Pagina 10 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2021

AANDRIJFTECHNIEK | oktober 202110
waar bij zeer lage en zeer hoge temperaturen van -40°C tot +70°C
wordt gekeken hoe de systemen zich gedragen. Ook bij een hete
zomer in Afrika of een koude winter in Finland moet een laadsys-
teem optimaal functioneren. Naast fysieke tests worden er ook
computersimulaties uitgevoerd met door autofabrikanten gele-
verde besturingssoftware van de nieuwste elektrische voertuigen.
Laadinfrastructuur
Een belangrijke basis voor de groei van elektrisch vervoer is de
beschikbaarheid van de juiste laadcapaciteit en laadmogelijkhe-
den. De komende tien jaar zullen in Nederland naar verwachting
300.000 AC-laders en 40.000 DC-snelladers geplaatst moeten
worden om aan de toekomstige laadbehoefte te kunnen voldoen.
Ondertussen groeit de actieradius van elektrische voertuigen,
waardoor de benodigde laadcapaciteit toeneemt en zwaardere
eisen aan de laadsystemen worden gesteld. Ook in deze com-
plexe omgeving speelt het ABB E-mobility Innovation Lab een
belangrijke rol. Samen met opdrachtgevers, voertuigproducenten
én installateurs worden innovatieve oplossingen ontwikkeld die
breed toepasbaar zijn.
Groei vindt overal plaats
Brouwer ziet dat de snelle groei van laadmogelijkheden overal
plaatsvindt. “Langs snelwegen, bij distributiecentra, bij trans-
portbedrijven, in de busremises, bij winkelcentra, in fabrieken
en in woonwijken worden op dit moment laadpunten geïnstal-
leerd. En dat varieert van AC-laders voor thuis tot snellaadpleinen
met 350 kW DC-snelladers voor trucks. Achter die laadpunten zit
technologie die ervoor moet zorgen, dat het juiste voertuig op de
juiste snelheid wordt opgeladen, er meerdere voertuigen tegelij-
kertijd opgeladen kunnen worden en er geen overbelasting van
Maar dat zorgt ook voor wat uitdagingen. Er is enorme toename
van de belasting van het energienetwerk en ook stijgt de vraag
naar energie fors. Daarbij komt nog de minder gecontroleerde
opwekking van energie, denk aan zonnepanelen en windenergie
in combinatie met de conventionele opwekking van energie.”
De E-mobility division is momenteel één van de sterkste
groeiers binnen het grote ABB concern. Wereldwijd werken er
zo’n 850 mensen, waarvan 250 met R&D bezig zijn. In Delft
werken nu zo 150 werknemers en er is nog plek voor uitbrei-
ding. Ook in Eindhoven vindt een deel van de R&D-activiteiten
plaats. Daarnaast heeft het bedrijf productievestigingen voor haar
laadapparatuur in Polen, Italië, de Verenigde Staten en China. En
ook de installed base van laders mag er zijn. Inmiddels zijn er
zo’n 440.000 AC-laders verkocht en zo’n 21.000 DC-laders en die
aantallen nemen rap toe.
Begonnen als start-up
De locatie in Delft is ooit begonnen als een start-up. In 2005
richtte een aantal Delftse studenten Epyon op en zij ontwikkel-
den de eerste snellader. In 2011 werd Epyon onderdeel van ABB.
Momenteel zijn de medewerkers uit 32 landen dagelijks bezig met
het ontwikkelen/verkopen van innovatieve laadsystemen. Dennis
Brouwer, bij ABB Electric Vehicle Infrastructure verantwoordelijk
voor de realisatie van het Innovation Lab, is afkomstig van Epyon.
“Dankzij de overname kreeg Epyon toegang tot productiecapaci-
teit en een wereldwijde markt. We zijn daarom de afgelopen tien
jaar snel gegroeid en leveren nu wereldwijd onze producten. En
die groei staat niet stil. Onze producten passen dan ook prima
bij de ABB-missie die streeft naar een wereld met zero emissie.”
In het testcentrum van het ABB E-mobility Innovation Lab
wordt het laden van voertuigen onder extreme omstandigheden
getest. In speciale testruimtes worden naast personenauto’s
ook complete stadsbussen, vrachtwagens of mobiele machines
tijdens het laden getest. Bij de rondleiding zien we een enorme
elektrische heftruck staan. Ook is er een klimaatkamer aanwezig
Het E-mobility
Innovation Lab is
voorzien van de
nieuwste snufjes qua
gebouwautomatisering
en duurzaamheid
Dennis Brouwer: “Achter elk laadpunt zit veel complexe
technologie”
08-09-10-11-12_abb.indd 10 07-10-21 09:12