Pagina 15 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2020

15
>
A
GV’s (Automatisch Geleid Voertuig) zijn vloerge-
bonden mobiele robots die zijn geprogrammeerd
voor een specifieke taak. Bekendste voorbeeld in
de huiselijke omgeving zijn de robotstofzuiger en
de robotgrasmaaier. Voor bedrijfstoepassingen
worden doorgaans zwaardere eisen gesteld aan kracht, duur-
zaamheid, intelligentie en autonomie. Met AGV’s kan aanzienlijk
op arbeids- en grondstoffenkosten worden bespaard, terwijl vak-
medewerkers meer tijd overhouden voor meer specialistisch werk.
Wereldwijd zorgen AGV’s steeds vaker voor productiviteitsverbe-
teringen in en om magazijnen, luchthavens, containerterminals,
pretparken, ziekenhuizen, agricultuur, veeteelt en fabrieken.
Modulaire systeemoplossingen
ELSTO zorgt voor maatwerkcomponenten die volledig zijn
afgestemd op het ontwerpdoel van de robotproducent. Ervaren
engineers gebruiken de laatste technologische ontwikkelingen op
het gebied van aandrijfsystemen en productietechnologieën. En
zorgen samen met robotproducenten voor probleemloos functio-
nerende AGV’s die het verschil maken. Zo wordt op dit moment in
nauwe samenspraak met de klant verdere invulling aan meerdere
AGV ontwerpen gegeven.
Doordat ELSTO AGV’s regelmatig voorziet van gecombineerde
systemen zijn bepaalde modules in andere toepassingen her-
bruikbaar. Het ontwikkelen van modulaire systeemoplossingen
scheelt tijd en zorgt dat de ontwikkelingskosten lager zijn dan
wanneer een project vanaf nul begint. De vijf functionele com-
ponenten van modulaire systemen zijn de energievoorziening,
energiebeheersing, besturing, motor en aandrijving.
Optimale energiestromen
Het powermanagementsysteem zorgt voor optimale ener-
giestromen. In AGV’s wordt de energie meestal opgeslagen in
accupakketten. Afhankelijk van de toepassing zijn gel-, AGM-
(Absorbed Glass Mat), lithium- of onderhoudsvrije loodzuur
accu’s beschikbaar. De meest efficiënte manier van energie-
beheersing voor AGV’s is automatic charging. De mobiele robot
zoekt dan bij een te laag accuniveau autonoom het laadstation
op. Het is voor de energiehuishouding belangrijk dat de elek-
tromotor en de accu van het AGV zorgvuldig op elkaar worden
afgestemd. Door het benodigde vermogen van de aandrijving
te vermenigvuldigen met de gewenste werktijd wordt de nood-
zakelijke accucapaciteit berekend. Dat een efficiënte en goed
afgestemde motorreductorcombinatie een kleinere en compacte
accu mogelijk maakt spreekt voor zich.
Belangrijke parameters
Modulaire besturingssystemen voor rijwerken houden onder
meer rekening met de wieldiameter, stuurhoek, spoorbreedte
en de wielbasis. De wieldiameter en het aantal omwentelingen
zijn belangrijke parameters om de snelheid van het voertuig te
bepalen. Wanneer het AGV de bocht om gaat bepalen de wiel-
basis, spoorbreedte en stuurhoek de draaicirkel en wielsnelheid.
De afstand tussen twee wielen op dezelfde as is de spoorbreedte
en de afstand op verschillende assen is de wielbasis. De afstand
tussen de wielen en de stuurhoek bepalen de draaicirkel.
GPS-navigatiesysteem
Grote automatisch geleide voertuigen kunnen niet zonder
GPS-systeem. Dit ‘global positioning system’ (GPS) is geschikt
voor locatiebepaling voor navigatiedoeleinden, geodetische punt-
bepaling of geografische informatiesystemen. Teelttechnisch
zorgen GPS-systemen er bijvoorbeeld voor dat landbouwvoertui-
gen kaarsrecht kunnen ploegen, zaaien, schoffelen en spuiten.
Het zal niet lang duren voordat zelfrijdende autonome robot-
tracktors repeterend werk van de boer volledig uit handen nemen.
De diameter van het wiel en het bijbehorende toerental dient
ook als belangrijke parameter voor het navigatiesysteem. Met
behulp van slimme software, GPS, vooraf ingestelde parameters
en ingebouwde sensoren navigeert de robot zelfstandig door zijn
werkgebied. Met ‘Artificial Intelligence’ kunnen routes worden
afgestemd op het dagelijkse ritme van het bedrijf.
Realtime sensorgegevens
Met automatische gegevensuitwisseling op basis van de
trends Industry 4.0 (Smart Industry) en het Internet of Things is
de kwaliteit en continuïteit van het AGV te garanderen. Menselijke
tussenkomt is alleen nodig als de mobiele robot wordt geplaatst
en de software wordt geïmplementeerd.
Het is dus niet erg als er machines, gereedschappen, mensen
en dieren het pad van het AGV kruisen. Dankzij realtime sensor-
gegevens is moeiteloos om alle obstakels heen te manoeuvreren.
Als zich problemen voordoen kunnen AGV’s op wisselde sensor-
gegevens reageren, waarbij de regelbus de priorisering van aan-
sturing regelt. Vooraf vastgestelde routes zijn altijd zelfstandig
Vanwege de beoogde compactheid is de motor zo ontworpen dat het motorhuis ook fungeert als
deel van het reductorhuis
14-15-16-19_elsto.indd 15 09-09-20 16:18