Pagina 20 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2021

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202120
B
osch Rexroth telt meer dan 29.600
professionals die werken als een
wereldwijd team om veilige, efficiënte,
intelligente en krachtige oplossingen te
bieden voor fabrieksautomatisering, mobiele
toepassingen, machinetoepassingen en
engineering. Johs Heijmink is Design Engineer
bij Bosch Rexroth in Boxtel en treedt op tussen
verkoop en applicatie-engineers. Aan de hand van
specs van klanten bedenkt hij het meest optimale
aandrijfconcept en begeleidt hij het concept
vanaf de berekening tot de implementatie.
“Van niks tot druk op de knop”, aldus de Bosch
Rexroth-routinier.
Nu eindklanten sneller wisselen in badge-
groottes moeten de instelmogelijkheden van
‘Motor als sensor biedt
onbegrensde mogelijkheden’
De data die motoren in de aandrijftechniek leveren, bieden
onbegrensde mogelijkheden. Met de feedback kunnen we
prestaties verbeteren, onderhoud voorspellen en crashes
analyseren en zelfs voorkomen. Tijdens zijn presentatie op de
Nationale Aandrijftechniekdag gaat Johs Heijmink van BOSCH
REXROTH dieper in op deze materie.
Johs Heijmink is Design Engineer bij Bosch Rexroth
machines gevarieerder worden, zodat de uptime
maximaal is. Heijmink: “Machines worden overal
op de wereld neergezet, terwijl het hoofdkantoor
elders staat. De wens om te communiceren tot
aan de motor-as toe, wordt steeds groter. Dat
vraagt om verregaande communicatie om gedrag
van de machine te monitoren en predictive main-
tenance uit te voeren. De uitdaging is om alles
met elkaar te connecten. Daarvoor hebben wij
gateways ontwikkeld.”
Motor als opslagmedium
De feedback van de motor is het laatste halve
eeuw enorm veranderd. In de jaren 70 waren we
blij dat we snelheid en positie konden uitlezen.
In de jaren 90 ging de vlag uit bij het uitlezen van
motordata. Maar tegenwoordig wordt veel meer
data opgeslagen in de motor zelf, bijvoorbeeld
correctietabellen voor stroomkarakteristieken
en temperatuurfactoren, zodat de klant zelf pro-
ductchecks kan uitvoeren. Heijmink: “Nog een
stapje verder is dat je de hele applicatie in de
feedback van de motor gaat opslaan. Je gebruikt
de motor als opslagmedium om data beschikbaar
te stellen. Zo wordt de feedback steeds uitgebrei-
der als gevolg van vrije data-kanalen en gebruik
je de motor als sensor. Ook is het mogelijk om
onderdelen te voorzien van een QR-code om
producten en displays te scannen, waardoor de
eindklant met smartphones direct in contact kan
komen met de serviceafdeling en alle parameters
paraat zijn. Zo kunnen klanten 24 uur per dag en
7 dagen in de week producten vervangen, zonder
pauzes. En bij vragen kunnen ze deze stellen via
verschillende interactieve mogelijkheden.”
De motor als sensor komt aan bod tijdens
de presentatie van Bosch Rexroth tijdens de
Nationale Aandrijftechniekdag. “We gaan van
feedback naar controle, naar predictive mainte-
nance naar het detecteren van crashes. Collision
detection kan worden aangescherpt, waarmee
je de motor als meetinstrument kunt gebrui-
ken om achteraf aan te kunnen tonen of er een
crash is geweest. Engineers zullen smullen van
deze onderwerpen en de eindklant gaat inzien
dat er onbegrensde mogelijkheden zijn om hun
machines-uptime zo hoog mogelijk te houden.”
TEKST / FOTO / Richard Kok
20_at-dagrexroth.indd 20 07-10-21 09:20