Pagina 23 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

TECHNIEK Mechanisch
www.AT-aandrijftechniek.nlOKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK 23
Fall pipe systeem
Een van de maritieme projecten waaraan
Rossi Benelux heeft meegewerkt, is de
bouw van een schip met een zogenaamd
fall pipe systeem aan boord. Een klant in
de offshore- en baggerindustrie heeft dit
schip gebouwd voor het egaliseren van de
zeebodem, of om bijvoorbeeld olieleidin-
gen te beschermen. Twee kettingen, met
daarin emmers van 4 m hoog en 1,70 m
doorsnede, kunnen tot 600 m diepte wor-
den afgezonken. Robots zorgen onder
water voor een positionering tot op 0,2 m
nauwkeurig waarna de emmers met
daarin de stenen worden leeg gekiept.
De hoofdaandrijving van dit systeem be-
schikt over twee tandwielkasten met ieder
een vermogen van 158 kW en 277.000 Nm
per aandrijving. “Voor ons is offshore een
groeimarkt,” zegt Dabekaussen. De Bene-
lux-vestiging profiteert daarbij van de we-
reldwijde spreiding van het Italiaanse
moederbedrijf, iets dat ook in een andere
markt, de machinebouw, een pre is. Hier-
door is wereldwijde service geen issue.
“Ons voordeel is dat we klanten wereld-
wijd kunnen ondersteunen vanuit onze
andere vestigingen.”
Heavy duty systemen
De heavy duty systemen zijn een groei-
markt voor de Italiaanse fabrikant. Sinds
2014 is in de fabrieken in Modena en
Lecce meer dan 20 miljoen euro geïnves-
teerd, ondermeer in nieuwe machines
voor de productie van de nieuwe tand-
wielkasten in de H-serie. Deze serie gaat
tot 400.000 Nm draaimoment. Daarnaast
zijn vier nieuwe types (zowel kegelwiel als
parallelle uitvoering) toegevoegd die ge-
schikt zijn voor draaimomenten tot 1 mil-
joen Nm. Doordat deze kasten op een
nieuw horizontaal bewerkingscentrum in
één opspanning bewerkt worden, is de
nauwkeurigheid verbeterd.
Toepassingen zijn te vinden in zogeheten
STS-kranen in de haven. Die hebben
steeds langere bomen nu containersche-
pen breder worden. “Hoewel de kranen
zelf tegenwoordig vaak uit China komen,
blijven opdrachtgevers voor de grote
tandwielkasten nog steeds Europees den-
ken,” aldus Dabekaussen. Voor dergelijke
heavy duty toepassingen ziet hij dat men
weer terugkeert naar de Europese kwali-
teit.
www.rossi.com
Groeien in een verdringingsmarkt
Fons Dabekaussen is begin van deze eeuw voor het Italiaanse Rossi gestart met het ontwikkelen van de Benelux-
markt. Na de overname van deze fabrikant van tandwielkasten door het Zwitserse Habasit heeft de Benelux-vesti-
ging enkele jaren als businessunit onder de vlag van Habasit Nederland geopereerd. Sinds 2013 is Rossi BeNeLux
een zelfstandige vestiging van het Italiaanse bedrijf. Ondertussen zijn er twee buitendienstmedewerkers en een
binnendienstmedewerker actief, zoekt men een derde buitendienstmedewerker en doet Rossi Benelux in Pannin-
gen reparatiewerk, revisie en service. De nadruk daarbij ligt op de tandwielkasten tot een gewicht van 2 ton. De
ambitie van Rossi Benelux is de continuering van de groei van de afgelopen jaren. Rossi als groep haalde vorig jaar
met achthonderd medewerkers wereldwijd een omzet van ongeveer 125 miljoen euro.
Door de overname van de SMEI fabriek in Lecce vijftien jaar geleden werd Rossi ook actief in de markt voor plane-
taire tandwielkasten en motorreductoren. Deze werden vroeger vooral in windturbines gebruikt, maar Rossi levert
ze tegenwoordig ook veel voor offshore-toepassingen, zoals lieren. Ook worden steeds meer planetaire aandrij-
vingen gebruikt in de reguliere machinebouw, zoals transportschroeven en andere toepassingen waar een zeer
laag uitgaand toerental gevraagd wordt. Standaard zijn de tandwielkasten tot 700.000 Nm ‘plug and play’. Omdat
deze tandwielkasten modulair worden gebouwd, kan men de aandrijvingen leveren vanuit diverse assemblage-
faciliteiten in Europa. Omdat er altijd modules op voorraad liggen, kunnen levertijden heel kort zijn. Een nieuwe
ontwikkeling in deze tandwielkasten is de EPS-serie, specifiek toegespitst op zwenkaandrijvingen. Daarnaast levert
Rossi parkeerremmen die als module geplaatst worden tussen motor en reductor.
De ontwikkeling van de heavy duty tandwielkasten is ondermeer ingegeven door de vraag
vanuit de mijnbouwindustrie.
In de Benelux-markt zijn er veel toepassingen in material handling
en conveyor-systemen.
De verbetering en uitbreiding van de H-serie komt mede door de
investering in een nieuw horizontaal bewerkingscentrum in de fa-
briek in Modena. Hierop kunnen de tandwielkasten nauwkeuriger
in één opspanning bewerkt worden.
22-23_rossi.indd 23 18-10-17 14:11