
om hydraulische producten te bouwen die
beter presteren, dankzij de efficiëntere
vorm. Engineers kunnen nu nieuwe de-
signs en innovatieve onderdelen ontwer-
pen. In dat geval gaan ze niet een
bestaand product optimaliseren, maar
creëren ze nieuwe producten waarbij de
ontwerpcapaciteit het verschil maakt.”
Hoewel Aidro er nog geen ervaring mee
heeft, sluit ze niet uit dat in bepaalde toe-
passingen er volstaan kan worden met
een hydrauliekpomp met een geringer
vermogen. Dit hangt af van het complete
systeem en de toepassing. Daar is het de
Italiaanse hydrauliekspecialist echter hele-
maal niet om te doen. Gewichtsreductie is
een belangrijker voordeel. Door be-
staande hydraulische componenten te
herontwerpen voor additive manufactu-
ring, kan fors gewicht worden bespaard.
Aidro heeft een recent voorbeeld van een
hydraulisch systeem voor een draagbaar
aggregaat waarbij het gewicht van het
manifold met meer dan 75 procent is ver-
minderd. In deze toepassing is AlSi10Mg
als materiaal gebruikt, tegenover Alumi-
nium 7075 Ergal voor bestaande produc-
ten. Lichtgewicht hydraulische componen-
ten betekenen eveneens vermindering
van het energieverbruik en verbeterde
prestaties van de uiteindelijke machine.
Tirelli merkt dat sommige klanten klei-
nere manifolds willen vanwege de be-
perkte inbouwruimte.
Het verminderen van mogelijke olielekka-
ges ziet ze als een ander argument om
4
Een voor additive manufacturing aangepast ontwerp van een klep,
gericht op gewichtsbesparing van 60 procent vergeleken met het
klassieke model.
De mogelijkheden om gewicht te besparen komen in deze foto goed tot uitdrukking. Links een traditioneel vervaardigd ventiel, daarnaast een 3D-geprint model
dat al 40 procent minder weegt en helemaal rechts de uiteindelijke vorm, 60 procent lichter dan het uitgangsmodel.
54-55-56_aidro.indd 55 18-10-17 14:16