Pagina 81 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2018

42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
actueel
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n € 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
colofon
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
42 | AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN
actueel
Column
Mechanische aandrijftechniek
blijft de basis
Wij zijn als Brevini Benelux lid van de FEDA-technologiegroep Electrical & Mechanical Motion Solutions
(EMMS). Niks mis mee, maar samen met enkele andere leden vragen we ons af of de naam van onze
groep de lading nog wel dekt. Als leverancier van mechanische aandrijftechniek waren we jaren gele-
den lid van de Vereniging Voor Aandrijftechniek (VVA). Na verschillende fusies ontstond in 2004 FEDA.
Natuurlijk is het vakgebied het afgelopen decennium verbreed en vragen afnemers steeds meer om
totaaloplossingen. Aanduidingen als ‘Motion & Drives’, ‘Mechatronica’ en ‘Integrated Solutions’ sluiten
daar prima bij aan.
De omzet van mechanische aandrijftechniek (tandwielkasten, reductoren, lagers, kettingen, etc.) be-
draagt jaarlijks zo’n € 250 à 300 miljoen. Dit op een totale ‘FEDA gerelateerde omzet’ van circa 4 miljard
euro. Toch had ik de aanduiding aandrijftechniek graag behouden voor onze technologiegroep.
What’s in a name?
Neem nu de vakbeurs World of Technology & Science (WoTS), waarvan ‘Motion & Drives’ onderdeel
uitmaakt. De naam WoTS omvat vele industrieën, zoals medisch, vliegtuigbouw, farmacie, voeding- en
genotmiddelen, chemie, etc. Aandrijftechniek speelt in al deze industrieën een rol. Wellicht wordt het
weer tijd voor een aparte beurs waar de op aandrijftechniek gerichte FEDA-leden centraal staan en niet
links en rechts worden weggestopt tussen leveranciers van robotica, besturingen en bussystemen.
Ook vind ik dat vakbladen te veel aandacht besteden aan automatisering, mechatronica, robotica, vi-
sion en Industrie 4.0. Terwijl mechanische aandrijftechniek de basis is van vrijwel alle bewegende
constructies en componenten. Geen ophaalbrug beweegt, geen auto rijdt, geen machine produceert
en geen vliegtuig vliegt zonder mechanische aandrijftechniek.
Traditie en innovatie
Aandrijftechniek mag dan wel traditioneel in de oren klinken, toch is het een enorm innovatief vakge-
bied. Door innovatie is het rendement van tandwielkasten de afgelopen jaren bijvoorbeeld met 30 tot
40% verbeterd. We moeten er samen met FEDA voor zorgen dat mechanische aandrijftechniek bij
jongeren weer op het netvlies komt te staan en werktuigbouw weer een populaire studierichting
wordt.
In dat kader heb ik veel vertrouwen in de aanpak van Atrium
Groep, waar FEDA haar secretariaat heeft ondergebracht.
Ook ons initiatief om op de WoTS een inspirerende FEDA-
lounge te creëren is belangrijk omdat we ons als aandrijf-
techniekbedrijven daar goed kunnen profileren en kunnen
focussen op de bezoekers. Waar het om gaat is dat we als
bedrijf en als branchevereniging een goede relatie opbou-
wen met beslissers in de markt.
Ketensamenwerking
Natuurlijk gaat het vaker over multidisciplinaire oplossingen.
Maar daarvoor hoeven de componenten niet per se van één
leverancier te komen. Het gaat erom dat men in elke disci-
pline de leverancier kiest met de beste componenten en de
beste service. En omdat mechanische aandrijftechniek altijd
de basis vormt van alles dat beweegt, zullen we dit mooie
vakgebied moeten blijven promoten en zullen we dit vooral
beter en intensiever moeten doen dan nu gebeurt. Bij deze
een oproep aan alle aandrijfcollega’s: ‘Join us to boost our
business’. Een mooi streven voor de komende jaren.
