Pagina 32 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl OKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK32
Compressie van lucht brengt inherent
warmteverliezen met zich mee. Maar daar
kan men ook gebruik van maken. Dat
warme water is geschikt voor verwarming
of voor het productieproces. Zo levert
Boge water van 80°C à 100°C vanuit de
compressor aan bakkerijen, bijvoorbeeld
bij de centrale banketbakkerij van Hema.
Engberts: “Maar ook laat Boge warmte
terugwinnen van de lucht, die ongeveer
10°C warmer is dan de omgevingslucht.
Die proberen wij altijd de fabriekshal in te
blazen, met een zomer-/winterregeling.
Maar dat heeft niets met de compressor
van de toekomst te maken, dat doen wij
en onze collega’s al jaren.”
S4 Optimus
Daarnaast werkt Boge aan zuinigere com-
pressoren om al bij de bron het energe-
tisch rendement te verbeteren. Op de Han-
nover Messe heeft het bedrijf de ‘compres-
sor van de toekomst’ geïntroduceerd, de
S4 Optimus schroefcompressor. Daar zitten
IE3 of IE4 motoren in die via frequentiere-
gelaars worden geregeld. Ook zijn daar
DuoTherm warmteterugwin systemen in-
gebouwd. Hiermee wordt warm water ge-
genereerd vanuit de temperatuur van de
olie.
Bij de S4 Optimus heeft Boge naar alle mo-
gelijke manieren van energiebesparing en
-terugwinning gekeken: luchtkoeling, fre-
quentieregeling voor de schroefaandrij-
ving en voor ventilatiemotoren, Duo-
Therm, en nog wat maatregelen. Engberts:
“De S4 Optimus is met 6 kW/m3/min een
van de efficiëntste compressoren in zijn
segment. We hebben een effectief schroef-
blok ontwikkeld, dat we ook zelf maken.
De moderne metaalbewerkingsmachines
maken de productie van complexe en
nauwkeurige blokken mogelijk. De schroef
wordt direct aangedreven – het is daar-
door een compacte machine, heel smal.
Standaard is deze schroefcompressor voor-
zien van onze Focus Control 2.0 controller,
die onder meer capaciteit en druk opti-
maal regelt. Het is daarmee letterlijk en fi-
guurlijk een geoliede machine. Wij kun-
nen de compressor van de toekomst sinds
twee maanden ook leveren.”
Boge noemt de S4 Optimus ‘de compres-
sor van de toekomst’. Dat doet vermoe-
den dat deze voorlopig nog niet op de
markt is. Toch is de machine dat wel: in
juni is de productie begonnen.
Industrie 4.0
De S4 Optimus past ook bij de Industrie
4.0-gedachte. Engberts: “Wij zijn al zes jaar
bezig met het ontwikkelen van oplossin-
gen om onze apparatuur op afstand te di-
agnosticeren en te bewaken. Dat heeft nu
met Industrie 4.0 een naam gekregen.
Boge is daar geen koploper in, maar met
remote controlling en de Airtelligence be-
sturingen doen we toch goed mee. Met de
Airtelligence kunnen we drukken, flows,
temperaturen et cetera meten en bewa-
ken, en we kunnen meerdere compresso-
ren laten schakelen op basis van de vraag
uit het leidingnet. De Airtelligence kan op
basis van de vraag precies uitrekenen bij
welke toerentallen de compressoren
samen de minste energie verbruiken. Zeker
bij frequentiegeregelde compressoren kun
je door slim schakelen van de verschillende
machines een flinke energie besparing rea-
liseren.”
“Maar het is erg afhankelijk van de klant.
Soms is het voor hem voordeliger om twee
ongeregelde machines en een grote buffer
te gebruiken en een master-slave-regeling
toe te passen. Dat kun je in onze Focus be-
sturingen standaard instellen. Bij gebruik
van een frequentieregelaar adviseren wij
de Airtelligence Provis te gebruiken.”
Er zullen altijd bedrijven blijven die hele-
maal geen behoefte hebben aan Indu-
strie 4.0. Veel kleine onafhankelijke
garage bedrijven bijvoorbeeld hebben
alleen een simpele compressor nodig om
banden op te pompen, gereedschap aan
te drijven en werkbanken schoon te bla-
zen. Die compressor staat vaak maar
kortstondig te draaien om een buffervat
bij te vullen. Dit is bij uitstek een markt
voor zuigercompressoren. Engberts:
“Boge is begonnen met zuigercompres-
soren voor de automobielsector en die
maken we nog steeds. Wij bouwen be-
taalbare zuigercompressoren voor tank-
stations en kleine garagebedrijven, maar
ook stille schroefcompressoren voor gro-
tere garagebedrijven en servicestations
waar tientallen mensen werken en de
persluchtafname beter over de dag is
verspreid.”
nl.boge.com/nl
De HST turbocompressor wordt ondermeer gebruikt door DAF. Hier is de controller van beide compressoren geïntegreerd in het gebouw-
beheersysteem, wat bijdraagt aan een duurzamere productieomgeving en lagere totale productiekosten.
30-31-32_boge.indd 32 18-10-17 14:12