Pagina 13 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2022

13
>
T
ijdens de Executive Convention van Lenze werden
onder meer de bedrijfscijfers van de afgelopen
jaren bekeken. In het boekjaar 2021/2022
heeft Lenze zich met succes in de markt
gepositioneerd met nieuwe ontwikkelingen en
samenwerkingsverbanden en een recordresultaat behaald in
de 75-jarige geschiedenis van het bedrijf. Bestuursvoorzitter
Christian Wendler was enthousiast: “De omzet van Lenze
groeide in het afgelopen boekjaar met 21 procent tot 832,6
miljoen euro. Het ordervolume groeide met 50 procent tot
ruim 1,1 miljard euro. Het bedrijfsresultaat bereikte 91,8
miljoen euro en was eveneens aanzienlijk hoger dan het
resultaat van het voorgaande jaar (47,1 miljoen euro). Ook de
EBIT-marge verbeterde, van 6,8 procent in het voorgaande jaar
tot 11 procent. De verkoop van de divisie Mobile Drives door
Lenze Swiss AG droeg bij tot het positieve bedrijfsresultaat.
En de vooruitzichten voor de toekomst zijn goed. Ons doel
is een omzet van ongeveer 2 miljard euro in 2030.”
Twee jaar crisismanagement
Dr. Achim Degner, CFO van Lenze, gaf de aanwezige pers-
vertegenwoordigers een dag later een kleine les in boekhou-
den in twee jaar crisis. “Wij zijn een productiebedrijf dat zijn
producten wereldwijd verkoopt, maar ook wereldwijd inkoopt.
In maart 2020 begon ons boekjaar, maar zoals u weet begon
ook de Covid-19 pandemie. Gelukkig was er genoeg liquiditeit
in het bedrijf, hadden we al lang geïnvesteerd in thuiswerken,
en voor veel Lenze-medewerkers was het regelen van zaken
via Teams al heel normaal. Toen kwam het crisisjaar 2021 met
uitdagingen als inflatie, beschikbaarheid van onderdelen en
bijbehorende kostenstijgingen. Sommige onderdelen kostten
vroeger 10 euro, nu ineens 250 euro. Maar we hebben ze nodig
voor onze eigen producten.”
Druk op supply chain
Degner ging vervolgens in op de achilleshiel van veel
Lenze-bedrijven en -klanten: de druk op een stagnerende
supply chain en de daarmee gepaard gaande lange levertijden.
Zoals veel andere bedrijven in de industriële automatiserings-
sector, zei hij, worstelde ook Lenze met leveringsproblemen
als gevolg van materiaaltekorten. Om de enorme hoeveel-
heid binnenkomende orders te verwerken en de achterstand
in te halen, werkt het bedrijf momenteel in 20 ploegen per
week. Wat de toeleveringsketens betreft, moet men realis-
tisch blijven. “In Europa zijn we nog steeds erg afhankelijk
van fabrikanten in Azië, zowel voor elektronische als voor
mechanische onderdelen. Dat kan niet zo snel worden veran-
derd”, legt Degner uit. De productie van bepaalde onderdelen
zou naar Europa kunnen worden verplaatst, maar dat zou
onmiddellijk een negatief effect hebben op de prijzen. Dat
zou de klanten ook niet blij maken. Een ander probleem zijn
tegenwoordig de energieprijzen. Leveranciers van metalen
onderdelen hebben gewoon aardgas nodig om hun onder-
delen te verhitten. Welke gevolgen dit zal hebben voor de
leveringsketen, is nog niet te voorzien.
Automatisering en duurzaamheid
Ondanks een turbulent marktklimaat zal automatise-
ring de komende jaren een winnende sector blijven, belooft
Wendler. Hij ziet de sector en het bedrijf dan ook verder
groeien ondanks de aanhoudende uitdagingen in verband met
COVID-19 en problemen in de toeleveringsketen. “De industrie
moet zich richten op het verminderen van de CO2-uitstoot en
het digitaliseren van processen en machines. Wij helpen onze
Lenze is in 75 jaar groot geworden door elektromotoren, tandwielkasten en frequentieregelaars
te bouwen. Daar komt nu ook software bij (foto: Lenze)
CEO Christian Wendler:
“Automatisering is de
sleutel tot duurzaam
succes”
12-13-14-15_lenze75jaar.indd 13 19-10-2022 16:48