Dennis van Arkel is Manager
Sales & Marketing bij Brevini Benelux
colofon
Redactie & tekst:
• Frank Senteur, S&W Publicaties
• ing. M. de Wit–Blok, White-
Cube
• Miranda van Wijk, secretariaat
FEDA
• Jeroen Jongeling, branche
manager FEDA
Correspondentie
en aanleveren nieuws:
Secretariaat FEDA, info@feda.nl
Alle artikelen in FEDA Actueel
vallen onder verantwoordelijkheid
van de FEDA. www.feda.nl
42-43-44-45_fedaactueel.indd 42 10-08-16 15:22
80
Column
De menselijke kant van digitaal
transformeren
Los va het f it dat de economie blijft groei n e Ned rlandse bedrijven tot over hun oren i het werk
zitten, komen daar nog even de digitale transitie met IIot en Industrie 4.0 bij. Inmiddels is hier al veel over
ez g n geschreven, maar voor velen blijft de grote vraag: ‘Hoe vliegen we dit aan en wat kun en we
ermee?’ Eén ding is duidelijk en dat is dat dig talisering, los van de technisch uitdagingen, een enorme
impact heeft op de manier waarop we denken, ontwerpen, ngi eeren, produceren, distribuer n en
opleiden. De gevolgen voor bepaalde bedrijven en bedrijfstakken worden door sommigen echter zwaar
onderschat. M r door krachtig en gericht te reageren moet het goed komen. Want het uitgangspunt is
prima. Onze ationale ndustrie loop op veel fro ten voorop en onze infrastructuur is een van de beste
ter wereld. Nederlanders staan bovendien bekend om hun creativit it en wendbaarheid en kunnen goe
samenwerken. Flexibele bedr jven met een platte o g nisatiestructuur w rd n daarbij de kam ioenen
van de toekomst, met als grootste kanshebbers onze MKB-bedrijven. Die staan erom bekend dat ze snel
kunnen reageren op veranderende economische en conjuncturele omstandigheden. Maar gebrek aan
go d geschoolde technici begint ook deze bedrijven parten te spelen. Daarnaast zien we veranderingen
in de ke en. Dit onder meer door talrijke overnames, waar oor grotere bedrijvenco binaties met e
bredere marktimpact ontstaan.
Business Intelligence
Als FEDA spelen we in op de veranderingen en transities w armee onze leden geconfronteerd worden.
V rig jaar kwam dat onder meer tot uiting in de lancering van het Business I telligence programma en
bi nenkort krijgt dit ee krachtig vervolg in de vorm van het FEDA ‘Next Strategy’ programma van de
Ho school Rotterdam. Deskundigen gaan da rbij sam n met individuele bedrijven kijken naar relevante
Business Intelligence informatie, waarmee met aanvullende bedrijfs- en marktgegevens een meerjarige
strateg ontwikkeld kan worden. Een van de punten in dat kader is het reeds aangestipte personeels-
tekort. Op dit terrein ontwikkel FEDA zich als katalysator door samen met zust r rganisaties binnen de
EU te werke aan e n afstemming van Europese opleidingsnive us. Ook zi n we als FEDA druk b zig me
social media. Dit m de mdat het strategisch belangrijk is om onze led n via het FEDA platform sneller
met lkaar te verbinden, waardoor makkelijker nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan. Daarnaast
voe en we ons FEDA-portal met informatie die eenvoudig door leden gedownload kan worden.
