Pagina 10 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2019

AANDRIJFTECHNIEK | september 201910
de meest voorkomende toepassingen, zoals lichte werkzaam-
heden in de bouw. De lithium-ion-accu’s van de L25 gaan even-
eens acht uur mee bij regulier gebruik van de machine waartoe
onder andere lichte infrastructurele werkzaamheden, tuin- en
landschapsarchitectuur en landbouw behoren. De wiellader is
daarbij uitgevoerd met twee speciale elektromotoren: één voor
de aandrijflijn en één voor het hydraulisch systeem. Het loskop-
pelen van deze subsystemen draagt bij aan een hogere efficiëntie
ten aanzien van zowel de systemen als de gehele machine. Beide
compacte machines beschikken tot slot over een ingebouwde
oplader die ‘s nachts via een normaal stopcontact is op te laden.
Tevens is een snellaadoptie ontwikkeld die werkt op basis van
krachtstroom.
Strategische focus
De ontwikkelingen van ‘full electric’ zijn onder meer
gebaseerd op de succesvolle presentatie van een aantal
concept machines in de afgelopen jaren. Bijvoorbeeld van het
EX2-prototype van de volledig elektrische compacte graafmachine
en het LX2-prototype van de elektrische compacte wiellader.
Deze machines, die ontwikkeld zijn in nauwe samenwerking met
eindgebruikers, zijn door de markt goed ontvangen en passen
binnen de strategische focus van de Volvo Groep ten aanzien van
elektromobiliteit in alle bedrijfssectoren. Scott Young, directeur
Electromobility and Automation: “Hoewel de ECR25 en de L25
andere machines zijn dan de genoemde prototypen, hebben
de lessen van deze onderzoeksprojecten wel bijgedragen aan
de ontwikkeling van een robuuste technologie die deze nieuwe
serie elektrische compacte machines mogelijk maakt. De ontwik-
kelingen passen goed in deze tijd waarin de eisen en het gedrag
van klanten veranderen en de wettelijke kaders strenger worden.”
Autonoom in de steengroeve
Naast hybride en volledig elektrische voertuigen, voert Volvo
ook testen uit met autonome elektrische voertuigen. Een groot-
schalig onderzoek hiermee is in augustus 2018 gestart bij de
steengroeve Vikan Kross van Stanska bij Göteborg (Zweden).
De werkomgeving is omgedoopt tot ‘Electric Site’ en fungeert
als testlocatie om een blauwdruk te creëren die de thema’s effi-
ciëntie, veiligheid en milieu met betrekking tot werken in groeves
zal veranderen. Het project startte eind augustus en heeft als
doel om alle werkzaamheden in de groeve over te dragen aan
autonome voertuigen. Van het verwijderen van het gebroken
materiaal uit de steenwand via het voorbreken en transport tot
de secundaire verkleining van het materiaal. Hierin spelen niet
alleen de autonome prototypen van Volvo CE zelf een rol maar
tevens nieuwe werkmethoden en managementsystemen.
Op het terrein zijn onder meer een HX2 dumper ingezet om
het materiaal van de mobiele voorbreker naar de stationaire
secundaire breker te transporteren. Dit voertuig rijdt via GPS op
twee elektromotoren die gevoed worden door een lithium-ion-
accu en beschikt over een extra elektromotor voor het aandrijven
van de hydrauliek. De route is op ieder moment aan te passen.
Verder is de HX2 voorzien van een vision systeem waarmee hij
mensen en hindernissen onderweg kan herkennen.
Nieuwe machinearchitecturen
Daarnaast is op het terrein een prototype van de elektrisch
hybride wiellader LX1 te vinden die het uitgebroken materiaal
tevens over de mogelijkheid om gelijktijdig in de ECO-mode en
de Hybrid-mode te werken.
De voordelen van deze oplossing liggen onder andere in een
lagere motorbelasting en een lager brandstofverbruik waarbij de
besparing kan oplopen tot 17 procent. De bijbehorende verlaging
van CO
2
-emissies ligt rond de 12 procent. Bij gebruik voor ‘dig
and dump’-toepassingen (vooral applicaties met een zwenkhoek
van 90°) beperkt de terugverdientijd van dit eenvoudige con-
cept zich tot ongeveer twee jaar. Daarbij is het aantal benodigde
componenten beperkt en eenvoudig aan te brengen. Diezelfde
onderdelen hebben bovendien een lage onderhoudsbehoefte.
De EC300E Hybrid wordt op dit moment in het veld getest
bij speciaal geselecteerde klanten om de eigenschappen in de
praktijk te kunnen valideren. Introductie op de markt zal in een
later stadium plaatsvinden.
Volledig elektrisch
Nog niet commercieel verkrijgbaar zijn twee series volledig
elektrische machines die dit jaar op de Bauma in München zijn
gepresenteerd. Volvo CE verwacht dat deze elektrische graaf-
machines (EC15 tot EC27) en wielladers (L20 tot L28) medio 2020 op
de markt komen. Voor de omschakeling naar elektrisch aandrijven
zijn de verbrandingsmotoren van deze machines vervangen door
elektromotoren die hun stroom krijgen van lithium-ion-accu’s.
Hiermee werken zij niet alleen emissievrij, maar zijn ook aanzien-
lijk stiller, zuiniger en efficiënter. Bovendien vragen ze minder
onderhoud ten opzichte van de conventionele uitvoeringen.
De ECR25 is uitgerust met lithium-ion-accu’s en een elektro-
motor die het hydraulisch systeem aandrijft om de machine en
het aanbouwdeel aan te sturen. Deze accu’s leveren voldoende
capaciteit om de machine acht uur lang te kunnen gebruiken bij
Bij de ECR25 leveren
de accu’s voldoende
capaciteit om de
machine acht uur lang
te kunnen gebruiken bij
de meest voorkomende
toepassingen, zoals
lichte werkzaamheden
in de bouw. Daarna
moet hij aan de oplader
(FOTO: PAUL QUAEDVLIEG)
8-9-10-11-12_volvo.indd 10 16-09-19 15:35