Pagina 12 van: Aandrijftechniek – nummer 7 – 2017

www.AT-aandrijftechniek.nl OKTOBER 2017 AT AANDRIJFTECHNIEK12
kunnen een oorzaak zijn van een vroeg-
tijdige veroudering van het EP additieven-
pakket.
Bovendien bepaalt de mate waarin een
tandwielkast kritisch is voor de applicatie
of er moet worden gekozen voor een zeer
goede of een gemiddeld goede olie.
Schenk: “Wanneer het uitvallen van een
specifieke kast leidt tot de stilstand van
een totale productielijn, kun je op je
klompen aanvoelen dat de bijbehorende
kosten aanzienlijk hoger zijn dan die paar
euro’s of tientjes die je meer betaalt aan
een goede olie die deze onverwachte stil-
stand voorkomt. Hetzelfde geldt eigenlijk
voor tandwielkasten die goed of minder
goed bereikbaar zijn. Wanneer je een
paar uur stilstand nodig hebt om bij een
specifieke tandwielkast de olie te verver-
sen, dan kan het de moeite en kosten
lonen om te investeren in een olie met
een langere standtijd.”
Tot slot wijst hij op de samenstelling van
de olie en de materialen die het moet
smeren. Bij een combinatie van staal op
brons in een wormkast is het bijvoorbeeld
beter om een olie op polyglycolbasis toe
te passen omdat minerale tandwielkast-
olie zwavelfosforverbindingen bevatten
die in het additievenpakket zitten en
onder hoge druk het koper uit het brons
(een legering van koper en tin) oplossen.
Onderhoud tandwielkastolie
Wanneer eenmaal is gekozen voor een
olie en de tandwielkast hiermee is gevuld,
breekt een tijd aan van monitoren en on-
derhoud. Om bij het vullen te beginnen is
het ten eerste belangrijk dat er geen twee
soorten olie worden gemengd onder het
motto ‘olie is olie’. Daarbij is het tevens
goed om na te gaan of de olie die in de
tandwielkast aanwezig is, nog van vol-
doende kwaliteit is. Zo niet, dan kan hij
beter worden verwijderd en kan de tand-
wielkast – na reiniging en spoelen! – vol-
ledig met nieuwe olie worden gevuld. Een
dergelijke analyse wordt meestal gemaakt
door het nemen van een oliemonster en
deze te laten analyseren bij een onafhan-
kelijke specialist.
Regelmatig olieanalyses (laten) uitvoeren
is sowieso van belang om de kwaliteit van
de olie te bewaken. Niet alleen in het
kader van de olie en tandwielkast zelf,
maar ook omdat de eigenschappen van
deze olie iets zeggen over de conditie van
het hele systeem. Zo kunnen bepaalde
deeltjes in de tandwielkastolie een indica-
tie zijn voor slijtage elders in het systeem.
En zo zijn er nog veel andere parameters
die kunnen dienen als informatiebron
voor het monitoren van de conditie van
een systeem.
Schenk: “Mijn belangrijkste advies bij de
keuze en het gebruik van een tandwiel-
kastolie is toch echt het eigen verstand
blijven gebruiken en je niet alleen laten
leiden door adviseurs die er belang bij
hebben – anders dan een optimaal wer-
kende tandwielkast – om een bepaald
type olie te verkopen. Door dit type beslis-
singen bovendien in eigen hand te hou-
den, bouw je binnen je bedrijf kennis en
ervaring op die je kunt gebruiken bij het
optimaliseren van je systeem en het voor-
komen van fouten bij uitbreidingen of
aanpassingen. Iemand specifiek verant-
woordelijk maken voor het selecteren,
gebruiken en onderhouden van tandwiel-
kastolie en deze ook de tijd geven om zich
hierin te verdiepen, levert uiteindelijk
waarschijnlijk meer op dan hij kost.”
www.lubricoat.nl
Addinol
Binnen zijn eigen bedrijf levert Bert Schenk olie van het merk
Addinol. Buiten de 650 verschillende smeermiddelen van Addinol
waaronder hoogwaardige industriële gasmotorolie en marine
dieselmotorolie, levert hij hightech tandwielkastolie met plas-
tisch deformerende eigenschappen. Met deze tandwielkastolie is
de vlaktedruk op tandwielen en lagers tot maximaal 80 procent
te verlagen en zijn de problemen als gevolg van overbelasting
van de tanden te voorkomen. Schenk: “Door deze veel lagere
vlaktedruk blijft ondermeer het additievenpakket behouden, kan
de olie meer incasseren en zijn er bijzondere resultaten geboekt
qua standtijd in onder meer windturbines en containerkranen.”
Twee voorbeelden van tandwielschade, in dit geval van tandwielkasten op een container-
kraan.
10-11-12_smeermiddelen.indd 12 18-10-17 14:09