Ultiem samenwerkingsplatform
Maar niet lles kan en gaat natuurlijk digitaal. De menselijke factor is en blijft in het dagelijkse socia-
le verkeer immers van grot waard . Synergie onderling vertrouwen vormen daarbij de basis van
succesvol samenwerken. Om dit te initiëren e te timuleren is een actieve branchevereniging als FEDA
een u tstekende aanj ger. Dat blijkt ook uit d vooruitzichten van de WoTS 2018. Een volledig uitver-
kochte beurs voor Industriële Automatisering en A ndrijftechniek e een bomvolle FEDA-Lounge met
twintig thousi ste de lnemers, waarme FEDA z ch profileert als ultiem ‘samenwerkingsplatform’. De
‘p rsonal touch’ van een beurs blijft een belangrijke schakel in de totale keten van ‘eerste contact’ naar
succesvol samenwerken. Samen creëren we op de WoTS een sterk platform. De beursbezoeker krijgt een
duidelijk beeld van het inmiddels bijzonder complete aanbod en kan live contacten le gen met meerdere
specialisten. Dat werkt beter dan wanneer iemand in z’n eentje achter een computer op trefwoorden
zit te zoeken. Digitaal wordt natuurlijk steeds belangrijker. Maar wil je als ontwerper ‘sparren’ om tot
en optimaal ontw rp te komen en als bedrijf goede (financiële) afsp aken maken met leveranciers en
k anten, dan wil j dat gewoon in en persoonlijk gesprek doen. FEDA doet er alles aan om naast het
stroomlijnen va de igital transitie ook het analoge/persoonlijke in ere te houden. Wij vertellen u niet
hoe u moet werke , maar FEDA is r voora ‘to boos your business’! Bent u FEDA-lid, dan bi den wij u
alle fac liteiten, informatie en con act om uw business nòg succesvoller te maken. ‘Join the club’ zou
ik z ggen en ik zie u graag op d FEDA-Lounge in Utrecht!
André Bra kma ,
Branchemanager FEDA
FEDA Actueel is een productie
van FEDA.
feda.nl
AANDRIJVEN EN AUTOMATISEREN | 43
Dat het mogelijk is om in Neder-
land (zeer) succesvol een produc-
tiebedrijf te runnen, bewijst
onder meer Scania in Zwolle.
Twee technologiegroepen van
FEDA – ‘Hydraulic Solutions’ en
‘Electrical & Mechanical Motion
Solutions’ – hebben dit eind mei
kunnen ervaren tijdens een rond-
leiding door de fabriek en het
volgen van de bijbehorende
‘LEAN’ workshop.
Deze workshop startte met een bedrijfs-
presentatie van het Scania Productiesy-
steem waarbij diverse aspecten werden
belicht. Tijdens de rondleiding konden
de meer dan 35 deelnemers vervolgens
kennis maken met ‘Lean in de praktijk’
en ontdekken dat het een continu proces
is, waarbij iedere nieuwe oplossing aan-
leiding vormt voor een nieuwe analyse
om nóg verder te verbeteren. Daarnaast
was er aandacht voor de bijbehorende
technieken en tools en was de opzet zo-
danig gekozen dat deelnemers echt kon-
den beleven wat een goede ‘Lean-cul-
tuur’ nu eigenlijk inhoudt. Tot slot was er
gelegenheid voor het evalueren en ver-
diepen van alle aspecten en een begin te
maken met het vertalen van deze kennis
naar de eigen praktijk.
Martijn Brinks, business unit manager bij
WEG vond het geheel indrukwekkend.
“Je hoort al jaren in de spreekwoorde-
lijke wandelgangen dat Scania het LEAN
concept verregaand heeft doorgevoerd,
maar dit in de werkelijkheid zien geeft
pas aan wat het écht inhoudt. Dat er bij-
voorbeeld 60 vrachtwagens per dag
worden geproduceerd was nieuw voor
mij. Dit realiseert het bedrijf door onder
meer het continue verbeterproces te
hanteren. Een aanpak die in alle lagen
van het bedrijf en bij iedere individuele
medewerker in het bloed zit. Bovendien
is de structuur van de organisatie hele-
maal afgestemd op LEAN.”
