Pagina 52 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl OKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK52
gels gesmeerd en door de circulatie van de
kogels uiteindelijk ook de bewegende
rechtgeleiding. Op eenzelfde manier wor-
den ook de cilindrische rollen gesmeerd in
een variant zoals te zien in figuur 3. De
gele elementen zijn vervaardigd van het
geïmpregneerde poreuze materiaal.
Voordelen
Dit systeem biedt verschillende voordelen
ten opzichte van conventionele smeer-
systemen. Ten eerste gaat het om een seri-
euze levensduursmering. Met andere
woorden: in principe hoeft er gedurende
de levensduur van het lager geen onder-
houd in de vorm van smeren te worden
toegepast omdat de hoeveelheid in de po-
reuze elementen voldoende is voor vijf jaar
of minimaal 20.000 km. Daarbij biedt het
systeem altijd de juiste hoeveelheid sme-
ring. De kans op oversmering is nihil
omdat het C-Lube systeem door de capil-
laire werking van het gesinterde materiaal
nooit méér olie kan afgeven dan de hoe-
veelheid die de kogel of naald nodig heeft.
Dit betekent tevens dat er (veel) minder
smeermiddel wordt gebruikt dan bij hand-
matig smeren. Dit effect wordt nog verder
versterkt door het feit dat het hier om een
gesloten systeem gaat waarbij geen smeer-
middel naar buiten kan lekken. In een
proef bij een bewerkingsmachine is een
vergelijking gemaakt tussen het smeer-
middelverbruik van lineaire geleidingen
die uitgevoerd zijn met C-Lube (MX35) en
lineaire geleidingen die handmatig wer-
den gesmeerd (LRX35). In het eerste geval
werd initieel 35 g smeerolie toegevoegd;
een hoeveelheid die vervolgens vijf jaar
voldoende bleek om de geleiding te sme-
ren. Bij de handmatig gesmeerde uitvoe-
ring werd gestart met een vulling van min-
der dan 10 g waarna iedere drie maanden
gedurende vijf jaar 20 g smeervet werd
toegevoegd; in totaal dus iets meer dan
400 g. Van Rooij: “Neem daarbij het feit dat
deze machine twaalf geleidingen gebruikt
en stel je voor dat een bedrijf verschillende
machines in bedrijf heeft, dan kan de be-
sparing in euro’s op de gebruikte smeer-
middelen aardig oplopen.”
Tot slot is het systeem zodanig in de recht-
geleidingen geïntegreerd dat de afmetin-
gen identiek blijven aan die van de recht-
geleidingen zonder C-Lube systeem. Hier-
door zijn ze volledig uitwisselbaar en
wordt de slag van de rechtgeleiding niet
verkort (fig. 4).
Uitvoeringen
Het C-Lube systeem is inmiddels beschik-
baar in veel rechtgeleidingen van de series
Miniature, Compact, High rigidity en Super
X waarbij de railbreedtes variëren van
3 mm tot 65 mm. Daarnaast is dit smeer-
concept ook toegepast in een serie naald-
lagers (fig. 5) en tevens is een element
ontwikkeld waarmee het loopvlak van nok-
rollen zijn te smeren (fig. 6 en 7). Deze
nokrollen zijn beschikbaar in zes modellen
met afmetingen van 4 mm tot 4 inch
roldiameter. De werking is afgebeeld in
figuur 8.
André Visser: “Een bijzonder concept dat
inmiddels bij uiteenlopende toepassingen
zijn werking heeft bewezen. Ik kan me
voorstellen dat het principe ook op andere
manieren is toe te passen; de toekomst zal
leren waar.”
www.ikont.eu/nl/
Fig. 4: Omdat het C-
Lube systeem in de
geleidingen is geïn-
tegreerd verande-
ren de oorspronke-
lijke inbouwmaten
van de geleidingen
niet.
Fig. 5: Het smeer-
systeem is tevens
beschikbaar voor
naaldlagers.
C-Lube Lineaire Geleiding
Extern smeersysteem
Geïntegreerde C-Lube module
Conventionele lineaire geleiding
50-51-52-53_iko.indd 52 18-10-17 14:16