Pagina 27 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2022

27
die de markt nodig had om aan deze oplossing te wennen én
relevante normen en richtlijnen waaraan de aandrijving moet
voldoen. Inmiddels zijn deze uitdagingen opgelost wat onder
meer leidde tot onderstaande EHA.”
EHA – Elektro hydraulische actuator
Een elektro hydraulische actuator bestaat uit een cilinder
waarop een gestandaardiseerde powerbox is geplaatst. Hierin
zijn één of meer elektrisch aangedreven hydrauliekpompen(en)
ondergebracht die in een gesloten hydraulisch circuit draaien.
Verder is een accumulator aangebracht in het kader van volu-
mecompensatie (links op de cilinder). Donkers: “Met deze oplos-
sing bieden we een elektrohydraulische actuator die compact is
gebouwd, een hoge energiedichtheid heeft en een hoogenerge-
tisch rendement. Daarbij is het olievolume klein. Verder zijn alleen
een mechanische en een elektrische interface tussen de actuator
en de betreffende machine nodig; de hydraulische interface is
immers al geïntegreerd in de actuator.”
Hij besluit: “Besef wel dat je met deze EHA binnen het toepas-
singsbereik moet blijven. Zo is er een grens aan het geïnstalleerde
vermogen en hiermee aan de maximale snelheid. Dit kán proble-
men opleveren in bijvoorbeeld de giek van een overslagkraan waar
de snelheidseisen leiden tot een mogelijk te grote actuator. Ook
worden in dit soort toepassingen vaak de hydraulische pompen
gekoppeld aan verschillende en sequentieel aangestuurde cilin-
ders. In deze gevallen is het waarschijnlijk slimmer om tóch een
conventionele hydraulische aandrijving te kiezen.”<
www.vanhalteren.com
Deze elektro
hydraulische
actuator stuurt
een sluisdeur aan.
Voor dit soort
toepassingen is
de EHA een prima
oplossing (foto’s: Van
Halteren Technologies)
TEKST / Marjolein de Wit-Blok
hydraulische cilinders in sommige gevallen zo compact inge-
bouwd – vooral in mobiele applicaties – dat er niet eens ruimte
is voor een elektromotor.
Ook is het geluidsniveau een thema: Waar de elektromotor en
pomp bij een hydraulische aandrijving veelal in een apart, afge-
sloten technische ruimte staan, bevindt de elektromotor zich bij
een elektromechanische oplossing direct op de cilinder. Wanneer
mensen langere tijd in de nabijheid van de aandrijving verblijven,
kan dit problemen opleveren. Tot slot kan de bereikbaarheid van
de actuator in het kader van onderhoud beperkingen opleveren.
Wanneer deze bijvoorbeeld hoog in een mast zit, onder een brug
of op een andere lastig bereikbare plaats, wordt het uitvoeren
van visuele inspecties en eventueel onderhoud lastig. Bij een
separate HPU-ruimte is dit minder of niet aan de orde.
Best of both worlds
Gezien de voordelen en beperkingen van elektromechanisch
en hydraulisch, is een logische stap om ‘best of both worlds’
te combineren. Op zich niet eens nieuw. De oplossing om een
elektrische aandrijving te koppelen aan een hydraulische over-
brenging is eigenlijk al vrij lang mogelijk. De relatief standaard
draaistroom motoren zijn vaak voldoende nauwkeurig in snel-
heid en koppel te regelen om de gewenste nauwkeurigheid in
positie, snelheid of kracht te bereiken. Mochten er toch hogere
dynamische eisen worden gesteld, dan bieden servomotoren
een oplossing.
Donkers: “De doorbraak van EHA’s (elektro hydraulische actu-
atoren) werd vooral belemmerd omdat er een hydrauliekpomp
nodig is die geschikt is voor een vierkwadrantsbedrijf, de tijd
Een elektro
hydraulische
actuator bestaat
uit een cilinder
waarop een
gestandaardiseerde
powerbox is
geplaatst. Links zien
we een accumulator
in het kader van
volumecompensatie
26-27_vanhalterencilinders.indd 27 19-10-2022 16:51