Pagina 44 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | september 202044
Slecht rendement en hoge kostprijs
Peter Achten van Innas vertelt over de inspan-
ningen van het bedrijf om iets aan deze beper-
kingen te doen. “Wij zijn al langer van mening
dat de hydrauliekmarkt wordt gefrustreerd door
haar eigen tekortkomingen. Dat zijn naast een
hoog geluidsniveau vooral een slecht rendement
en een hoge kostprijs. Dit geldt voor zowel de
systemen als de losse componenten.”
Om pompen en motoren te ontwerpen met
een hoog rendement is een aantal stappen nodig.
Het uitgangspunt is dat het relatief lage rende-
ment van de conventionele pompen en moto-
ren vooral ontstaat door verliezen als gevolg van
wrijving. Onder meer tussen plunjers en cilinders
maar ook in de spleet tussen de cilindertrommel
en de spiegelplaat, door het omschakelen van
een hoge naar een lage druk (de commutatie)
en door de lagers. Daarnaast is er nog de lek.
Technologie van 100 jaar geleden
Om deze wrijving te elimineren is het
noodzakelijk het ontwerp van de componen-
ten radicaal om te gooien en dát is een opgave.
De huidige generatie radiale plunjerpompen is
namelijk gebaseerd op een ontwerp van de Britse
ontwerper Hele-Shaw uit 1909. Andere moderne
pompen vertonen een sterke gelijkenis met het
ontwerp van Clerque, eveneens uit 1909, en de
axiale plunjerpompen met een zwenkplaat zijn
eveneens grotendeels gebaseerd op een tech-
nologie van zo’n 100 jaar geleden. Er is dus op
te boksen tegen een geschiedenis van ruim een
eeuw.
Achten: “Kenmerkend voor deze ontwerpen
is dat de plunjers moeten kunnen bewegen en
dat de cilinders zijn uitgevoerd als boringen
die onbeweeglijk ‘vastzitten’ in de trommels.
De drukkracht die op de plunjers wordt uitge-
oefend, moet echter uiteindelijk aan een as
worden overgedragen via draaiende scharnier-
punten of voetjes (slippers) die afsteunen op de
stilstaande plaat. Deze verbindingen en mecha-
nismen realiseren direct wrijving maar vaak ook
extra krachten tussen de plunjers en de cilinders,
en daarmee voor extra wrijving.”
Lage toerentallen, hoog koppel
Hij vervolgt: “Het is daarom logischer om de
zuigers vast aan een rotor te verankeren en de
cilinders los te koppelen van de trommel. Dat is
dan ook precies wat we hebben gedaan in onze
‘floating cup technologie’. De drukkracht kan
dan zonder enige wrijving en slijtage aan de rotor
worden overgedragen. Om de commutatiever-
liezen te beperken minimaliseren we het dode
volume terwijl een nieuw ontwikkeld hydrosta-
tisch lager de wrijving tussen de trommels en de
spiegelplaten vermindert.”
“Verder hebben we het aantal plunjers per
pomp of motor ongeveer verdrievoudigd wat het
aantal pulsaties en hiermee het geluidsniveau
sterk reduceert. De dubbele plunjerkrans die
daarvoor nodig is, heeft als bijkomende voordeel
Op de Bauma 2019 had Bucher Hydraulics een kleine demo-opstelling staan met de
AX-pomp. Binnenin zit de floating cup technologie van Innas (FOTO: INNAS)
||| 100% ELEKTRISCHE GRAAFMACHINE
De Bucher Hydraulics AX-pomp is onder andere ingebouwd in de Mecalac elektrische graafmachine 12MTX.
Hierin wordt gebruikgemaakt van LiFePO4 batterijtechnologie die – door inzet van de AX-pomp – dermate
zuinig is dat de machine gedurende 8 uur is te gebruiken. Vervolgens duurt het 6 – 7 uur voordat de batterij
weer is opgeladen waarbij deze accu’s een levensduur hebben die drie maal zo lang is als bij klassieke
accu’s. De graafmachine biedt een capaciteit van maximaal 146 kWh. (FOTO: MECALAC)
42-43-44-45_bucher.indd 44 09-09-20 16:22