Pagina 30 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | september 201930
O
m ruimte te bieden aan steeds groter wordende
zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden
gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis
ter wereld. Even wat imposante getallen: de
nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en
18 m diep. Er zijn drie sluisdeuren gebouwd, waarvan eentje dient
als reservedeur. Elke sluisdeur meet 72 m x 24 m x 11 m en heeft
een massa van 2400 ton. Het openen of sluiten van een sluisdeur
duurt straks 4,5 minuten.
Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland,
de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente
Velsen. Het aannemersconsortium OpenIJ, bestaande uit BAM-
PGGM, VolkerWessels en DIF, bouwt de nieuwe zeesluis in
opdracht van Rijkswaterstaat. Voor de ontwikkeling en de reali-
satie van de aandrijftechniek heeft het aannemersconsortium
Bosch Rexroth ingeschakeld. Naar verwachting wordt de sluis
begin 2022 in gebruik genomen.
Bijzonder groot koppel
“Eigenlijk is het alsof we een olifant in een luciferdoosje stop-
pen. Een slim luciferdoosje welteverstaan. We hebben namelijk
een aandrijving ontwikkeld waarbij de deuren in een relatief zeer
beperkte ruimte worden aangedreven door Hägglunds hydromo-
Per sluisdeur zijn er
zestien hydraulische
cilinders om de
nivelleerschuiven te
bedienen
T
E
C
H
N
IE
K
A
M
D
E
R
S
toren die een bijzonder groot koppel aankunnen.” Aan het woord
is Patrick Hendriks, als Manager Sales Industrial Applications bij
Bosch Rexroth nauw betrokken bij het project. Hij legt uit wat
de sluis in IJmuiden op aandrijf gebied zo indrukwekkend maakt.
“Elke sluisdeur wordt hydraulisch in beweging gezet met
bonkelaars in een bovenrolwagen. De bonkelaars grijpen in op
een stalen pennenbaan in de kade. Zo’n bovenrolwagen komt bij
roldeuren natuurlijk wel vaker voor, maar hier in IJmuiden zit de
aandrijfeenheid op de wagen zelf. Dat bespaart ruimte, omdat we
hydromotoren hebben toegepast. Die zijn immers een stuk com-
pacter dan elektromotoren met tandwielkastoverbrengingen.”
Inclusief het gewicht van het water verplaatst de aandrijving
straks zo’n 6800 ton per deur. Daarvoor maakt Bosch Rexroth
gebruik van zes hydromotoren per deur, die de deur gecontro-
leerd openduwen en dichttrekken. Daarnaast levert het Boxtelse
bedrijf ook de hydraulische aggregaten in de bovenrolwagen, het
leidingwerk tussen de aggregaten en de hydromotoren én de
aandrijftechniek voor de reservedeur inclusief de aandrijvingen
van de zestien nivelleerschuiven in deze reserve sluisdeur.
Specifieke olievolumes
Ook de nivelleerschuiven (3 m x 3 m) in de sluisdeuren – zes-
tien per deur – vroegen om de combinatie van kracht en intel-
ligentie. Voor het nivelleren van het water werken de meeste
sluizen immers met omloopriolen, maar voor de zeesluis in
IJmuiden is gekozen voor nivelleerschuiven in de sluisdeuren.
Ook weer een ruimtebesparend concept, dat daarnaast aanzienlijk
scheelt in bouwtijd en -kosten.
Marcel van den Hurk, Application Engineer bij Bosch Rexroth,
legt uit wat dat voor de aandrijftechniek betekent: “Hierbij
“Het is alsof we een olifant
in een luciferdoosje stoppen”
In IJmuiden bouwt aannemersconsortium OpenIJ in opdracht
van Rijkswaterstaat aan de grootste zeesluis ter wereld.
In opdracht van OpenIJ realiseerde BOSCH REXROTH de
aandrijftechniek om de enorme sluisdeuren te openen en te
sluiten. Samen met de aansturing van de 32 nivelleerschuiven
in de sluisdeuren en de speciaal hiervoor ontwikkelde cilinders
maakt dit een aandrijfproject van een uniek formaat.
||| SPECIFICATIES NIVELLEERINSTALLATIE PER
SLUISDEUR
Zestien cilinders (Ø220-Ø140, lengte 3100)
Vermogen per cilinder: 4 kW
Flow per cilinder: 15 l/min
Druk: 100 bar
Totale volumestroom: V = 4 x 500 L
||| SPECIFICATIES AANDRIJVING PER SLUISDEUR
Zes hydromotoren van het type CB 560
Inhoud: 35.200 cc/omw
Vermogen per motor: 110 kW
Flow per motor: 323 l/min
Druk: 180 bar
Totale volumestroom: V = 2 x 1700 L
28-29-30-31_boschsluisdeuren.indd 30 16-09-19 15:50