Pagina 83 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2018

82 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
Strategisch vermogen betekent zoveel
als ‘in staat zijn om ook op de lange
termijn de continuïteit van je onderne-
ming te waarborgen’. Sommige bedrij-
ven hebben hiertoe een strategische
planning die jaarlijks onder de loep
wordt genomen en op basis hiervan
wordt aangevuld en bijgesteld. Voor klei-
nere bedrijven – vooral het MKB – ligt dit
anders. Deze bedrijven zijn goed in wat
ze doen, maar in veel gevallen niet voor-
bereid op wat ze in de toekomst moeten
doen.
Proactief in plaats van bijsturen
“In de afgelopen decennia kwam je
hiermee nog wel weg”, geeft Arjen van
Klink aan. Van Klink is lector strategie bij
de Hogeschool Rotterdam en betrokken
bij een onderzoek naar het strategisch
vermogen van een groep FEDA-leden
onder de titel: ‘the next strategy scan’.
“Ontwikkelingen gaan in de huidige
tijd echter dermate snel dat je niet meer
kunt afwachten, toekijken en vervolgens
bijsturen. Flexibiliteit en klantgerichtheid,
dé succesfactoren van de afgelopen
jaren, zijn niet meer voldoende. Ik advi-
seer bedrijven dan ook met nadruk hun
eigen strategisch vermogen onder de
loep te nemen. Júist nu het beter gaat.”
Het onderzoek onder diverse FEDA-
leden onderschrijft dat er vooral binnen
het MKB ruimte is voor verbeteringen
ten aanzien van strategische planning.
Bijvoorbeeld door niet alleen financiële
doelen na te streven, maar het doelen-
pakket breder te trekken. Tevens is
er ruimte om buiten het vertrouwde
netwerk te kijken en hier nieuwe kansen
te zoeken en te vinden. Het ‘ons-kent-
ons’ is een bekend fenomeen dat zeker
voordelen biedt, maar niet zaligmakend
is.
Strategie MKB bedrijven – samen door
de woeste golven
Samen met medewerkers en klanten
“En tot slot stimuleren de meeste onder-
nemingen de nieuwsgierigheid en
vernieuwingsgezindheid van hun mede-
werkers onvoldoende”, weet Van Klink.
“Terwijl juist bij de medewerkers een
belangrijk deel van de oplossing ligt. Ik
raad bedrijven dan ook aan om echt
inhoudelijk in gesprek te gaan met mede-
werkers en klanten en op basis daarvan
ieder jaar minimaal één verandering in het
bedrijf door te voeren. Dit houdt je scherp
maar blijft – ook voor het MKB – behap-
baar.
Energie en inspiratie
Zoek het niet teveel in de P van Plannen
maar in de P van Proces en laat dit proces
onderdeel zijn van je bedrijfsvoering. Doe
dat bovendien zoveel mogelijk samen. Het
geeft energie en inspiratie en zorgt ervoor
dat je bedrijf klaar is voor de golven van
de toekomst.” Voor FEDA-leden is een
uitgebreid achtergrondartikel over deze
materie te vinden op SharePoint.
AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 85
Nu MKB-bedrijven in de aandrijftechnieksector weer in economisch succesvol vaar-
water zitten, is het wat Arjen van Klink betreft een goede tijd om het ‘strategisch
vermogen’ onder de loep te nemen. Onderzoek onder een aantal leden van FEDA leert
namelijk dat hier verbeteringen mogelijk zijn, of eigenlijk: noodzakelijk. “De tijd van
de ontwikkelingen afwachten en hierop bijsturen is voorbij”, weet Klink.
43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
Best practices
• Maak ieder half jaar een verbeterplan en laat dit langs alle afdelingen gaan.
• Zorg ervoor dat de afdeling ‘verkoop’ alle mogelijke zintuigen uitzet in de
markt; ogen, oren, handen en voeten.
• Wees ervan bewust wat je eigen bedrijf uniek maakt en definieer deze propo-
sitie in woorden.
• Werk met een strategisch plan dat ook echt over de lange termijn gaat –
bijvoorbeeld 36 maanden – en zorg ervoor dat dit doorloopt.
• Organiseer een ‘tegengeluid’ via een raad van commissarissen of raad van
advies.
• Geef medewerkers ruimte om te experimenteren.
• Ga de (spreekwoordelijke) hei op met de vraag: ‘hoe kan ons bedrijf te gron-
de gaan?’ en bedenk oplossingen om dit te voorkomen.
• Stel ook kleinere, haalbare doelstellingen zoals het werven van maandelijks
minimaal één nieuwe klant met nieuwe vragen en eisen.
Arjen van Klink
4
actueel
Column
M chanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Ben lux lid van d FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
to aaloplossingen. A nduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet va mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n € 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
uro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
Wh t’s in a name?
Ne m nu de vakbeurs World of Tech ology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam W TS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op a rijftechni k gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts word n weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbl den te veel aandach besteden a n automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
con ructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
geen vliegtuig vliegt zonder mech nische aandrijftechniek.
Tradi ie en innov tie
Aandrijftechniek mag dan wel traditione l in de o en klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We mo t n er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies omt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
I dat kader heb ik veel v r rouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lou g te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
tech iekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focusse op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
b drijf en ls branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar da rvoor hoeven de compo enten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de lev rancier kiest met d b ste componenten en de
b ste s rvice. En omdat mechanische aandrijft chniek altijd
d basis vormt van alles dat bewe gt, zull we it mooie
vakgebi d moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
bet r en int siever moeten doen dan nu gebeurt. Bij d ze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘J in us to boost our
business’. Een mooi strev n voor de kom de jaren.
