www.AT-aandrijftechniek.nl OKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK40
Beperkte mogelijkheden
De mogelijkheden van de BionicCobot zijn
op dit moment nog beperkt. De cobot
weegt alles bij elkaar 6 kg en heeft een
draagkracht van 1,5 kg. Hiervoor vraagt de
pneumatische robot 6 bar perslucht. Sta-
tisch kan de robot al 2,7 kg hanteren, dyna-
misch legt Festo de grens bij 1,5 kg. Het
TCP (tool center point) is 1 mm precies,
wat aangeeft dat het bedrijf nauwkeurig
kan positioneren met het pneumatisch sys-
teem.
Hoewel Festo momenteel bij een aantal
pilotklanten de nieuwe cobot in de praktijk
test, zijn er nog flink wat stappen nodig
om het concept door te ontwikkelen,
meent Trapp. Zo is het de vraag of het
model nog klopt als je een grijper wisselt.
Om dat op te lossen, moet de gebruiker in
het huidige model nog vooraf ingeven wat
het gewicht van de grijper is en hoeveel je
gaat verplaatsen.
De invloed van de wrijving in de assen is
nog een ander punt dat meer onderzoek
vergt. Verder kan men momenteel het
meebewegen van de robot alleen in het
polsgewricht van de robot integreren; de
andere assen zijn nog steeds stijf. “Dit be-
tekent niet dat het gevaar helemaal weg is,
maar door het lage gewicht en de snelle
reactie halen we het gevaarpotentieel om-
laag.” Het concept is niet zonder meer
schaalbaar op dit moment. “Modulariteit is
mogelijk, maar dat niveau hebben we nog
niet bereikt. We werken er aan.”
Dat de pneumatische robot zijn spierballen
kan laten zien, hebben de Festo onderzoe-
kers wel aangetoond. De cobot zal nog
verder moeten trainen om echte spierbal-
len te kunnen tonen.
www.festo.nl
De pneumatisch bediende BionicCobot van
Festo is voldoende stijf als het nodig is voor
bijvoorbeeld montagewerkzaamheden,
maar reageert meegaand op de mens om
gevaar door botsingen te voorkomen.
De ontwikkeling
van de Bionic-
Cobot is mogelijk
geworden door
het nieuwe Festo
Motion Terminal.
Hierin worden hard-
en software geïn-
tegreerd, waardoor
veel compacter ge-
bouwd kan worden.
Christian Trapp: vei-
ligere cobot dankzij
pneumatische aan-
drijving (foto: Franc
Coenen).
38-39-40_festo.indd 40 18-10-17 14:14