Pagina 41 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2019

41
service- en onderhoudstaken kunnen uitvoeren en eenvoudige
storingen kunnen oplossen. Level 3, het hoogste niveau, is het
domein van werkplaats-chefs en service engineers. Deze mensen
weten van de hoed en de rand en kunnen ook systeemverant-
woordelijkheid dragen.”
“De opleidingen in Nederland richten zich vooral op de levels
2 en 3. Belangrijk is bij de audits om goed te bepalen of de oplei-
dingen het juiste niveau hebben, wat overigens niet altijd even
makkelijk is om te beoordelen. Ook moet er goed vastgelegd
worden wie de examens gaat inplannen en uitvoeren en hoe die
examens eruit moeten zien. De opleiding en de gevolgde proce-
dures moeten bovendien toekomstbestendig zijn. Het certificaat
moet immers de nodige waarde hebben in zowel ons land als
daarbuiten, waar CETOP uiteraard een belangrijke sturende en
controlerende functie in heeft.”
Eerste audit in Nederland
“Waar in de praktijk vooral behoefte aan is, zijn goed opge-
leide onderhouds- en servicetechnici,” benadrukt Merkx. “Daar
proberen wij met onze ‘Drive & Control Academy’ ook expliciet
op in te spelen. We hebben bij FEDA aangegeven dat we op ‘Level
3’ gecertificeerd willen worden. Dat is best ambitieus, maar we
zijn ervan overtuigd dat we dat niveau halen. We bieden in onze
‘Drive & Control Academy’ zo’n vijftien hydrauliekopleidingen.
Vooraf hebben we alle eisen voor CETOP-certificatie op papier
gekregen, waarbij na de audit bleek dat we op sommige punten
de structuur nog wat moeten aanpassen. De content is er, daar
ligt het niet aan, maar de structuur wijkt wat af van de structuur
die CETOP hanteert. Het is dan ook vooral een kwestie van het
‘herinrichten van en schuiven met modules’ en dan zijn we klaar
om gecertificeerd te worden.”
Voor het opdoen van specifieke kennis en vaardigheden is een belangrijke taak weggelegd voor onafhankelijke opleidings- en
trainingsinstituten (FOTO: BOSCH REXROTH)
Spiegel voorgehouden
“Het was heel goed dat we een keer een spiegel voorgehou-
den hebben gekregen,” reageert Sjef Pijnappels, Technical Trainer
bij de ‘Drive & Control Academy’. “Alhoewel we uiteraard goed
letten op dat wat er in de markt gebeurt, ontwikkel je de educa-
tieve programma’s als opleidingsinstituut voornamelijk vanuit
je eigen perspectief. CETOP hamert enorm op veiligheid. Dat
zit uiteraard ook in onze lesprogramma’s, maar het bleek dat
we die op sommige punten moeten aanscherpen. De CETOP-
aanbevelingen liggen op een hoog niveau. Ze zijn ambitieus, maar
reëel en, niet onbelangrijk, ook voor studenten haalbaar. Waar we
nu in samenwerking met CETOP/FEDA aan werken is het inrichten
van examens. Deze zullen op basis van de CETOP-eisen gestalte
moeten krijgen, waarbij de praktijkexamens onder toezicht van
CETOP/FEDA in de toekomst bij één van de gecertificeerde oplei-
dingsinstituten afgenomen moeten kunnen worden.”
Toegevoegde waarde
“Waar het uiteindelijk om draait is toegevoegde waarde,”
zegt Merkx tot slot. “Een bedrijf dat werknemers naar een cursus/
training stuurt investeert daar tijd en geld in en dat moet uiter-
aard rendabel zijn. CETOP-certificatie brengt opleidingen op een
hoger plan en daarmee zijn deze dus ook aantrekkelijker voor
bedrijven om daar mensen heen te sturen voor een cursus of
training. In Nederland is de markt voor hydrauliek en pneumatiek
ongelooflijk divers en dat betekent dat er op heel veel verschil-
lende niveaus goed opgeleide technici nodig zijn. Dat vereist een
divers scala aan opleidingsmogelijkheden, waar CETOP met haar
CETOP Approved Education Centres mede structuur aan geeft.”<
www.cetop.org
37-38-40-41_cetop.indd 41 16-09-19 15:51