9
Volvo’s toekomst is hybride,
elektrisch en autonoom
TEKST / Marjolein de Wit-Blok
Onder het motto ‘Building Tomorrow’ werkt VOLVO CONSTRUCTION EQUIPMENT (Volvo CE) al enige jaren
aan het thema ‘elektromobiliteit’ om zo een steentje te kunnen bijdragen aan een schone en duurzame
maatschappij. Dit komt onder meer terug in de ontwikkeling van verschillende voertuigen die hybride,
volledig elektrisch of zelfs autonoom kunnen functioneren. Onder andere op de Bauma introduceerde het
Zweedse bedrijf de volledig elektrische ECR25-graafmachine en de L25-wiellader. Daarnaast is het bedrijf
vorig jaar gestart met een groot onderzoek naar de inzet van autonome elektrische voertuigen in een
steengroeve én investeert in een nieuwe testlocatie.
D
e echte grote graafmachines zijn waarschijnlijk
voorlopig nog wel gebonden aan diesel als brand-
stof. De benodigde krachtdichtheid is hier té hoog
om elektrisch in te vullen. Kleinere machines voor
lichtere grond- en bouwwerkzaamheden bieden
daarentegen ruime potentie om te kijken naar de mogelijkheid
om hybride of zelfs volledig elektrisch aan te drijven. Hiermee
zouden ze een deeloplossing kunnen bieden voor de hoeveel-
heden CO
2
die de huidige generatie bouwmachines uitstoot.
Zeker voor machines die in bevolkte gebieden opereren en daarbij
ook nog eens geluidsoverlast veroorzaken, zou dit een stap in
de goede richting zijn.
Hydraulische accumulator
Bij Volvo CE heeft deze gedachtegang onder andere geleid
tot de ontwikkeling van de hybride graafmachine EC300E Hybrid.
Een machine die in staat is om de energie die vrijkomt bij de
neerwaartse beweging van de giek op te slaan in een hydrauli-
sche accumulator. Deze energie wordt vervolgens ingezet om het
hydraulische systeem te ondersteunen. Hiermee onderscheidt de
machine zich van andere hybride systemen die gebruikmaken
van de zwenkenergie van de bovenwagen om de motor van extra
elektrisch vermogen te voorzien.
De krachtige en repeterende neerwaartse giekbewegingen
laden de hydraulische accumulatoren met een inhoud van 20 liter.
Deze leveren vervolgens energie aan de hydraulische hulpmoto-
ren die worden ingezet voor de aandrijving van de hydraulische
pomp. Daarbij beschikt de gebruiker over dezelfde bestuurbaar-
heid en een identiek vermogen als de standaard EC300E maar
Intelligente hydrauliek regelt het opslaan en hergebruik van hydraulische energie bij
de EC300E Hybrid graafmachine (FOTO: VOLVO CE)
>
‘Op de testlocatie Vikan Kross werden 98 procent
minder emissies gemeten, 70 procent lagere
energiekosten en 40 procent lagere loonkosten’
8-9-10-11-12_volvo.indd 9 16-09-19 15:35