Pagina 24 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2021

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202124
Gebruiksvriendelijk en schaalbaar
“Het energieconcept dat ZES in de markt zet, draagt met
de besparing van zo’n 1000 ton CO
2
en 7 ton NO
x
per schip per
jaar direct bij aan reductie van emissies. Daarbij produceren
schepen die varen met ZES geen fijnstof en geluid”, zegt Willem
Dedden, CEO van ZES. Het concept omvat ook de organisatie
van de benodigde laadinfrastructuur en een pay-per-use con-
structie die schippers in staat stelt om alleen voor het gebruik
van energie te betalen. De investering in ZESpacks komt voor
rekening van ZES. Deze opzet maakt ZES zeer gebruiksvriende-
lijk en schaalbaar. Dedden: “ZES biedt overheden en bedrijven
een kant-en-klare oplossing om te verduurzamen.” Eén van die
bedrijven is Heineken, die samen met vervoerder CCT, de eerste
klant is van ZES met een tienjarig contract. ZES is ontstaan uit het
Groene Cirkels project om een klimaatneutrale containerpendel
te realiseren tussen de Heineken brouwerij in Zoeterwoude en
de haven van Rotterdam.
Standaardiseren is versnellen
“Naast direct bij te dragen aan de realisatie van emissievrije
binnenvaart, zet ZES een standaard neer die de transitie naar
emissievrije binnenvaart versnelt”, legt Dedden uit. “Met onze
ZESpack (een standaard 20ft container) en een standaard con-
nector (de ‘stekker’) leggen we de basis. In combinatie met het
door ING bedachte financierings- en pay-per-use pakket, biedt
ZES schippers een laagdrempelige, toekomstbestendige open
access innovatie. Het systeem van ZESpacks past zich namelijk
aan naarmate de techniek verbeteringen aandraagt. De ZESpacks
die nu in gebruik zijn, werken met Lithium-Ion batterijen, maar
in de toekomst kan dat ook waterstof, ammoniak of iets anders
zijn. De ZESpack past altijd op de aansluiting, ongeacht het soort
energie dat er in de container zit.” Om deze reden geeft ZES de
De MQPC multi pole quick power connector is speciaal ontwikkeld
om spanning-loos en zonder aanraking de verbinding met schip en
container tot stand te brengen
Ook aan de veiligheid is gedacht met onder andere een brandblus-
en gasdetectiesysteem
profielen voor de connector dan ook rechteloos vrij, zodat de
markt met diverse leveranciers van energiecontainers kan gaan
werken.
Van ombouw naar vaart
Wärtsilä, leverancier van de eerste ZESpacks, werkte in de
afgelopen maanden aan de assemblage en het testen van de
energiecontainers. Deze geïsoleerde containers zijn voorzien
van 45 batterijmodules met een capaciteit van 2097 kWh en een
DC-spanning tussen 728 V en 936 V. Vergelijkbaar met de capaci-
teit van zo’n 36 elektrische auto’s. Aan boord van het binnenvaart-
schip de Alphenaar wordt de DC spanning omgezet naar AC en
gekoppeld aan het boordnet. Bij het voorheen dieselelektrische
schip hoefde bijna niets aangepast te worden. De voorstuwing
vindt nog steeds plaats via twee steerable thrusters en in de boeg
bevindt zich een 360 graden boegunit.
Verder zijn de energiecontainers voorzien van een data con-
nection en energy management systeem en beschikken over
een gasdetectie en brandblussysteem. Daarnaast zit er nog een
airconditioning- en ventilatiesysteem in voor de koeling van de
batterijmodules. >
22-23-24-27_zes.indd 24 07-10-21 09:22