Volvo voerde het
afgelopen jaar testen
uit met autonome
elektrische voertuigen
zoals de HX2 dumper
(achtergrond) en nieuwe
machinestructuren
zoals de elektrisch
hybride wiellader LX1
(FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
steengroeve continu is aangesloten op het net. Wanneer de kabel
is aangesloten start de machine automatisch in de elektrische
modus; ontbreekt elektrische voeding dan zal hij via de diesel-
motor opstarten.
Resultaten
Na tien weken werden de eerste positieve resultaten gemeld:
98 procent minder emissies, 70 procent lagere energiekosten en
40 procent lagere loonkosten. De prognose is dat deze resul-
taten uiteindelijk zullen bijdragen aan het reduceren van de
totale kosten met 25 procent wat een goede basis vormt om op
deze locatie verder te gaan met testen en optimaliseren. Melker
Jernberg, president van Volvo CE: “Deze Electric Site is een voor-
beeld van de manier waarop we bij Volvo willen overschakelen.
In dit onderzoeksproject combineren we intelligente machines,
automatisering en elektromobiliteit om de traditionele werk-
zaamheden in (steen)groeves te veranderen. Daarbij is het een
belangrijk voordeel dat we onze prototypen al in het ontwik-
kelingsstadium in de echte praktijk kunnen testen. Dat biedt
uiteindelijk de mogelijkheid om zo snel mogelijk tot een marktrijp
product te komen dat we in serie kunnen vervaardigen.”
5G-netwerk voor industrie
Om haar eigen duurzaamheidsdoelstellingen te kunnen ver-
wezenlijken, heeft Volvo CE aangekondigd te investeren in een
demo- en testterrein in Zweden. Het betreft een uitbreiding van
een bestaand terrein van 45 ha dat onderdeel is van de Zweedse
vestiging in Eskilstuna met 12 extra ha. Op dit terrein rijden op
dit moment de HX2 elektrische autonome dumpers die ook als
prototype zijn ingezet bij de eerder genoemde steengroeve. Deze
De EC300E Hybrid
graafmachine slaat de
energie op die vrijkomt
bij de neerwaartse
beweging van de giek
in een hydraulische
accumulator (ILLUSTRATIE:
VOLVO CE)
31
>
1
uit de steenwand moet oppakken. Hiermee zijn inmiddels ver-
beteringen van 50 procent behaald met betrekking tot de brand-
stofefficiëntie en daarnaast lagere emissies én geluidsniveau.
Om deze resultaten te bereiken beschikt de wiellader over een
elektrisch aangedreven aandrijfstang op de wielen, een elektrisch
hydraulische eenheid, een energieopslagsysteem, een beduidend
kleinere dieselmotor, een nieuwe machinearchitectuur en een
nieuw ontwerp van de hefinrichting.
Tot slot is op deze site het prototype van de bekabelde graaf-
machine EX1 getest. Deze machine voedt de voorbreker in de
groeve met stenen en is gebaseerd op een rupsgraafmachine
van het type EC750. Deze is zodanig omgebouwd dat hij naast
een dieselmotor ook over een elektromotor beschikt die in de
8-9-10-11-12_volvo.indd 11 16-09-19 15:35