Dennis van Arkel is Manag r
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
colofon
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jero n Jongelin , branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanlev ren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
actueel
Column
Mechanische aandrijftechni k
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of d naam va onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechni k waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n € 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde o zet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologi groep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staa en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussys emen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine roduceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren voorbeel met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populair studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
colofon
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jong ling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder v rantwoordelijkh id
van de FEDA. www.f da. l
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
1978 – 2018
SW_FEDactueel_Sept_2018_DEF.indd 84 2 180830 15:45
4 I
“Wij leveren vrijwel alle component n
waarmee ee hydraulisch install tie
opgebouwd wordt,” verte t Accountma-
nager Bert von Be rs. “Dus accumulato-
ren, adapters, fl nzen, kranen, meters,
filters, slangen, fi tinge , hydrauliek-
buis, etc. Wij voeren producten van zo’n
dertien A-merken, waaronder sla gen
van Eaton Aeroqui en Eaton Winner,
kogelkranen van Pister, filtersystemen,
d eltjestellers en vervuilingsi dicatoren
van Bosch Rexroth en pijpbeugels van
Hydac.”
Extra services
“Onze toegevo gde waarde zit in
Hydraulistics: handel n me voo ken-
nis.” vervolgt Bert von Beers. “Ieder-
Hydrauliekprogramma EPE-Goldman
telt meer dan 25.000 componenten!
een kan hydraulische componenten op
tijd leveren, ma r wij doen het finaal
anders: nog vóórdat de klant ee b stel-
ling plaatst bb n wij een component
al afgeleverd op de plaats waar deze
wordt verwerkt, zonder m sgrijpen of
administratieve rompslomp. Dit doen
wij door de productieprocessen van
onze klanten goed te analyseren en met
erstand van logistiek, de juiste t chnie-
ken zoals kanban, 2-bin of kitting t e
te passen. Het dynamische proces wordt
constant gemonitord en indien nodig
bijgest ld”.
Slangenproductie
Onlangs heeft EPG in Schiedam een nieu-
we assemblagehal in gebruik genomen
G nomineer en Y ung Professional Award
2018 b k nd
D YPA is de pr js vanuit FEDA waarbij
studente teams van het derde jaar HBO
Mechatronica en Industriële Autom –
tisering met hun project of opdracht
landelijk strijden om de titel van Young
Pr fessional. Naast de projectinhoud
en een werkend eindproduct, kijkt de
jury ook naar andere elementen z als
communicatie, multidisciplinariteit,
inventiviteit van d oplossing en hoe het
projec en het projectt am zijn gemana-
ged tijdens de uitvoeringsfas .
Van li t t cobot
Het eerste genomineerde team is team
Zweefvlieglier van de Hogeschool
Utrecht, w arbij drie studenten onder-
zoek hebben gedaan naar d t kkrach-
ten di optreden bij het o laten van een
zw efvliegtuig. Daarbij zijn kabelkracht-
metingen uitgevoerd en is de besturing
vernieuwd.
Team RoboTAO b staat uit een vijftal
studenten die samen met Benchmark
Electr nics en het lectoraat Mechatroni-
ca van Saxion hebbe g werkt met en
‘Collaborativ robot’ (cobot). Gro pslid
Tom ter Weel : “We hebben mogelijkhe-
den o derzocht n getes om de cobot
in te zetten in kleinschalige productie-
processen. We zijn daarbij volledig in
het diepe gegooid omdat zowel wij áls
de medewerkers van Benchmark Elec-
tronic , geen enkele ervaring hadden
met cobots. Door de SCRUM methode
toe te passen zijn we er echter toch in
geslaagd om in kleine, maar efficiën-
te stappen naar het eindresultaat toe
e werken. Dat we g nomineerd zijn
v or d YPA was natuurl jk en erg
leuk b richt! Zeker toen we rachter
kwamen hoe groots deze verkiezing
wordt aangepakt. We kijken uit naar 4
oktober!”. www.feda. l/ypa
met drie compleet ingerichte productie-
lijnen voor de v rvaardiging van hydrau-
lische slangen, waarmee de services
v rder zijn uitgebreid. Kortom, of het nu
aat om losse onderdel , slang op rol,
sla g-assemblages of slangen-kits, EPG
heeft het! Kijk hi rvoor op de website:
epg.eu
Vanuit haar magazijn in Schiedam levert EPE-Goldman B.V. (EPG) sinds
1972 een breed scala aan hydrauliekcomponenten van A-merken. EPG
tel moment el 24 enthousiast medewerk rs, is o derdeel van Indu-
tra e Benelux B.V. en breed actief binnen d hydrauliekmarkt.
In oktober zal FEDA alweer voor de derde keer de Young Professio-
nal Award uitreiken aan het multidisciplinaire studententeam met
het ‘beste project’ op het snijvl k van Mechatronica en Industriële
Automatisering. Dit gebeurt donderdag 4 oktober op de WoTS. Voor
de YPA zijn genomineerd: Team ‘RoboTAO’ van de Saxion Hogeschool
Enschede en Team ‘Zweefvlieglier’ van de Hogeschool Utrecht.
SW_FEDactueel_Sept_2018_DEF.indd 85 2 180830 15:45AT0618.indd 83 1 9 8 0 18