Pagina 36 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl OKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK36
Maritieme softwarespecialist op
koers met bewaking licentierechten
Wie cruises maakt of per veerboot oversteekt, merkt dat je bij stormachtig
weer zelfs op een groot zeeschip de deining voelt. De softwarespecialisten
van ABB in Dalfsen denken inmiddels aan een app, waarmee de passagiers
op hun mobieltje kunnen zien op welk deel van het schip ze de minste
kans lopen om zeeziek te worden. Daarmee krijgen zij gevisuali seerd
wat de kapitein al lang weet. Die vertrouwt op de software van
ABB Marine and Ports voor adviezen over koers en snelheid in
samenhang met de weersomstandigheden.
[tekst] Fred Franssen [foto’s] ABB Marine and Ports, Dalfsen
rationele efficiency van hun schepen op
zee te vergroten.
Terwijl transportdeskundigen veelvuldig
hun belangstelling ventileren voor zelf-
rijdende voertuigen, horen we over onbe-
mande schepen een stuk minder. En toch
zouden die weleens eerder gemeengoed
kunnen worden dan we denken. Aan de
bron van deze innovatieve ontwikkeling
staat een wiskundig model rond een na-
tuurkundig thema: de wrijvingsweer-
stand, bewegingen en versnellingen van
een schip in het water.
Met het weerbericht als input laten de hy-
drodynamische krachten van een schip
zich voorspellen via een bewegingsmo-
del. Dat vormt op zijn beurt het uitgangs-
punt voor een algoritme op basis waarvan
ABB’s Digital Services, onderdeel van de
businessunit Marine and Ports van het
ABB-technologieconcern, al vele jaren
software ontwikkelt.
Die programmatuur helpt kapiteins tij-
dens hun werk op zee bij het nemen van
beslissingen omtrent koers en snelheid.
Gelijktijdig biedt de software het manage-
ment van rederijen sneller inzicht in het
reilen en zeilen van hun waardevolle vaar-
tuigen en lading. Octopus is een software-
suite, opgebouwd uit modules voor het
beheren en weergeven van de data, die
wordt gegenereerd door de bewegings-
sensoren aan boord van een schip en
door modules voor bijvoorbeeld het mo-
nitoren van de ‘power plant’ aan boord
van schepen.
Via retrofit optimaliseren
Containerrederijen wensen zo min moge-
lijk reputatie- en economische schade op
te lopen. De vrachttarieven staan onder
druk. Dus is varen met minder beman-
ningsleden en met minder brandstof
noodzakelijk om in de concurrentiestrijd
te overleven. De cruisevaart daarentegen
bloeit als nooit te voren. Vooral Chinezen
hebben de smaak te pakken. Scheeps-
werven leveren aan de lopende band
schepen van indrukwekkende afmeting.
ABB had in deze sector al vaste voet aan
de grond met aandrijftechniek en bij-
behorende besturingssystemen. Hun pro-
grammatuur met bijbehorende hardware
wordt bij nieuwbouw van afzinkbare
zware lading schepen in veel gevallen als
specificatie meegenomen. Maar ook al
langer bestaande vaartuigen laten zich in
een ‘retrofit’-traject uitrusten met de
De digitale transformatie waarmee veel
industriële productiebedrijven worstelen,
is zich in de scheepvaart al aan het vol-
trekken. De meest vooraanstaande con-
tainerrederijen en vervoerders van zware
lading (zoals Boskalis en Cosco Heavy
Transport) gebruiken slimme software om
de veiligheid, de werkbaarheid en de ope-
Via een dashboard heeft een kapitein of scheepswerktuigkundige een snel overzicht van de prestaties van het schip.
36-37_abb.indd 36 18-10-17 14:13