41
hydrauliek aan. Daarom zit er een mechanische éénrichtings-
koppeling tussen de generator en de motor. Die is speciaal voor
ons ontwikkeld. Niet omdat zoiets niet bestaat, in feite is het een
gewone dubbele aandrijving met een binnen en een buisvormige
buitenste as. Alleen was hij niet verkrijgbaar in de specifi caties
die wij nodig hadden.”
Als de kraan elektrisch werkt, veroorzaakt hij noch lawaai
noch uitstoot en daar is het veel gemeentebesturen om te doen.
Spierings: “Omdat we ruim bemeten accupakketten leveren van
naar keuze 42,5 kW en 85 kW, kan de kraan voor normale hijs-
klussen een hele dag elektrisch werken zonder bij te laden. Dat
geeft een kraanverhuurder veel voordeel in binnensteden. Staat
hij voor langere tijd op een bouwplaats, dan verbinden we hem
daar met de aanwezige krachtstroom van 400 Volt. Daarvoor is
er op de kraan een kabelhaspel met een 50 meter lange kabel. Zo
kunnen we de Lithium-ion cellen via de ingebouwde converter
met maximaal 25 Amp/h bijladen.”
Parellel hybride
De City Boy kan helemaal zero-emissie op zijn accupakket
rijden. Dat stil en schoon in stad. Maar over langere afstan-
den moet de dieselmotor via de generator voor de stroomtoe-
voer zorgen. “De dieselmotor gedraagt zich onderweg als een
stationaire motor met een zo constant mogelijk toerental,”
legt Spierings uit. “Daarmee is de City Boy een typische parallel
aangedreven hybride.” De dubbelgestuurde 6×4 kraan krijgt zijn
aandrijving van een PM synchroonmotor boven de voorste as met
een vermogen van 370 kW (490 pk) bij 2600 min-1 en een koppel
van 1900 Nm. “De aandrijving is zonder versnellingsbak heel
compact direct drive. De elektromotor brengt de aandrijving via
een transfercase over op de voorste en derde as,” vertelt Spierings.
De elektromotor kan meer stroom opnemen dan de generator
kan leveren. Hij is zo ruim bemeten vanwege de piekmomenten
bij het optrekken of de helling oprijden. In dat geval trekt hij de
benodigde extra energie uit de accu’s. Eenmaal op gang, levert de
generator veel meer stroom dan nodig is en laadt de accu’s weer
bij.” Het voordeel van de hybride aandrijving is verder dat de aan-
drijfmotor bij het remmen het grootste deel van zijn remenergie
weer in stroom omzet die via het accumanagement teruggaat
naar het accupakket. Al hebben we gemerkt dat het optimaal
afregelen van de software nog niet eenvoudig is.”
Een bijzonder detail is dat wegvoertuigen onder de Euro-6
eisen vallen. Dat geldt ook voor hybrides. Maar deze kraan mag
met een Stage-V dieselmotor de weg op. Dat komt omdat de
‘Als de kraan elektrisch werkt, veroorzaakt hij noch lawaai noch
uitstoot en daar is het veel gemeentebesturen om te doen’
Koos Spierings: “Bij
de ontwikkeling van
de nieuwe City Boy
zaten we al gauw in
de denkrichting van
een diesel/elektrisch
systeem”
AT0618.indd 41 11-09-18 10:03