Pagina 35 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2019

35
langer door te werken op een nat perceel, omdat de drukverdeling
beter is.” De Hooby MH 115 is uitgevoerd met actieve einddemping
op de graafarmcilinders. Door middel van een wegmeetsysteem
in de cilinders, kan aan het eind van de slag de cilinder worden
afgeremd. Hierdoor ontstaan er minder piekspanningen en tril-
lingen in de gehele constructie. Dit voorkomt onnodige slijtage
en biedt daarbij ook meer comfort voor de machinist.
Vanzelfsprekend is de Hooby MH 115 voorzien van de nieuwste
versie van het Gradertronic-systeem. Hobelman: “Hiermee is het
mogelijk om onervaren, maar ook ervaren kraanmachinisten
automatisch een zandbed te laten egaliseren. Op het bedienings-
paneel wordt de hoogte ingesteld, waarna de bak automatisch
vlak of onder afschot wordt gehouden. De bediening hiervan is
erg eenvoudig en gebeurt zonder hulp van een laser of GPS. Na
het instellen van de hoogte zal de heffunctie automatisch cor-
rigeren mocht de bak onder de ingestelde hoogte komen. Het is
daarbij geen vervanging van de machinist, waar veel machinisten
bang voor zijn, maar het is een hulpmiddel voor de machinist
om makkelijker te kunnen werken.” Het systeem van Hobelman
is gebaseerd op de Parker IQAN-techniek, een stuk innovatieve
mechatronica dat de hydrauliek aanstuurt. “Het mooie daarvan
is dat we op deze manier de elektronica de kraanbeweging laten
regelen. Doordat de machine is voorzien van ‘automatic control’
wordt tevens de verstelgiek automatisch bediend. De kraan-
machinist hoeft minder na te denken, waardoor het allemaal
veel sneller gaat. Ook is de maximale gieklengte veel beter te
gebruiken en kan er tot aan de wielen gewerkt worden.”
Over de samenwerking met Parker Hannifin is Hobelman heel
tevreden. “Mede door Parker heb ik de hydraulische systemen
van zowel de LC 90 Megatronic, de GT 85 Gradertronic en de
MH 115 Gradertronic kunnen ontwikkelen. Wij gebruiken daarbij
onder meer de L90LS hydrauliekventielen en ook de controllers
en displays komen van Parker af. We gebruiken drie verschillende
bussystemen; CANopen, SAE J1939 en het Parker IQAN-portaal.”
Bediening met één hand
Het daadwerkelijk bedienen van een conventionele graaf-
machine is best lastig, zeker als er heel nauwkeurig een vlak
zandbed gemaakt moet worden. De graafmachinist heeft dan
altijd beide handen nodig om de twee joysticks te bedienen. De
machinist moet een hefbeweging maken en tegelijkertijd een
knikbeweging. “Met ons geautomatiseerde systeem is het moge-
lijk om met slechts één joystick de graafbeweging te maken,”
legt Hobelman uit. “De computer houdt zelf de hoogte bij en
corrigeert waar nodig. Deze machine is voor alle voorkomende
graafwerkzaamheden geschikt, maar bij uitstek voor egaliseer-
werk en maaiwerk om de natuur te beschermen. Zo is het tijdens
het maaien van een watergang belangrijk om de natuur zo min
mogelijk te beschadigen. In de bodem van een watergang leven
diverse dieren. Om die te beschermen is het belangrijk om boven
de bodem te maaien. De machinist hoeft maar één keer de diepte
in te stellen, daarna corrigeert de machine zichzelf. Ook bij het
leggen van bijvoorbeeld een riolering, kan eenvoudig de gewenste
afloop worden ingesteld. De graafmachine zal dan keurig onder
die hoek uitgraven.”
In principe worden er minder fouten gemaakt en hoeft de
machinist ook minder bewegingen te maken. Er is niet alleen
tijdwinst, de besturing zorgt ook voor een efficiënter en dus lager
brandstofverbruik. Hobelman tot slot: “Zie het als het automa-
tisch inparkeren van een auto, iedereen kan het, maar het wordt
wel eenvoudiger.”<
www.hobelman-halle.nl
www.parker.nl
Voor transport met
de maaikorf kan de
Hooby MH 115 compact
samenvouwen
32-33-34-35_hobelman.indd 35 16-09-19 15:50