Pagina 72 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2018

AANDRIJFTECHNIEK | september 201872
Matlab), maar de engineers hebben getracht er zoveel mogelijk
in te verwerken. Ze hebben er zeker baat bij gehad; door steeds
componenten of invloeden toe te voegen of waarden daarvan
te wijzigen, kregen de engineers een goed inzicht wat er na die
veranderingen gebeurde en in welke richting ze het totale systeem
nog zouden kunnen verbeteren. Daarbij ging het niet zozeer over
de exacte waarden, maar om de effecten van wijzigingen. Wat
zou bijvoorbeeld een extra spoel in de voedingsmodule beteke-
nen? Hoe zou het systeem reageren op zwaardere toroids in de
tussenkring? Wat is het effect van een andere impedantie in het
voedingsdeel? De inspanningen en de lessen uit de modellen
gaven Bakker Sliedrecht uiteindelijk het vertrouwen dat de totale
aandrijving aan de afgesproken specificaties zou voldoen. Het
moge duidelijk zijn dat deze experimenten beter in een model
kunnen worden uitgeprobeerd dan halverwege de samenbouw
van de installatie!
Maar een model is een benadering van de werkelijkheid.
Bakker Sliedrecht heeft daarom veel aandacht en tijd besteed
aan het testen van de uiteindelijke installatie en de validatie
van het model. Het geheel werd opgebouwd bij zusterbedrijf
Bakker Repair + Services, gevestigd op hetzelfde industrieterrein
in Sliedrecht. Dat gebeurde inclusief de motor van het Spaanse
merk Indar.
Aardfoutdetectie
Een probleem dat onvoldoende aan bod komt bij de toepas-
sing van frequentieregelaars, zeker als geen galvanische scheiding
wordt toegepast, is aardfoutdetectie. Bij gebruik van een trans-
formator wordt in het voedingsnet een aardfoutdetectiesysteem
toegepast. Bij een enkele aardfout kan het totale systeem dan een
zekere tijd gewoon doordraaien, in welke tijd de gebruiker het
probleem moet oplossen. Maar ook zonder transformator moet
nog steeds worden gemeten of zich aardfouten voordoen. Als
zich dán een aardfout voordoet in één van de systemen op het
net, is het een hele puzzel om die fout te detecteren.
Als zo’n fout merkbaar is in het boordnet, moet de beman-
ning selectief systemen gaan afschakelen. Dat wil men niet, zeker
niet op een oorlogsschip. Vandaar dat Damen Schelde aan Bakker
Sliedrecht de eis stelde dat de spanningsniveaus moeten vol-
doen aan een bepaalde opgelegde norm (voor dit soort situaties
bestaat geen IEC-norm). Binnen een seconde zou de aandrijving
bij een fout moeten afschakelen. Bij een aardfout in en achter
de frequentieregelaar kan de blokspanning in de regelaar op het
aardpotentiaal komen staan, en dus ook op alle apparatuur die
galvanisch met hetzelfde boordnet zijn verbonden.
Op de markt verkrijgbare apparatuur voldeed niet aan de
eisen; gezien de hoge capaciteit van de frequentieregelaar
zouden bestaande detectoren te veel tijd nodig hebben om de
aardfout te detecteren. Bakker Sliedrecht heeft daarom een eigen
detectie systeem ontwikkeld. Hiermee kan binnen een seconde
een aardfout worden gedetecteerd en de aandrijving selectief
afgeschakeld. In zo’n geval wordt de aandrijving van de voeding
afgeschakeld en de aardfout geëlimineerd.
Installatie, oplevering en onderhoud
De definitieve opbouw van de twee aandrijfsystemen
gebeurde in de werkplaats van Bakker Sliedrecht, waar ook de
fabrieksafname (Factory Acceptance Test, FAT) gebeurde. Na
acceptatie werden de systemen naar de werf getransporteerd.
Daar vond de inbouw in het betreffende scheepssegment
plaats waarna de certificatie door een erkend bureau gebeurde.
Vervolgens werd het scheepssegment naar Indonesië vervoerd,
waar de door Damen gebouwde secties werden samengebouwd
tot het uiteindelijke fregat. Ook de afname van de aandrijving op
locatie (Site Acceptance Test, SAT) gebeurde in Indonesië, waar
ook de inbedrijfstelling door medewerkers van Bakker Sliedrecht
plaatsvond.
Voor bijna alle aandrijfsystemen die Bakker Sliedrecht ont-
werpt en levert, verzorgt het ook een training voor het bedienend
en het onderhoudspersoneel. Dat was ook bij deze twee fregat-
ten het geval. In een training van ongeveer een week legden
technici van Bakker Sliedrecht de basistheorie uit en gaven ze
praktijktraining van zowel bediening als het opsporen en verhel-
pen van storingen. Op basis van de gegeven trainingen moeten
de Indonesiërs in staat zijn om ook op volle zee zelf storingen
te verhelpen.
Toekomst
Bakker Sliedrecht heeft deze oplossing ontwikkeld voor de
twee Indonesische fregatten. Elk schip telde twee van dergelijke
aandrijvingen (het zijn hulpaandrijvingen), die in verband met
de ruimte door één waterkoelcircuit worden gekoeld. Inmiddels
is er alweer een tweede generatie van de trafoloze aandrijving.
Damen Schelde heeft inmiddels een opdracht gekregen voor
een derde fregat. Ook voor dit schip heeft Bakker Sliedrecht de
opdracht voor de levering van de elektrische aandrijving gekregen.
Op dit fregat is de beschikbare ruimte nog wat kleiner, zodat
Bakker Sliedrecht het ontwerp nog verder heeft verfijnd en het-
zelfde vermogen in een nog wat kleinere ruimte heeft kunnen
onderbrengen. Overigens is het gehele concept van de directe
koppeling (dus zonder trafo) niet alleen geschikt voor deze fre-
gatten, maar kan in principe in daarop aangepaste vorm op elk
ander type schip worden toegepast. <
www.bakkersliedrecht.com/nl/
Principediagram van
de common mode
filtering voor de
hulpvoorstuwing
PRINCIPLE DIAGRAM COMMON MODE FILTERING
AT0618.indd 72 11-09-18 10:11