Pagina 18 van: Aandrijftechniek – nummer 6 – 2018

AANDRIJFTECHNIEK | september 201818
Méér dan energiebesparing
De magnetische koppeling maakt de fre-
quentieregelaar overbodig. Daarmee sluit men
risico op ruis en warmteontwikkeling uit. Naast
energiebesparing en het wegvallen van de fre-
quentieregelaar, biedt deze koppeling volgens
Jongbloed nog meer voordelen. “De koppeling
hoeft niet laser uitgelijnd te worden. Daarnaast
zorgt het ontbreken van een mechanisch contact
dat er minder trillingen ontstaan, wat een poten-
tiële slijtagebron minder betekent.” Lagers en
bevestigingen hebben daardoor minder te lijden.
Bakker & Co heeft de magneetkoppeling sinds
kort nieuw in het portfolio. Hoewel er volop goede
toepassingen zijn, zoals bijvoorbeeld bij pompen,
compressoren, generators en shredders, blijkt het
lastig opdrachtgevers te overtuigen. Jongbloed: “De
magnetische koppeling dwingt ons op een andere
manier in gesprek te gaan met klanten. Bij het ver-
vangen van een simpele koppeling praten we nor-
maal met een maintenance of operationsafdeling.
Bij dit product moeten we op een ander niveau in
de organisatie mensen overtuigen van de bespa-
ring, die de koppeling op lange termijn oplevert.”
Voorbeelden van zeer korte terugverdientijden van
enkele maanden zijn er. Bij een staalfabrikant is met
een investering van 78.000 euro voor vier magneet-
koppelingen bij vier 75 kW pompen voor koelwater
een energiebesparing gerealiseerd van 1,1 miljoen
kWh per jaar (600 ton CO2-reductie à 30 euro per
ton CO2). Een ander voorbeeld is te vinden in de
Europoort, bij een producent van grondstoffen voor
plastics. Door de contactloze magnetische koppe-
ling op een bedrijfskritische ventilator (160 kW) te
plaatsen, zijn de trillingen zowel bij de motoras
als bij de ventilatoras met 80 procent verminderd.
De Mean Time Between Failure (MBTF) is hiermee
verlengd van zes maanden naar zes jaar. De terug-
verdientijd van het project was 0,8 jaar.
Besparingen met PM-motoren
Kolmer Elektromotoren gaat vooral in op de
industriële toepassingen met permanent magneet
elektromotoren, ook wel PM-motor genoemd. “Dat
type elektromotor hebben wij inmiddels dooront-
wikkeld naar industriële toepassingen. Op de WoTS
leggen we de link naar de industrie,” zegt Jerry
Spanhaak van Kolmer Elektromotoren.
De voordelen van een PM-motor bieden een
prima perspectief voor de industrie: hoge ver-
mogensdichtheid, compacte afmetingen, lager
energieverbruik. Een testopstelling die Kolmer
Elektromotoren voor een ventilatorfabrikant
heeft gebouwd, laat een energiebesparing zien die
oploopt tot zelfs 38 procent. Spanhaak: “Vergeleken
met een conventionele elektromotor kwamen we
tot een vermogensbesparing van 11 procent bij een
nominaal toerental. Veel elektromotoren worden al
geregeld. De beste energiebesparing krijg je echter
als je de motor niet aanzet als deze niet nodig is.
Met een permanentmagneetmotor met frequentie-
omvormer kun je het toerental optimaal regelen.”
Lagere TCO
Spanhaak merkt echter dat machinebouwers
vaak tegen de meerprijs van dit type elektromo-
tor aanhikken. Ze zijn immers duurder. En dat
weerhoudt veel Nederlandse machinebouwers
ervan om in deze innovatieve technologie te
stappen, ondanks dat de total cost of owner-
ship (TCO) in veel toepassingen lager is. “Niet
alleen het energieverbruik daalt, je hebt minder
inbouwruimte nodig waardoor het frame van de
machine dikwijls kleiner kan zijn, minder plaat-
werk dus. Je moet de totale kostprijs vergelijken.”
Over de technologie zelf hoeft niemand zich meer
zorgen te maken, merkt hij op. “De PM-motor
is proven technology.” Op de stand in de FEDA-
lounge zal Kolmer een aantal businesscases rond
de permanentmagneetmotor toelichten. Want, zo
geeft Spanhaak toe, er moet nogal wat overtui-
gingskracht worden aangewend om engineers en
inkopers te overtuigen van de uiteindelijke kosten-
besparing die dit type aandrijving oplevert. “We
zoeken contact met de generatie die openstaat
om samen met ons de optimale oplossing voor
hun aandrijfvraagstuk te zoeken.” Spanhaak weet
zeker dat niet alleen het URE-team baat heeft bij
de permanent elektromotor voor hun aandrij-
ving. “Dat geldt net zozeer voor menig industriële
toepassing.” <
www.fedaprojecten.nl
www.bakker-co.com
www.kolmer.nl
De voordelen van een PM-motor bieden een prima
perspectief voor de industrie (FOTO: KOLMER)
Een testopstelling die Kolmer Elektromotoren voor een ventilatorfabrikant heeft gebouwd,
laat een energiebesparing zien die oploopt tot 38 procent (BRON: KOLMER)
Kolmer Elektromotoren B.V.
Industrieweg 16
NL-3881 LB Putten
2
Test opstelling met Kolmer P4MQ112Ma6 motorIE4
2SIE112M4 IE2 P4MQ112Ma6 IE4
f (Hz) n (rpm) Pm (kW) f (Hz) n (rpm) Pm (kW) Voordeel
5 – 0,07 – – –
10 – 0,12 – – –
15 447 0,21 22,3 447 0,11 48%
20 595 0,37 29,7 595 0,25 32%
25 740 0,63 37 740 0,47 25%
30 887 1,03 44,4 887 0,88 15%
35 1031 1,56 51,5 1031 1,37 12%
40 1175 2,26 58,7 1175 2 12%
45 1315 3,11 65,6 1315 2,8 10%
50 1460 4,35 73 1460 3,86 11%
Test datum: 27-11-2015
Kolme Elektromotoren B.V.
Industrieweg 16
NL-3881 LB Putten
2
Test opstelling met Kolmer P4MQ112Ma6 motorIE4
2SIE112M4 IE2 P4MQ112Ma6 IE4
f (Hz) n (rpm) Pm (kW) f (Hz) n (rpm) Pm (kW) Voordeel
5 – 0,07 – – –
10 – 0,12 – – –
15 447 0,21 22,3 447 0,11 48%
20 595 0,37 29,7 595 0,25 32%
25 740 0,63 37 740 0,47 25%
30 887 1,03 44,4 887 0,88 15%
35 1031 1,56 51,5 1031 1,37 12%
40 1175 2,26 58,7 1175 2 12
45 1315 3,11 5,6 315 2,8 10
50 1460 4,35 73 1460 3,86 11
Test datum: 27-11-2015
AT0618.indd 18 11-09-18 09:13