Pagina 38 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl OKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK38
Pneumatiek geeft cobot
biceps en triceps
Cobots gaan de mens op tal van plaatsen in de industrie
ondersteunen. Het zou dan wel mooi zijn als het robotmaatje
veilig is voor de mens, dus liefst beweegt zoals de mens dat
ook doet. De robot moet biceps en triceps krijgen, als het aan
de ontwikkelaars van het BionicCobot-team van Festo ligt.
Pneumatiek is daarvoor de meest geschikte aandrijftechno-
logie. Gemakkelijk is het echter niet om zo’n ‘zachte’ robot te
bouwen.
[tekst] Franc Coenen [foto’s] Festo
Cobots zijn al een paar jaar aandacht-
trekkers op de Hannover Messe. De speci-
ale robots die ontwikkeld zijn om samen te
werken met de mens, zijn volgens de on-
derzoekers van het BionicCobot-team van
Festo (een project binnen het Bionic Lear-
ning Networks) echter in de huidige vorm
nog teveel de stijve robots die industriero-
bots al sinds jaar en dag zijn. “Ze worden
extreem goed bestuurd. Pick and place
kunnen ze goed,” zo zegt Christian Trapp,
een van de onderzoekers in het Festo-
team. Hij gaf bij het IFAS in Aken onlangs
een presentatie over de technologie achter
de BionicCobot die Festo enkele maanden
geleden voor het eerst demonstreerde.
Mechanische ontkoppeling
Hoe veilig de cobots dankzij sensoren en
slimme regeltechnologie ook zijn, er blijft
volgens Trapp altijd een tijdspanne – hoe
kort ook – tussen het detecteren van een
botsing en het ingrijpen door de bestu-
ring van de robot. “Bij een botsing moet
na de eerste klap het signaal verwerkt
worden. Met een mechanische ontkoppe-
ling kun je dat oplossen en het gevaar
verkleinen, maar het vraagt veel regel-
technologie.”
Het heeft alles te maken met massatraag-
heid. Die is hoog bij dergelijke systemen.
Daarom zetten robotfabrikanten moment-
sensoren en complexe regelkringen in om
bij een botsing direct te reageren en bij te
sturen. Wat de gebruiker eigenlijk wil, is
dat zo’n cobot het ene moment een ex-
treem stijf systeem is en de andere keer
zeer soepel. Anders gezegd moet de ene
keer de arm er gestrekt in gaan, de andere
keer beweegt hij automatisch met de mens
mee. Strekken en buigen, zoals de biceps
en triceps dat de menselijke arm en ellen-
boog laten doen.
Pneumatiek biedt daar de oplossing voor,
denken de onderzoekers van het BionicCo-
bot-team die nu ruim een jaar aan het sys-
teem werken. Met een luchtveer in plaats
van een mechanische ontkoppeling kan de
robotarm heel eenvoudig van een stijf sys-
teem naar een meegevend systeem gaan
en weer terug. Festo heeft al eerder hier-
voor technologie ontwikkeld, ondermeer
voor de ExoHand. Dit keer wilden de on-
derzoekers verder gaan dan de stijfheid
van de luchtveer beïnvloeden.
Motion Terminal
Festo zet hiervoor pneumatiek in combina-
tie met het automatiseringsplatform Mo-
tion Terminal in. Deze nieuwe hardware
combineert mechanische componenten,
sensoren en complexe besturings- en
meettechnologie in één. Alles bij elkaar
zijn hierin vijftig losse onderdelen ver-
enigd. Aansturing kan via apps gebeuren.
Trapp: “Bij een zevenassige robot zouden
we teveel ventielen en slangen moeten
gaan inbouwen. Voor één robotas was het
te overzien, niet voor zeven assen. We zou-
den dan veertien proportioneel ventielen
nodig hebben voor één robot. Op die ma-
Festo toont met de
BionicCobot dat
pneumatiek ge-
bruikt kan worden
voor een robot. De
ontwikkeling staat
echter pas helemaal
aan het begin.
38-39-40_festo.indd 38 18-10-17 14:14