Pagina 20 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl OKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK20
zijn laten zich heel goed integreren in een
CNC-draaimachine.”
Hornet Laser Cladding heeft de 14 m
lange EHLA-machine bij IHC Vremac Cylin-
ders in een half jaar zover omgebouwd
dat de eerste productie ermee kon wor-
den gemaakt. Momenteel brengt men op
de cilinders een deklaag van Inconel 625
aan. Het is een schoon proces, waarbij
weinig materiaal verloren gaat.
Geen corrosie
Deze Inconel toplaag wordt nageslepen
totdat er een laag van 200 µm overblijft.
IHC Vremac kiest voor slijpen omdat hier-
mee de laag volledig wordt dichtgedrukt.
Daarmee versterkt men nog eens de ato-
maire verbinding, om zeker te zijn dat het
probleem van ondercorrosie zich niet
voordoet. Dat kan wel gebeuren bij het
klassieke hardverchromen omdat dit een
chemisch proces is.
Door de extreem hoge snelheid van het
proces blijft de warmte-inbreng beperkt.
Hierdoor kunnen ook producten die ge-
voelig zijn voor warmte met EHLA voor-
zien worden van een beschermlaag. Veld-
man zegt dat de EHLA-technologie sneller
is dan thermisch spuiten. “Ook de nabe-
werking is minder belastend dan bij an-
dere technieken.”
De kosten van het proces zijn vergelijk-
baar met die van thermisch spuiten. Veld-
man ziet echter mogelijkheden om de
kosten te verminderen. “We proberen mo-
menteel het afwerkings- en coatingproces
te optimaliseren, zodat we ook dunnere
lagen kunnen herbewerken en op hogere
snelheden kunnen aanbrengen. Dan is
EHLA goedkoper.”
Het proces is inmiddels door Loyds gecer-
tificeerd volgens DIN EN ISO 15614-7, on-
danks de voor de offshore-industrie ex-
treem dunne deklaag van 200 µm (vaak
werken fabrikanten van hydraulische com-
ponenten voor de offshore met lagen van
2 mm tot 3 mm).
Veel interesse
Hornet Laser Cladding heeft inmiddels
een tweede EHLA-installatie geleverd, en
wel aan CZL in Tilburg. Deze toeleveran-
cier doet ook werk voor derden. De inte-
resse voor de technologie is namelijk
groot, merkt Rijsdijk op. “Er hebben zich
wel zo’n zestig bedrijven uit de hele we-
reld gemeld. Er bestaat echt veel inte-
resse.”
Hornet Laser Cladding heeft daarom een
vestiging in Duitsland geopend (Kleef),
van waaruit de verdere marktintroductie
van de EHLA-machines zowel in de Duitse
markt als in Nederland zal plaatsvinden.
Daarnaast werkt men samen met het
Fraunhofer ILT en een aantal poederfabri-
kanten aan nieuwe toepassingen, waar-
onder hybridelagen. Veel wordt verwacht
van de metaal-keramieklaag. Brugman:
“Eerst brengen we met EHLA een corrosie-
werende laag aan die ondercorrosie voor-
komt, met thermisch spuiten brengen we
daar een slijtvaste laag op aan, bijvoor-
beeld van keramiek. Hoewel het een twee-
trapsproces is, heb je dan wel de ‘best of
both worlds’.”
Het ultieme doel waar de onderzoekers
aan werken is het combineren van corro-
siewerende en slijtvaste lagen in één pro-
cesstap met EHLA. Door metaallegeringen
met slijtvaste carbiden te mengen kunnen
al bijzondere corrosie- én slijtvaste lagen in
één stap opgebouwd worden met EHLA.
Het aandeel in de metaalcarbidenmix kan
variëren van 30 procent tot 70 procent,
echter de nabewerking vraagt nu nog veel
tijd. Zodra dat opgelost is, zal dat het toe-
passingsgebied verder vergroten.
www.hornetsystems.nl
www.ilt.fraunhofer.de
www.ihcvremac.com
Andres Veldman
(IHC Vremac Cylin-
ders, rechts) bekijkt
samen met Thomas
Schopphoven van
het Fraunhofer ILT
het resultaat van
het EHLA-proces
(foto: Fraunhofer
ILT).
Het EHLA-proces is
een alternatief voor
Chroom 6 dat voor
de meeste toepas-
singen verboden is.
18-19-20_ehla.indd 20 18-10-17 14:10