27
De ZESpack is volledig op maat gemaakt voor ZES. Vooral uniek is
de verwisselbaarheid van de containers, die tot nu toe stationaire
installaties zijn. De ZESpacks worden geladen met gecertificeerde
groene stroom op het eerste ZES laadstation op het Alpherium,
de containerterminal van CCT in Alphen aan den Rijn. Dit laad-
station, ontwikkeld door ENGIE, werd in april opgeleverd. In juli
werd de Alphenaar omgebouwd en onder andere voorzien van
de standaard connectoraansluiting om de ZESpacks te kunnen
ontvangen. Eind augustus vond de eerste succesvolle proefvaart
plaats. Met de start van de operatie zal ZES de komende tijd
gebruikservaring opdoen om zo snel mogelijk tot volledig emis-
sievrije vaart te komen.
Bijzonder is de technologie achter het aan- en afkoppelen van
de containers. Er is een MQPC multi pole quick power connector
ontwikkeld, die spanning-loos en zonder aanraking de verbinding
met het schip en het laadstation tot stand brengt.
Opschaling
ZES heeft de ambitie om op korte termijn op te schalen naar
acht schepen, acht laadstations en veertien ZESpacks. Het bedrijf
wil dertig zero emissie vaarroutes realiseren in 2030, waarmee
De ZESpacks worden geladen met gecertificeerde groene stroom voordat ze op het schip geplaatst worden
Een kijkje in een ZESpack; duidelijk zijn de batterijmodules te zien
tot 360.000 ton CO
2
en 2800 ton NO
x
kan worden bespaard.
Om de concurrentie met fossiel varen echt aan te kunnen gaan
is gelijktijdig optrekken en commitment van zowel overheid,
havens en terminals als het bedrijfsleven nodig. ZES werkt nauw
samen met landelijke, regionale en lokale overheden en voor-
uitstrevende vervoerders zoals BCTN voor het contracteren van
de volgende schepen en het ontwikkelen van het bijbehorende
netwerk van laadstations, te beginnen in Rotterdam, Moerdijk
en Alblasserdam. <
https://zeroemissionservices.nl
22-23-24-27_zes.indd 27 07-10-21 09:23