AANDRIJFTECHNIEK | september 201814
‘Connecting Mechanical Drives op WoTS
2018 betekent méér dan smart industry’
Samen doen we het
“Elk component alleen kan het niet. Samen vormen ze de
ideale aandrijflijn. Dat geldt ook voor onze sector. We moeten het
samen doen”, zegt Thom van Oss, directeur van Apex Dynamics.
Dat is de boodschap die de bedrijven in het FEDA-project
Connecting Mechanical Drives op WoTS 2018 willen overbrengen.
Het raceteam University Racing Eindhoven (URE) van de TU/e gaat
daarin een rol spelen. Apex Dynamics is een van de sponsoren
van URE. Sinds van Oss met de Eindhovense studenten in contact
is gekomen, is hij aangestoken door hun enthousiasme. “De
gedrevenheid en het enthousiasme dat de studenten uitstralen,
< Het raceteam
weerspiegelt precies de
inhoud van de slogan
Connecting Mechanical
Drives. In het team
zitten alle disciplines
die samen het resultaat
neerzetten
Thom van Oss (links)
samen met Dennis De
Niel voor de garagebox
op het TT-circuit
in Assen, waar de
studenten tussen de
race-elementen door
voortdurend sleutelen
aan de wagen
De URE 13 wordt
aangedreven door vier
op maat gemaakte
elektromotoren met een
totaalvermogen van 140
kW en een maximum
koppel per wiel van 400
Nm. De accu heeft een
capaciteit van 7,5 kWh
werken aanstekelijk. Ook bij onze klanten als ik erover vertel”. Dat
enthousiasme gaat FEDA op de beurs overbrengen. Het raceteam
weerspiegelt daarbij precies de inhoud van de slogan Connecting
Mechanical Drives. “In zo’n team zitten alle disciplines, ze zetten
samen het resultaat neer”, aldus van Oss.
Breder dan hardcore engineering
Sommige studenten stoppen elk vrij uurtje in de racewagen;
anderen zetten er hun studie een jaar voor stop en gooien zich
meer dan fulltime op dit project. Zoals Dennis De Niel, die tussen
zijn bachelor- en masterstudie een jaar fulltime voor URE aan
de slag is. De Niel is dit jaar voor het eerst teammanager. De
voorgaande twee jaren heeft hij zich vooral met engineering
van componenten beziggehouden. “Eerder was ik bang dat ik
het hardcore engineering ging missen. Dat is niet zo. Het leuke
aan het werk als teammanager is dat ik met veel meer aspecten
rekening moet houden dan alleen engineering. Producten moeten
gemaakt worden, getest, samengebouwd. Samen levert dat het
resultaat”, aldus De Niel.
AT0618.indd 14 11-09-18 09:12