LEAN bij WEG
“Het LEAN concept zelf is me natuurlijk
bekend,” vervolgt Brinks. “Bij WEG wor-
den wereldwijd 60.000 motoren per dag
gemaakt en ook hier maken we gebruik
Rondleiding Scania ‘indrukwekkend’
Reductoren van Apex Dynamics in ‘schone’
Antarctica terreinwagen
van dit type structuren om onder meer
de kwaliteit te handhaven. Een verschil
tussen beide bedrijven is wel dat WEG
veel meer verschillende soorten produc-
ten maakt en dat we bovendien de mo-
gelijkheid willen behouden om flexibel te
kunnen inspringen op vragen uit de
markt. Hierdoor leent het LEAN proces
zich in zekere mate voor verschillende
interne bedrijfsprocessen. Het bezoek
aan Scania is wat mij betreft een bevesti-
ging geweest: Toepassing van LEAN
helpt om te kunnen blijven voldoen aan
de vraag van de klant bij gelijktijdige op-
timalisatie van het productieproces.”
Ook bij WEG wordt
het LEAN-concept
toegepast om het
productieproces
van de elektromo-
toren te verbeteren
(foto: WEG).
Zuidpool expedities blijven sowieso opmerkelijk, maar de uitdaging
die Wilco van Rooijen en Edwin ter Velde aangaan is wel heel bijzon-
der. Zij willen in de winter van 2017 (het is daar dan ‘zomer’) namelijk
met hun door zonne-energie aangedreven ‘Solar Voyager’ terreinwa-
gen 2.300 km over Antarctica naar de geografische Zuidpool rijden.
FEDA lid Apex Dynamics leverde de reductoren voor de aandrijflijn
van het baanbrekende voertuig dat volledig met ‘schone technologie’
wordt gebouwd.
Naast zonnecellen voor de stroomop-
wekking wordt ook gebruikgemaakt van
‘schone onderdelen’ die zijn geprint uit
kunststof afval. De twee avonturiers noe-
men dit dan ook de ‘schoonste expeditie
ooit’. Los van de technische uitdagingen
moet er ook een oplossing worden ge-
vonden voor voedsel en drinkwater,
want op de Zuidpool kan het zomaar -90
°C worden. Dat is koud. Heel koud! Alle
systemen moeten onder deze extreme
omstandigheden feilloos blijven werken,
want even de Wegenwacht bellen zit er
op Antarctica niet in. Dat de zon in dat
jaargetijde 24 uur per dag schijnt is na-
tuurlijk prettig voor een wagen op
zonne-energie. Maar het is de enige
energiebron en daar moet alles mee
worden aangestuurd. Ook de verwar-
ming. De vier PD090050 reductoren van
Apex Dynamics dragen bij tot de hoge
dynamische efficiencygraad, want ze zijn
compact, licht in gewicht en leveren een
groot koppel en een hoog rendement.
Dankzij een paar aanpassingen, waaron-
der toepassing van een low-temp smeer-
middel en speciale afdichtingen, zijn ze
bestand tegen de barre omstandigheden
op de Zuidpool. Kijk op www.Clean2An-
tarctica.com voor het laatste nieuws en
op www.apex-
dyna.nl voor de
specificaties van
de reductoren.
42-43-44-45_fedaactueel.indd 43 10-08-16 15:22
8
1978 – 2018
SW_FEDactueel_Sept_2018_DEF.indd 82 2 180830 15:44
I | 1
Op 10 oktober 2019 organise-
ren FEDA en Vereniging Platform
Hydrauliek weer de DFPTC. Vlak
voor de zomervakantie is een
eerste aanzet gemaakt voor het
programma, wa rbij o der me r
‘Smart Hydrauliek’ als topic is
benoemd. De technische commis-
sie heeft nog enkele pl atsen vrij
v or geïnteresseerde partijen die
plaats willen nemen in d o gani-
satie.
Marrigje Mesker is eventmanager van
DFPTC en geeft aan: “Ook deze keer
staat technol gie centraal, waar ij we in
elk gev l aandac t besteden aan ‘Smart
Hydrauliek’. Deze topic bi dt een groot
aantal mogelijkheden om zowel bree als
iep op de materie in t gaan. De impact
va ‘s art’ op bijvoorbeeld mob ele
Slimme samenwerking op
de DFPTC
hydrauliek, Total Cost of Ownership en
hydrauliek voor offshore toepassingen.
De bezo kers gaan hier nieuwe kennis
en inzic ten pdoen enals inspiratie
voor slimme toepassingen.”
