Pagina 11 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2021

>
Hier het laboratorium
waar de personenwagens
en bijpassende laders
worden getest. Links de
allernieuwste en snelste
ABB lader, de Terra 360
ook dat een truck over een speciaal batterijpakket moet beschik-
ken, gekoelde kabels van lader naar truck, maar ook trafo’s in het
energienetwerk. In Azië is men bezig met de ChaoJi standaard.
Dan gaat het om 1500 V en 600 A. Bij zowel het MC-systeem als
het ChaoJi-systeem worden weer andere stekkers gebruikt. ABB
helpt mee om tot standaardisatie te komen.”
Als ABB kijkt naar de huidige laadinfrastructuur, en het doel
is bijvoorbeeld in steden (zero-emissiezones) in 2025 emissievrij
te rijden, is dat dan haalbaar in nog geen vier jaar tijd? “Dat zal
zeker een uitdaging zijn”, beaamt Daems. “In vier jaar tijd kan nog
veel gebeuren. Rondom de steden ontstaan distributiehubs of
die zijn er al. Hier kunnen de grote trucks aandocken en wordt de
last-mile-delivery met kleinere en schonere trucks uitgevoerd. Je
ziet nu al ontwikkelingen dat sommige bedrijven met elektrische
trucks de binnenstad ingaan. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld
bouwkranen en ander bouwmaterieel dat in de binnenstad emis-
sievrij opereert. Nu komt 2025 al heel dichtbij, maar ik denk dat
als iedereen samenwerkt er best veel mogelijk is.”
Van smart grid naar smart city
Smart charging zal steeds vaker deel gaan uitmaken van
een omvangrijker smart energiegrid. ABB verwacht dat over
het net plaatsvindt. Smart charging noemen we dat, waarbij ook
monitoring van de systemen en afrekening van energieverbruik
belangrijke aspecten zijn. In ons Innovation Lab worden dagelijks
systemen ontwikkeld en getest. Nieuwe ontwikkelingen zoals de
compacte Terra AC Wallbox om personenauto’s op te laden en
de Terra High Power snelladers voor trucks zijn daar voorbeelden
van”, aldus Brouwer.
Vrachtwagens
We richten ons even specifiek op het vrachtvervoer. Wat ziet
ABB als de beste laadoplossing voor trucks? Is dat bij een laadpunt
langs de snelweg of toch bij een warehouse of distributiecen-
trum? “Bij trucks die korte afstanden rijden, vaak accelereren
en afremmen is het prima om ’s nachts te laden”, aldus Daems.
“Ook zie ik oplossingen bij DC’s waar je middels portalen boven
de laaddocks kunt opladen. Bij het lange afstandsvervoer moet je
het echt gaan zoeken in snelladers. Momenteel worden de elek-
trische trucks die er zijn opgeladen via de CCS norm. ABB heeft
daar opladers voor met vermogens van 175 kW tot 350 kW en een
maximale stroom van 500 A. Vanaf 2022 zou het MCS – Megawatt
Charging System een rol kunnen gaan spelen. Dan praten we over
1000 V en 3000 A, eventueel optioneel naar 1250 V. Dat betekent
11
Volgens Robert
Daems gaat het
energielandschap
drastisch veranderen de
komende jaren
||| DC-LADEN VERSUS AC-LADEN
Momenteel is AC-laden (wisselstroom) de meest voorkomende
vorm van het laden van een EV. De accu’s daarentegen kunnen
de energie alleen opslaan als DC (gelijkstroom). Dat betekent
wel dat het voertuig over een omvormer moet beschikken die
van AC naar DC gaat. Momenteel gaat echter de trend richting
snelladen met hoge voltages en veel vermogen. Dat snelladen
gaat van DC naar DC. Hierbij is er tevens directe communicatie
tussen de snellader en het voertuig.
Ook de transportsector en havenbedrijven investeren in
elektrificatie; hier de elektrische Terberg truck die voor het pand
geparkeerd stond
08-09-10-11-12_abb.indd 11 07-10-21 09:12