Pagina 29 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

TECHNIEK Mechanisch
www.AT-aandrijftechniek.nlOKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 29
Modulaire stuurschuiven in
aggregaat voor jackup ponton
Bedrijven die snel kunnen schakelen en hierdoor hun levertijd kunnen ver-
korten, hebben een streepje voor bij afnemers. Om die reden maakt Dégra
uit Numansdorp ondermeer gebruik van APV22 stuurschuiven van Amca.
Door de modulaire opbouw kan het bedrijf in eigen huis de stuurschuif
met de juiste configuratie samenstellen en hiermee snel inspelen op even-
tuele calamiteiten of onderhoudsvragen bij klanten. Geen levertijd op dit
component dus, uitsluitend productietijd.
[tekst] Ing. Marjolein de Wit – Blok
Dégra is een familiebedrijf dat in 1977
werd opgericht door de ouders van Jan-
Willem de Graaf, huidige directeur-eige-
naar van het bedrijf. In de afgelopen veer-
tig jaar heeft het bedrijf zich gespeciali-
seerd in hydraulische oplossingen. Zo
worden onder meer hydraulische lieren
en aggregaten geleverd voor de mari-
tieme sector, offshore, baggersector, bin-
nenvaart en duik- en bergingsbedrijven.
Daarnaast omvat het programma aanver-
wante artikelen zoals stuurkleppen, com-
plete hydraulische installaties en tand-
wielkasten en voert het bedrijf onderhoud
uit aan zware machines zoals lierwerken
en kranen.
“Een belangrijke focus ligt voor ons op
lieren en alles wat daarmee te maken
heeft,” geeft De Graaf aan. “Zo zijn we
sterk in het ontwikkelen, bouwen en leve-
ren van creatieve oplossingen binnen een
relatief kort tijdsbestek en hebben we een
flinke voorraad standaard hydraulische
lieren voor zowel verkoop als verhuur.
Verder bieden we een meerwaarde wan-
neer er afwijkende eisen zijn, of wanneer
een vraagstuk het nodig heeft om ‘out of
the box’ te denken.”
Jackup ponton
Een goede klant is Van ’t Hek Internatio-
nal uit Zuidoostbeemster, dat is gespecia-
liseerd in het leveren en verhuren van
funderingsmachines en onderdeel is van
het funderingsbedrijf Gebr. Van ’t Hek.
Twee jaar geleden heeft het bedrijf een
jackup ponton gebouwd waarvoor Dégra
het aggregaat en de stuurschuiven mocht
leveren. Op basis van dit project is de aan-
vraag binnengekomen voor het bouwen
van een nieuw, groter ponton. Hierbij is
geëvalueerd waar verbeteringen mogelijk
waren ten opzichte van de vorige versie.
In samenwerking met de klant is een sys-
teem ontwikkeld inclusief een redundant
elektrisch/hydraulisch powerpack, jack-
cilinders, stuurschuiven, lieren en een
afstandsbesturing. “Dit jackup ponton is
typisch een toepassing waar de stuur-
schuiven van Amca goed zijn toe te pas-
sen,” geeft De Graaf aan. “In de eerste
plaats omdat deze kleppen de vereiste
eigenschappen hebben, maar ook van-
wege de modulaire opbouw.”
Zelf samenstellen
De modulaire opbouw betekent dat het
bedrijf de mogelijkheid heeft om zelf de
verschillende elementen waaruit deze
kleppen zijn opgebouwd, op voorraad te
houden. Wanneer bekend is welke klep
precies nodig is, kan deze relatief snel van-
uit het eigen magazijn worden samenge-
steld. Bovendien kan Dégra gedurende de
engineeringfase nog relatief eenvoudig
aanpassingen doorvoeren. De Graaf:
“Zeker bij dit type projecten, waar het nog
wel eens voorkomt dat er in de loop van de
bouw zaken veranderen, is dat handig.
Ook kennen we de stuurschuiven inmid-
dels door en door en zijn we in staat om
zelf aanpassingen te doen tijdens het inbe-
drijfstellen wanneer dat noodzakelijk is.”
Het op voorraad houden van de klepdelen
levert nóg meer voordelen op. Zo kan het
bedrijf ook bij calamiteiten snel schake-
len, bijvoorbeeld wanneer een defect op-
treedt in een bestaande installatie of wan-
neer transportschade is ontstaan. “Je kunt
dan niet aankomen met een levertijd van
zestien weken,” weet De Graaf. “Als leve-
rancier van hydraulische systemen kun-
nen wij ook niet wachten op lange lever-
tijden van losse componenten. De kosten
van een eigen voorraad wegen dan
ruim op tegen de snelheid waarmee
je kunt reageren en de hogere klant-
tevredenheid.”
www.degra.com, www.vanthek.com,
www.amca-nl.com
Amca APV22
De APV22 stuurschuif is sinds 2008 op de markt en kenmerkt zich
ondermeer door het grote volumebereik. Dit betekent dat één
type klep voor een brede range aan toepassingen is in te zetten
waardoor machinebouwers minder varianten op voorraad hoe-
ven te houden. Daarnaast hebben de kleppen uit deze serie een
breed regelbereik en een scherpe drukafsnijding waarmee tevens
een nauwkeurige regeling mogelijk is. Nieuwe ontwikkelingen
binnen de APV serie betreft het opnemen van de oorspronkelijke
specials met CANbus-aansluiting in het standaard programma.
Dit in het kader van Industrie 4.0. De eerste stuurschuif die
hiermee standaard is uitgevoerd is de APV10. Daarna volgen de
APV16, APV22 en APV32 (met een volumestroom tot maximaal
1000 l/min).
De APV22/16 stuurschuiven bedienen de
jackcilinders en -lieren van het ponton
(beeld: Dégra).
29_amca.indd 29 18-10-17 14:12