31
moeten we rekening houden met een bijzonder effect. Bij de
vermenging van grote hoeveelheden zout en zoet water komen
op bepaalde snelheden namelijk enorme stromingskrachten vrij.
Die hebben natuurlijk een groot effect op de troskrachten, iets
wat de schepen in de sluis niet kunnen hebben. De nivelleersnel-
heid van de nivelleerschuiven is dus van groot belang, waarbij
we ook moeten voorkomen dat er een stickslipeffect ontstaat.”
Met complexe simulatietechniek hebben Van den Hurk en
zijn collega’s heel exact het juiste gedrag kunnen bepalen. Een
aandrijfsysteem met per deur (onder andere) zestien pompen en
zestien cilinders gaat ervoor zorgen dat de schuiven op de juiste
snelheid open en dicht gaan. Van den Hurk: “Hiervoor werken
De gigantische sluisdeuren hebben een
eigengewicht van 2400 ton. Rechtsboven de
boven-rolwagen voor de lineaire verplaatsing van de deur
De ventielblokken in
een bovenrolwagen
voor de aansturing
van de Hägglunds
hydromotoren
“Het is alsof we een olifant
in een luciferdoosje stoppen”
we met aangepaste cilinderdiameters, specifieke olievolumes en
nauwkeurig berekende smoringen, waardoor de drukwisseling
gedempt wordt. Het is een techniek die we wel vaker toepassen,
maar bij nivelleerschuiven gebeurt dit nog niet. Zeker niet met
zulke enorme krachten.”
Beschikbaarheid aandrijving
Naast kracht levert Bosch Rexroth dus ook de nodige intel-
ligentie voor de sluis. Een belangrijk aspect daarbij is veiligheid:
de deuren moeten bij een noodstop direct tot stilstand komen.
Bovendien mogen ze niet onverwachts open of dicht gaan. En ook
de beschikbaarheid van de aandrijving is van belang. “Daarom
hebben we tal van sensoren in het systeem toegepast,” aldus
Hendriks. “Van beweging tot en met oliekwaliteit en lekolie:
alles wordt nauwlettend gemonitord. Daarmee is OpenIJ in alle
opzichten een aandrijfproject van formaat.”<
www.boschrexroth.com
28-29-30-31_boschsluisdeuren.indd 31 16-09-19 15:50