Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2022

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel.: +31 (0) 6 24 71 79 54
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: (+31) 6 55 68 99 62
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2022 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
H
et is een druk najaar. Veel beurzen, evenementen en
tussendoor ook nog mijn reguliere werk uitvoeren.
Speuren naar innovaties, het bijhouden van de website, het
interviewen van engineers en managers en het schrijven
van artikelen. En niet alleen evenementen bezoeken, ook
acte de présence geven op ‘mijn eigen’ event midden september. Dat hoorde vooral niet bij mijn
normale werk. Een event openen op een elektrische brommer heeft niets te maken met het vak
redacteur, maar schijnt erbij te horen tegenwoordig. Bovendien was het mijn idee, dus ik moest wel
toen Brekr liet weten dat ze mee wilden doen. Voor mij de eerste keer op een brommer overigens.
Moet wel een lachwekkend gezicht zijn geweest toen Vincent – collega en ervaren motorrijder – en ik,
samen bij mij thuis wegreden. Terwijl Vincent meteen vol ‘gas’ gaf via de normale weg – reed ik met
een slakkentempo en twee benen bijna aan de grond over het fietspad naar de evenementenlocatie
LOC17 in Doesburg. En net toen ik er een beetje lol in kreeg, was ik al op mijn bestemming. Daarna
mocht ik nog een stukje rijden vanuit de keuken van LOC17 richting het podium. De live editie van
de Nationale Aandrijftechniekdag was een succes, bleek uit de respons van diverse bezoekers. Ook
de gesprekken die ik met verschillende bezoekers en sprekers had, deden mij goed. Daarbij was het
fijn te horen dat de meeste presentaties wel aansloegen bij het publiek. Geen WC-eend verhalen,
maar engineers die vol passie vertelden over technische ontwikkelingen en samenwerking. Dan
mogen we best trots zijn op wat we in Nederland allemaal bedenken, ontwikkelen en bouwen. Ook
internationaal laten we ons weer zien zoals op de IAA in Hannover, de Bauma in München en de SPS
in Neurenberg. Allemaal vooraanstaande beurzen, waar we altijd wel Nederlanders tegenkomen.
Om even terug te komen op de elektrische brommer. Ook deze is van Nederlandse makelij. Sterker
nog, de Brekr komt uit Doetinchem, hier in de Achterhoek. Deze elektrische brommer ziet er niet
alleen stoer uit, je kunt hem ook verder ‘customizen’. Een ander woord voor personaliseren. Er is
een ruim kleurenassortiment, al dan niet metallic, de zadelkleur is zwart of bruin en de achtervering
kan in felgroen, mocht je dat willen. Er zijn daarnaast laptoptassen en helmen in diverse soorten
en maten. En wens je iets helemaal persoonlijks, alles kan in overleg. Van mij mogen ze meteen
alle knetterscooters en stinkbrommers, opgevoerd of niet, van de straat halen en vervangen door
‘gecustomizede’ elektrische Brekrs. Wat een kleurrijk feest wordt het dan op straat. En dan wordt
brommers kiek’n weer helemaal normaal!
Brommers kiek’n
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
/ Lenze introduceert automatiseringsplatform / 30 MW testbank bij ZF Wind Power / Voorkom vocht in persluchtsystemen
#6 | 2022
| Nauwkeurig 3D-printen
in bouwsector dankzij
spelingsarme aandrijvingen
01_coverapexdynamics.indd 1 19-10-2022 09:06
CyBe Construction bouwt
3D-betonprinters. Voor de
lineaire Z-bewegingen van de
gantry systemen viel de keuze
op een speciale APEX Dynamics
tandwielkast met een hoge
overbrengingsverhouding van
300:1. Ook viel de keuze op de
rondsels en tandheugels van
APEX Dynamics.
APEX Dynamics BV
Churchilllaan 101
5705 BK Helmond
Tel.: (0492) 50 99 95
www.apexdyna.nl
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 19-10-2022 16:44