Pagina 29 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2018

29
“Ik kan precies uitdokteren
in welke bocht ik later kan
remmen, of juist eerder”
SIGMATEK S-DIAS
De S-Dias serie is een zeer compact
I/O-systeem. Met maar liefst 20
I/O’s per module, heeft het I/O
systeem een zeer hoge dichtheid
bereikt. De modules communiceren
snel (100 MBitt/sec) en veilig via de
hard realtime ethernet VARAN bus.
Update tijd voor 64 modules tot
1280 I/O’s zit onder de 60 µs. Naast
het ruimtebesparende ontwerp,
is speciale aandacht gegeven aan
gebruikersvriendelijkheid en handling:
plug-and-play, direct montage op
mogen geen traction control of antiblokkeersysteem gebruiken.
Dat staat in de voorschriften van de ‘Interessengemeinschaft
Gespannrennen’ IGG. Deze voorschriften zijn door de rijders zelf
opgesteld. Zo ligt bijvoorbeeld ook de bandenmaat vast.”
Ford Transit
Als we Weekers treffen in Geldrop staat zijn bolide al buiten,
echter zonder de kap. “Vorige week was ik nog met een modifi –
catie bezig, het remsysteem zat eerst in het frame, het staat er
nu bovenop. Ik kom er nu beter bij met onderhoud en eventuele
lekkages zijn veel eerder zichtbaar.” Het frame is een verhaal
apart. Dit frame afkomstig van RCN Factory Racing is gemaakt van
delen vliegtuigaluminium verstevigd met popnagels en lijm. Het
motorblok is een 1000 cc Suzuki blok uit 2006 met vermogen van
zo’n 200 pk. Bijzonder zijn de remmen. “De remklauwen komen
van een Porsche 911 GT3,” legt Rogier uit. “De remschijven komen
echter van een Ford Transit. Die heb ik zelf afgedraaid naar de
juiste diameter zodat ze in de velg pasten en ook dunner gedraaid
om gewicht te besparen. De remmen zijn wel essentieel. Ze zijn
zo afgesteld dat de voorrem 70% van het remvermogen krijgt,
bovendien krijgt deze ook extra luchtkoeling. De achterremmen
krijgen 30% van het remvermogen. Bij een bocht aanrijden rem
je hard, dan remmen los, en dan met een beetje power door de
bocht heen gaan.” En wat doet de bakkenist precies? “De bak-
kenist is een acrobaat en hangt bij de bochten altijd links of
rechts aan de motor. Timing is hierbij essentieel, hij moet op
het juiste moment zijn positie kiezen, anticiperen op snelheid
en gebruik maken van de G-krachten. De bakkenist zit met een
veiligheidskabeltje verbonden met het frame. En mocht hij eruit
vallen, dan schiet dit kabeltje los en krijg ik meteen een signaaltje
dat er iets mis is. Ook kan hij onder het rijden op een safety knop
drukken om te laten weten dat er iets mis is.”
Ritme
Weekers reist met zijn team de diverse circuits in Europa af.
Bij elke race voert hij met zijn team dezelfde voorbereidingen uit.
“Je moet daarin een ritme vinden. Zo maken wij altijd eerst de
remmen schoon. Een half uur voor de start laten we de motor
stationair warm draaien totdat deze is opgewarmd tot zo’n 80°C.
Dan zetten we de motor uit en laten deze een kwartier afkoelen
zodat alles egaal verwarmd is. We controleren de bandendruk,
trekken de wielen aan met een momentsleutel en monteren de
haarspeldveer. Dan is het racen en na afl oop gaan we data bekij-
ken zodat we een volgende race nog sneller kunnen rijden.” <
www.sigmacontrol.eu
ROGIER WEEKERS
Rogier Weekers is zelfstandig ondernemer en actief als adviseur/probleemoplosser
bij bedrijven. Daarnaast werkt hij zelf aan prototypes of verbeteringen van
constructies binnen de machinebouw. Hij beschikt daartoe over een eigen
bedrijfshal, met diverse apparatuur inclusief een Ultimaker 3D-printer. Tijdens
ons bezoek worden er componenten gemaakt voor het verbeteren van een vullijn
voor yoghurt-emmertjes. Weekers heeft een verleden met werktuigbouwkunde
en autotechniek en is vandaaruit de industrie ingerold. De laatste paar jaren zat
hij in het management van LAN Handling Systems, maar groeide teveel weg van
de techniek. Nu is hij weer met fundamentele techniek bezig met als basis zijn
kennis van mechatronica. Weekers is daardoor in staat om problemen ‘op een
andere manier’ op te lossen. Momenteel wordt hij geregeld ingeschakeld door
grote bedrijven voor discipline-overschrijdende technische problemen.
Rogier Weekers toont de Sigmatek S-DIAS
DIN rail mount zonder backplane,
standaard connectoren met Push-in
bedrading, signaal LEDs direct naast
individuele kanalen en mechanische
vergrendeling.
AT0618.indd 29 11-09-18 09:42