AANDRIJFTECHNIEK | september 201924
maar dan zit je met het toeren/druk probleem en dynamiek. Wil
je dat met een snelloper doen, dan zit je met een motor die veel
toeren maakt en heb je een tandwielvertraging nodig die ook nog
de klappen op moet vangen bij dynamisch gebruik.”
Mosterman vult hem aan: “De orbitmotoren zijn voor ons
ook interessant voor de bermschaven en de slootreinigers. Dat
deden we eerder met de radiale plunjermotoren, vroeger Calzoni,
later SAI. Maar hier waren we gelimiteerd qua vermogens. Als
je er veel liters doorheen stuurt – ze kunnen het hebben – holt
de levensduur achteruit. Bovendien gingen deze motoren tot
maximaal 250 bar continu. Als ik de waardes zie van deze orbit-
motoren, kan ik niet anders zeggen dat het veel is voor weinig.
Zowel fi nancieel gezien als ook qua bouwgrootte.”
Ook voor de bermschaven met zware freesschijven ziet
Mosterman kansen voor de orbitmotoren. “Nu gebruiken we
nog radiale plunjermotoren met een slagvolume van 800 cc. Die
draaien vrij langzaam en met een hoog koppel. Maar ook deze
zijn prima te vervangen door de HD-orbitmotoren. Het geeft ons
veel opties met betrekking tot de langzaam-draaiers. Kort gezegd
komt het er op neer dat de orbitmotoren een prima alternatief
zijn voor snellopers met planetaire vertraging, de radiale schot-
tenmotoren en de radiale plunjermotoren. Als je puur technisch
kijkt zitten de voordelen vooral in de compacte bouwgrootte, de
hoge druk en het geleverde vermogen. En de lagere prijs is vanuit
economisch perspectief weer gunstig.”
Oplopende levertijden
Een machinebouwer die hydraulische componenten
inkoopt heeft het momenteel niet makkelijk, aldus Mosterman.
“Overnames en lange levertijden maakt dat je soms moet wisse-
len van leverancier. We hebben enkele jaren geleden via Guus ook
al Rineer-motoren gehad. Dat waren schottenmotoren tot 310 bar.
Mooi compact en degelijk, met een iets lager rendement. Destijds
kozen we voor dit type motor vanwege de beperkte inbouwruimte
en een redelijke prijs. Echter werden ze overgenomen door een
andere grote Duitse leverancier, waardoor de prijzen omhoog
gingen en de levertijden langer werden. Toen die prijzen met
50 procent omhoog gingen, zijn we op zoek gegaan naar een
alternatief. Dat hebben we nu gevonden met de HD-orbitmotoren
van M+S Hydraulic.”
Hemos is ook actief in de vervangingsmarkt en moet dus ook
van allerlei componenten voorraadhoudend zijn. Dat is best lastig
volgens Mosterman. “Er zijn grote leveranciers waarbij de lever-
tijd voor grote motoren is opgelopen tot 50 weken. We moeten
dus wel een voorraad in huis hebben en het liefst van alles wat.
Grootste probleem zijn momenteel toch wel de stuurventielen
met vier maanden levertijd. Dus gaan we steeds meer bufferen,
maar ook dat wil je beheersbaar houden.” Ook KW Flextubo kan
daarin een rol gaan spelen. Poortman: “We hebben met Hemos
gekeken welke motoren ze allemaal gebruiken, welke assen, welke
fl enzen. Dan gaan wij een soort van ‘package deal’ maken, waarin
Hier past Hemos een orbitmotor met
vrijloopfunctie toe (FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
Twee mooie maaizuigcombinaties van Hemos klaar voor
afl evering (FOTO: HEMOS)
22-23-24-25_orbit.indd 24 16-09-19 15:47