51
Het conventioneel gefreesde manifold van Airbus is veel massiever
Mercedes-dochter AMG experimenteert met een 3D geprint manifold voor een hydraulische installatie in de
AMG One, de straatversie van de F1 wagen
Deze koelplaat om de batterijen van een Mercedes-EV te koelen bevat inwendige koelkanalen, alleen te maken
met 3D metaalprinten
En dan heeft hij het nog niet over de betere
floweigenschappen doordat de kanalen in het
manifold geoptimaliseerd zijn. De argumenten
waarom Airbus in AM-onderzoek investeert, zijn
duidelijk. Voor de vliegtuigbouwer wordt additive
manufacturing in het nieuwe programma, waarvoor
de productie in 2027 start, een sleuteltechnologie.
Nu worden hiervoor de piketpaaltjes geslagen.
Vorm volgt functie
3D geprinte manifolds zijn niet alleen inte-
ressant voor de vliegtuigbouwers. Ook automo-
bielfabrikanten experimenteren er al mee. AMG
bijvoorbeeld, de sportwagendochter van Mercedes.
In het prototype van de AMG One, zeg maar de
straatversie van de F1 van Hamilton, zitten al ver-
delerblokken die met additive manufacturing zijn
gemaakt. Gewichtsbesparing geldt ook hier als een
belangrijk voordeel. “Maar de compactere bouw van
hydraulische componenten geeft ons met name
de kans om heel anders te gaan ontwerpen,” zegt
Uwe Renz. Hij werkt bij Mercedes-AMG als hoofd
ontwikkeling carrosserie. Vorm volgt functie, dat
wordt volgens hem het nieuwe mantra voor de
design-engineers. Zeker als het om 3D geprinte
manifolds gaat. Want deze leiden ertoe dat de
complete hydraulische installatie veel compacter
kan worden gebouwd. Hierdoor kan men deze op
andere plaatsen in een auto gaan inbouwen, wat
tot nieuwe designmogelijkheden leidt. Daarnaast
verkleint het 3D metaalprinten van dit soort
onderdelen de onderhoudskosten gedurende de
levensduur. Omdat er geen gaten meer afgestopt
hoeven te worden, is het risico op lekkages van zo’n
ventielblok aanzienlijk kleiner, zo niet uitgesloten.
Impact huidige productiebedrijven
Wat betekent dit voor de huidige productie-
bedrijven van manifolds, dikwijls verspanende
bedrijven? Stewart Lane, naast directeur van
Renishaw ook voorzitter van het AM-comité van de
Europese machinebouwvereniging CECIMO, denkt
dat juist deze bedrijven zich goed moeten oriën-
teren op additive manufacturing. De technologie
staat op het punt van industrialisatie. De medische
en lucht- en ruimtevaart zijn de sectoren waar dit
het eerste zal gebeuren. Er zijn toepassingen die
zich als geen ander lenen om additief te worden
gemaakt. Manifolds zijn hier één voorbeeld van,
zegt Lane; warmtewisselaars een andere.
“Hier bestaat het risico dat deze bedrijven
hun concurrentievoordeel verliezen aan ande-
ren die innovatieve manieren hebben gevonden
om deze technologie in hun marktsector toe te
passen,” waarschuwt Lane. “Want de 3D geprinte
ventielblokken zijn disruptief.” Daarom moet je je in
deze sector terdege gaan oriënteren op de nieuwe
maaktechnologie, ook al merkt hij dat de hype van
enkele jaren geleden bij menig bedrijf plaats heeft
gemaakt voor een sceptische houding. Lane gelooft
echter dat over tien jaar 3D metaalprinten een tech-
niek is naast de huidige productietechnieken.<
50-51_manifolds.indd 51 16-09-19 15:54