Pagina 26 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2020

AANDRIJFTECHNIEK | september 202026
F
esto in Delft levert pneumatische en
elektrische besturingscomponenten. “Onze
corebusiness is het realiseren van industriële
automatisering voor de maak- en procesindustrie,”
vertelt Productmarketing Manager Robert
Vincente. Een wereld, waarin digitalisering een
voorname rol speelt. Smart Industry, zoals dat
zo mooi heet. Vincente: “Machines worden
automatisch gestuurd en communiceren met
elkaar, Artificial Intelligence neemt een vlucht
en softwaretools zijn van toenemend belang in
de ontwerp- en realisatiefase.”
Slimme producten en softwaretools
In hun presentatie gaan Vincente en Bart van
Let het hebben over de impact die digitalisering
heeft op de engineer. Het duo ziet er naar uit.
“Als het goed gaat met de branche, dan heeft
dat ook een positief effect op onze activiteiten.
Het is voor ons dus heel belangrijk en waarde-
vol om kennis te kunnen en mogen overdragen.”
Op de website van Festo is de digitalisering al
‘De impact van digitalisering
op de engineer’
Slimme software, 3D-printers en Artificial Intelligence, de digitalisering
ontwikkelt zich in sneltreinvaart. Robert Vincente en Bart van Let van
FESTO in Delft vertellen wat dit betekent voor jou als engineer op 6 oktober
tijdens de Nationale Aandrijftechniekdag. “Software bepaált (straks) de
functionaliteit en niet meer de hardware.”
Robert Vincente is Productmarketing
Manager bij Festo
goed zichtbaar. Je kunt er digitaal producten
configureren en simuleren, en er worden engi-
neeringservices aangeboden als het automatisch
genereren van schema’s van samengestelde elek-
trische componenten. “Hiermee wordt veel tijd
bespaard en voorkomen we mogelijke fouten
door handwerk.”
Ook de Digital Twin-technologie komt aan
bod in de presentatie. “Door met co-simulatie
modellen aan te bieden volgens een standaard
formaat, kunnen klanten vooraf hun machine-
beweging en zelfs machinegedrag virtueel simu-
leren in hun eigen softwaretools.”
Artificial Intelligence
De Festo-componenten worden steeds intel-
ligenter. Als voorbeeld noemt Vincente de Motion
Terminal. “Met behulp van apps worden uitge-
breide ventielfuncties mogelijk gemaakt. Een
hardware-module vervangt hiermee tot vijftig
individuele componenten. De voordelen zijn een
snellere bouwtijd en een compacte en flexibele
installatie.” En wat te denken van Predictive
Maintenance, een thema dat haar nut volgens
Vincente inmiddels heeft bewezen. “Van een
eenvoudige asset als een pneumatische cilin-
der kan door middel van Artificial Intelligence
worden voorspeld wanneer deze uitvalt. Deze
technologie zorgt voor een hoge uptime en biedt
de mogelijkheid voor nieuwe servicemodellen.”
Hardware en software zijn (dus) steeds meer
met elkaar verbonden en dit vergt nieuwe kennis
en expertise. “Niet langer bepaalt de hardware de
functionaliteit, maar juist de software. Engineers
hebben veelal een werktuigbouwkundige achter-
grond. Zij beschikken over product- en machine-
kennis, maar kunnen ondersteuning gebruiken
op het gebied van de software.” Niet voor niets
heeft het bedrijf een kenniscentrum dat leermid-
delen aanbiedt die aansluiten bij alle digitale
ontwikkelingen. Het gaat snel en daar ligt vol-
gens het duo ook direct de uitdaging voor de
branche. “Het is voor ons al lastig bij te houden,
van onze klanten mogen we dan ook zeker niet
verwachten dat zij continu op de hoogte zijn.
Alleen daarom al mag je onze sessie als gedreven
engineer niet missen.”<
TEKST / FOTO / Rik Leonards
26_at-dagfesto.indd 26 09-09-20 16:20