Pagina 3 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2020

03
Aandrijftechniek is een onafhankelijk
vakblad voor ondernemers, leidinggevenden,
constructeurs en hoofden van technische
diensten. Aandrijftechniek geeft actuele
en technische informatie over innovaties en
nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van smart industry, machinebouw,
maritiem, mobiliteit, robotica en additive
manufacturing/engineering.
REDACTIONEEL
Redactie: Paul Quaedvlieg,
tel. +31 (0) 88 294 47 04
E-mail: redactie.aandrijftechniek@eisma.nl
Internet: www.at-aandrijftechniek.nl
Adres: Informaticaweg 3,
NL-7007 CP Doetinchem
ADVERTENTIE-EXPLOITATIE
Sales: Vincent Hermans, accountmanager
tel.: +31 (0) 88 294 47 40
E-mail: v.hermans@eisma.nl
UITGAVE: Eisma Industriemedia b.v.,
Doetinchem
DIRECTIE: Egbert van Hes, algemeen
directeur
UITGEVER: Jeroen van der Molen
TRAFFIC:
ZeeDesign, tel.: (0517) 531 672
aandrijftechniek@zeedesign.nl
ABONNEMENTENINFORMATIE
Abonneeservice:
Eisma Businessmedia B.V.
Daalakkersweg 2 – 72
5641 JA EINDHOVEN
Tel.: +31 88 226 66 48
e-mail: abonnement@eisma.nl
ABONNEMENTEN
Abonnementsovereenkomsten worden
uitsluitend aangegaan door Eisma Media
Groep B.V, namens wie de uitgever de
abonnementen verzorgt.
Abonnementen kunnen op elk gewenst
moment van het jaar ingaan en worden
genoteerd tot wederopzegging.
Opgave via www.AT-aandrijftechniek.nl
of abonnement@eisma.nl.
Opzegging dient schriftelijk en minimaal
een maand voor het einde van de
abonnementsperiode te geschieden.
BANKRELATIE
Voor Nederland:
Rabobank Leeuwarden-Noordwest Friesland:
NL98RABO0365911100
Voor België:
Postcheque Brussel:
w000-0007463-91
PRODUCTIE:
Basisontwerp: Inline Design
Vormgeving, DTP & Prepress: ZeeDesign
Druk: Veldhuis Media
Copyright: © 2020 Eisma Industriemedia,
Leeuwarden.
ISSN: 0165-5108
ALGEMENE VOORWAARDEN
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of
overgenomen, in enige vorm of op enige wijze, hetzij
elektronisch, mechanisch, door fotokopieën of enige
andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke
toestemming van de uitgever. Uitgever en auteurs
aanvaarden dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor
schade, van welke aard ook, die het gevolg is van
handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op
bedoelde informatie. Gebruikers van dit blad wordt met
nadruk aangeraden deze informatie niet geïsoleerd te
gebruiken, maar af te gaan op hun professionele kennis
en ervaring en de te gebruiken informatie te controleren.
Leveringsvoorwaarden,
zie www.eismamediagroep.nl
M
omenteel ben ik de roman ‘Grand Hotel Europa’ van
Ilja Leonard Pfeijffer aan het lezen. Ik heb het boek
bijna uit en moet zeggen: knap geschreven. Ik ga hier
geen boekbespreking houden, maar het is bijzonder
en lovenswaardig dat de heer Pfeijffer in deze roman
meerdere probleem-onderwerpen tackelt. Denk aan de vluchtelingen, het
klimaat en met name het massatoerisme. Zijn boodschap is vooral dat Europa verloedert, net zoals
het hotel waarin de ik-persoon (hijzelf dus) zijn intrek heeft genomen om het boek, vooral ook een
liefdesroman, te kunnen schrijven. Ik ben benieuwd wat er van zijn roman was geworden als deze ná
de coronacrisis was geschreven. Door het massatoerisme kun je voorlopig een vette streep zetten. En
nu we allemaal wat minder vliegen en autorijden, wordt het klimaat er hopelijk ook beter van.
Wel heeft de coronacrisis ons met de neus op de feiten gedrukt. We zijn afhankelijk van internati-
onale handel die over de continentsgrenzen heengaan. We zijn in bepaalde markten afhankelijk van de
inzet van buitenlandse werknemers. En we moeten onze levensstijl misschien wel drastisch aanpas-
sen. Maar waar bijvoorbeeld Noord-Amerika en China zeggen, we gaan linksaf of rechtsaf, moet daar
binnen Europa democratisch over besloten worden. En zijn er teveel belangen bij teveel landen om snel
een bepaalde richting te kiezen. Waardoor Europa nog verder verloedert en steeds meer het pretpark
voor de rest van de wereld wordt.
Toch zijn er signalen dat er binnen de Europese landen ook mensen zijn die nadenken en vooral
kijken naar de lange termijn. Want de coronacrisis in combinatie met bepaalde handelsconflicten,
zorgt ervoor dat er meer ideeën en initiatieven komen om van ‘Pretpark Europa’ weer een ‘Grand
Fabrique Europa’ te maken. Ervoor zorgen dat de productie weer in Europa gaat plaatsvinden, maar wel
op een slimme en schone manier. We willen niet terug naar de klassieke fabriek Europa, met zijn ver-
vuilde rivieren en smerige lucht. Denk alleen al aan het stinkende Ruhrgebied van zo’n 40 jaar geleden.
Nee, we hebben nu de kennis en de kunde om het anders te doen. Denk bijvoorbeeld aan digitalisering,
robotisering en meer elektrificatie van allerlei industriële aandrijvingen om machines en fabrieken
slimmer, schoner en efficiënter te maken. Het kan gewoon, laten we dat dan nu ook doen! Lees deze
Aandrijftechniek maar eens door en laat uw inspireren wat nu al mogelijk is. En meldt u tevens gratis
aan voor ons eerste online congres, de Nationale Aandrijftechniekdag. Zodat u op de hoogte bent van
verdere digitalisering in de aandrijftechniek. Want laten we wel wezen; het is op zich prima dat Europa
vele miljarden besteedt om bedrijven te redden en enorme massaontslagen te voorkomen, maar laten
we die miljarden dan ook slim gebruiken. Zodat ‘Grand Fabrique Europa’ straks ook met recht ‘Grand’
kan zijn.
‘Grand Fabrique Europa’
PAUL QUAEDVLIEG
Hoofdredacteur
Aandrijftechniek
OP DE COVER
| Alles over de Nationale Aandrijftechniekdag | Data uit monitoring ventilatoren | Innovatieve hydrauliek in bouwmachines
#6 | 2020
| Compacte pancake
motorreductor speciaal
ontworpen voor AGV’s
03_cover.indd 1 09-09-20 10:54
Voor een Nederlandse
industriële robotproducent
heeft ELSTO een zeer
compacte pancake
motorreductorcombinatie
ontwikkeld en in productie
genomen. Deze accu
gevoede aandrijfcombinatie
is specifiek ontwikkeld voor
een Automatisch Geleid
Voertuig, een AGV.
ELSTO Drives & Controls
Loosterweg 7
2215 TL Voorhout
Tel.: (088) 78 65 200
info@elsto.eu
www.elsto.eu
COLOFON
# PASSION_FOR_TECHNOLOGY
03_columncolofon.indd 3 09-09-20 16:16