De opzet zal iets wijzigen ten opzichte
van de vorige edities. Zo zullen de lne-
mers de mogelijk id hebben om álle
pr sentaties te volgen, afgewisseld met
praktische workshops. De Table-Tops
blijven ongewijzigd ev nals een plenaire
opening e afsluiting.
Technische Commissie
De aadwerkelijke organi ati van de
DFPTC start di ect na e zomervakan-
tie met het bepalen an het uiteindelij-
ke thema. Voorzitter van de Organisatie
Commissie Eddo Camm raat: “Een aantal
leden van de Technische Commissie is
inmiddels bekend, maar we kunnen nog
mensen gebruiken die kunnen helpen bij
het organiseren van de DFPTC. Bijvoor-
beeld door het aandragen van sprekers
en het mede beoord len van de inhoud
van presentati s.”
Aanmelding n voor de technische
com issie, ideeën voor sprekers of ande-
re vrag n en opmerkingen over d DFPTC:
dfptc@atriumgroep.nl.
St min Breitbach in Lochem
Veel aanbieders van koppelingen en andere aandrijfcomponen-
ten opereren als importeur/distributeur, maar Stemin Breitbach
heeft haar productieverleden als machinefabriek nooit losgelaten.
In Lochem zijn een engineering- en productieafdeling waarmee dit
FEDA-lid in de aandrijfmarkt een unieke positie inneemt. Naast eigen
produc en als koppelingen en riemschijven, worden complementai-
re producten van andere merken verkocht, waaronder schakelbare
koppelingen n remmen.
“Onze standaard koppelingen, V-snaar-
en vlakke riemschijven, kabelschijven,
massaschijven, spanrolle etc. kun en
we ook in iedere gewenste uit oering
produceren,” vert lt Marcel Fortuin, die
bij Stemin Breitbach verantwoordelijk
is voor Marketing & Sales. “Dit boven-
dien in elk g w st aantal, erwijl we
oo aanvullende componenten kunnen
produc re . Klein tot middel rote series
produceren we hier in L chem, gr te
series worden onder onze su rvisie
uiterst rendabel geproduc erd bij onze
partnerbedrijven in Turkije en China.”
Machinefabriek Stemin (anno 1947)
startte als producent van machinestem-
pels en sn r- en riemschijven en verhuis-
de in 1967 naar Lochem. He p ogramma
br idde uit met koppelingen, waarvan
men er al sn l meer dan 100.000 per jaar
produceerde. In 1996 w rd de Du tse
branchegenoot Breitbach overgenomen
en sinds 2015 treedt het bedrijf naar
buiten onder de naam St min Breitb ch.
Van 3D naar VR
“We zitten vaak in een vroeg stadium
met machinebouw rs aan taf l om hu
aandrijftechnische wensen te vertalen
in concrete oplossingen,” aldus Marcel
Fortuin. “Onze producten zijn via Trace-
Parts beschikbaar als 3D tekening, zodat
FEDA-lid in the spotlight:
ontwerpers deze eenvou-
dig in een machineontwerp kunnen
‘plakken’. We zijn ook bezig met Virtual
Reality zodat je een koppeling als VR-be
stand in een virtuele machi e kunt plaat-
sen en vervolg ns werkend al ond rde l
van de machine op het scherm kunt
zien.”
FEDA-lidmaat ch p
“We zijn al lang FEDA-lid,” v rtelt
Marcel Fortuin. “Vooral de ‘p rsonal
touch’ bevalt goed, alsmede de focus op
nieuwe t chnologie, zoals d (ook in de
marketing) toenem de digitali ering.
FEDA houdt j een spiegel voor en laat
je zie at er naast de klas ieke technie-
ken inm dels oo andere wegen zijn
om een bepaald do l te ber iken. Prima
dat FEDA daarin het voortouw neemt.”
www.steminbreitbach.com
SW_FEDactueel_Sept_2018_DEF.indd 83 2 180830 15:45AT0618.indd 81 1 9 8 0 18