Pagina 24 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2022

AANDRIJFTECHNIEK | november 202224
moeten opereren. We weten dat deze robots gemaakt zijn voor
de automobielindustrie. In onze toepassing gebruiken ze maar
zo’n 5 tot 10 procent van hun toerental ten opzichte van hun
werk in de auto-industrie.” De robots bij CyBe printen met een
snelheid van maximaal 0,5 m/sec. De concurrentie van CyBe
haalt die snelheid niet. Van Hoogstraten legt dat uit: “Onze
concurrenten kunnen dat niet bijbenen, maar dat heeft meer
te maken met het materiaal en de uithardingstijd hiervan. Bij
hogere snelheden wordt de Robot Crawler instabiel. Dan wordt
zoveel gewicht zo snel verplaatst, dat het hele apparaat gaat
bewegen. Dat zie je meteen terug in je printresultaat.”
Ook bij de gantry worden ABB-componenten ingezet. De
aansturing van de acht servomotoren en de regeling van de
gelijkloop zit in de software van de ABB-besturing. “De soft-
ware hebben we volledig zelf hier in huis ontwikkeld,” legt
van Hoogstraten uit. “Omdat dit de tweede gantry is, hebben
we bij de eerste de besturing al flink kunnen testen. Na de
opbouw en het testen wordt altijd een Factory Acceptance Test
uitgevoerd. Zodra deze succesvol is, gaat er een signaal naar
de klant, worden transport en trainingen ingepland en gaat de
gantry draaien bij de klant. Leuk om te vertellen is dat we bij
de derde verkochte gantry het printbereik van de mortel zelfs
hebben kunnen vergroten. Waar op deze gantry nog gewoon
een nozzle op de X-Y-assen is bevestigd (waar de mortel uit
komt), wordt de nieuwe gantry ook nog eens uitgerust met
een kleine zes-assige robot aan de X-Y-assen.”
Volgens mechanical engineer Pascal van den Broek van CyBe
Construction kunnen ze best veel zelf ontwikkelen. Toch is de
samenwerking met leveranciers van groot belang om tot een
goed en stabiel werkend eindproduct te komen. “Het is prettig
dat we niet alles hoeven uit te vinden en kennis kunnen halen
bij mensen die verstand hebben van lineaire aandrijvingen,
servomotoren, tandwielkasten, rondsels en tandheugels. Wij
leggen een vraag neer bij de leverancier en die komt dan vaak
met een oplossing. De samenwerking met Apex Dynamics en
AXIS & Stuifmeel is daarvan een goed voorbeeld. Deze bedrijven
hebben de technische ervaring en kennis om onze complexe
vraagstukken op te lossen.” <
www.cybe.eu
www.apexdyna.nl
www.axis-stuifmeel.nl
|||CYBE CONSTRUCTION
CyBe Construction is een techbedrijf
dat in 2013 in Oss is opgericht door
CEO Berry Hendriks. Het bedrijf treedt
wereldwijd op als technologieleverancier
en onderaannemer en in Nederland alleen
als hoofdaannemer. De kernactiviteit
van CyBe-Construction is de verkoop van
3D-betonprinters voor de bouwsector. Bij
deze vorm van additive manufacturing
wordt gebruik gemaakt van een printkop
om gebouwen of onderdelen te bouwen met
alternatieve middelen dan de traditionele
bouw. CyBe Construction heeft projecten
en printers geleverd in landen over de hele
wereld. Het is het enige bedrijf op de markt
dat een alles-in-één oplossing levert. Deze
bestaat uit intern ontwikkelde software,
hardware en materiaal (CyBe Mortar), een
10-daagse training om met de printer te
werken en toegang tot een leerplatform.
(foto: CyBe Construction)
|||APEX DYNAMICS
Apex Dynamics levert de essentiële onderdelen voor de
mechanische aandrijving van machines en robots. Maar dat
blijft niet bij tandwielkasten, tandheugels en rondsels. Apex
Dynamics voorziet haar klanten en de markt waar nodig van
de kennis en expertise waarmee men verder komt.
‘Als partners binnen meerdere
projecten hebben Apex Dynamics
en AXIS & Stuifmeel de technische
ervaring en knowhow om een
oplossing te vinden voor complexe
vraagstukken’
20-21-22-23-24_apexcybe.indd 24 19-10-2022 16:49