Pagina 34 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2022

AANDRIJFTECHNIEK | november 202234
Systems-Engineering (MBSE) ontwikkeld. Toekomstige klanten
kunnen hiermee in virtual reality een conceptvoertuig ervaren
en meteen al feedback geven over ontwerp en ergonomie.
Sterke automatisering productie
Dassault Systèmes demonstreerde verder in Hannover
samen met industriële automatiseringsspecialist Omron en
machinebouwer VAF de verschillende stappen van de waarde-
keten. Bij productontwikkeling helpt het 3DExperience-platform
de productieprocessen van brandstofcellen sterk te automatise-
ren, de kwaliteit te verhogen en tegelijkertijd drastisch kortere
cyclustijden te realiseren. Als het gaat om de ontwerpanalyse
en modificatie van bipolaire platen – het hart van een brand-
stofcelstapel – en de serieproductie, kwam Graebener Bipolar
Plate Technologies uiteindelijk in twee opzichten in het spel.
Het bedrijf is specialist in de engineering en constructie van
productiesystemen en lijnen voor de productie van bipolaire
platen. Daarnaast biedt het een groot portfolio aan diensten,
van bipolair plaatontwerp tot prototyping en kleine seriepro-
ductie met zijn eigen applicatielaboratorium. De laatste stap
van het scenario liet zien hoe feedback van de afzonderlijke
processtappen terug kan vloeien in de ideeënpool voor nieuwe
varianten en ontwikkelingen of zelfs volledig nieuwe busi-
nessmodellen – een virtuele levenscyclus door het volledige
waardenetwerk.
Added value virtual twins
Aandrijftechniek sprak in Hannover met Olivier Ribet, exe-
cutive vice president EMEA bij Dassault Systèmes. Dassault
Systèmes biedt virtual prototyping aan haar klanten om duur-
zame innovaties te verwezenlijken. Maar wat is nu de belangrijk-
ste toegevoegde waarde hiervan? “Als 3D-gebruiker kun je een
prima gebruikerservaring hebben, maar soms is dat niet heel
nauwkeurig. Aan de andere kant kan het wel nauwkeurig zijn,
maar heb je geen goede ervaring. Dat ‘blenden’ van de virtuele
met de werkelijke wereld, en het maximaal verkleinen van de
afstand tussen beiden om er één van te maken, is wat wij zien
als de toekomst van een virtual twin. Wij gebruiken niet de term
‘digital twin’, maar juist ‘virtual twin’. Dat doen we bewust.
Sinds 40 jaar werkt Dassault Systèmes aan modeling & simu-
lation van producten. Maar daarnaast genereren wij ook data
vanuit de werkelijke wereld. Toen wij het 3DExperience plat-
form bouwden, wilden we een open platform creëren, waarin
iedereen in de virtuele wereld kan kijken. Maar ook kan zien
wat er gebeurt als er iets verandert. In ons platform kun je het
product en het proces laten samenvloeien. ‘The what and the
how, together’. In een virtueel productieproces kun je data halen
uit de fysieke wereld, bijvoorbeeld data via de cloud direct in
het platform. Deze data gaan we ‘blenden’ met de 3D-modellen
en sturen we terug naar het fysieke model. Die wisselwerking
blijft tot het proces maximaal geoptimaliseerd is.”
Maar waarom pretenderen jullie dat dit duurzamer is?
“Door het proces te optimaliseren wordt er gekeken naar veel
data,” aldus Ribet. “Bijvoorbeeld het gewicht van een grijper
die een product moet oppakken. Als je de grijper optimaliseert
qua gewicht, is er minder energie nodig om de grijper te laten
bewegen. De aandrijving om de grijper te laten bewegen kan ook
kleiner. Je hebt dus minder materiaal en minder energie nodig
in het proces. En dat het nog steeds voldoet aan alle normen
en eisen. Onze klanten, maar ook wij, leren elke dag bij, om
een product zo optimaal mogelijk te ontwerpen.”
Single source of truth
e.Volution, een van de partners op de stand van Dassault
Systèmes, ontwikkelt, produceert en exploiteert Mobility-as-a-
Service-systemen (MaaS) bestaande uit innovatieve voertuigen
aangedreven door waterstofbrandstofcellen. Het bedrijf heeft
zelf niet de speciale knowhow over de gebruikte brandstofcel-
technologie. Door het samenwerkingsnetwerk met Dassault
Systèmes, Omron, VAF en Graebener op te bouwen en te benut-
ten, kan het bedrijfsmodel desondanks slagen. Het maakt daar-
bij gebruik van het 3Dexperience-platform als een ‘single source
of truth’. Er wordt een virtual twin ontwikkeld voor de gehele
levenscyclus van hun duurzame mobiliteitsoplossing. Vanaf het
eerste idee, via engineering, werkvoorbereiding en productie
tot en met de marketing, sales, installatie en aftersales. Met
andere woorden, de ‘time-to-market’ wordt flink verkort.
Voor e.Volution is duurzaamheid in de productie maar ook
daarna belangrijk. Elk nieuw Mobility-as-a-Service-systeem
wordt ontworpen met de nadruk op de circulaire economie.
Dat betekent zo min mogelijk afval, emissies en bijbehorende
risico’s. Het bedrijf gebruikt daarvoor de Lifecycle Assessment
functie van Dassault Systèmes. Hierbij wordt gekeken naar
verbetering van het milieueffect van de productie en het terug-
dringen van CO
2
-emissies bij logistieke bewegingen. Samen met
Accenture heeft Dassault Systèmes een digitale Model-Based-
Het design van
bipolaire platen in
brandstofcelsystemen
is vaak onderhevig aan
verandering
e.Volution ontwikkelt,
produceert en
exploiteert Mobility-
as-a-Service-systemen
(MaaS)
32-33-34-35_virtualprototyping.indd 34 19-10-2022 16:52